Publicerat Juli 23, 200817 yr Knappt 40 år ung och pysslat med jakt i dryga 10 år. Började gå kurs i lumpen men den avbröts pga för många avbrott för övningar. Återupptogs då jag skaffade en fågelhund, vem kan ha fågelhund utan att jaga Bor i Skåne där merparten av jakt och hundträning sker. Hade tidigare mark utanför Helsingborg som var helt underbar, men vi blev utarrenderade av danska jägare. Jagar numera utanför Lund på stora slätter med fåtal dungar, fokus på fältfågel, änder, duva, hare och något enstaka rådjur. Har en äldre herre av rasen Spinone som trotjänare som är helt underbar! Gick på hundförarkurs -99 hos Jeppe Stridh och det sitter kvar än (hos mig som flockledare, Mysko följer ju bara ledaren av flocken... ). Då jag har börjat förbereda för hans pensionärsliv där han får ligga på en upphöjd divan och hänga med som uppfostrare av unghundar (och ev hämta några för andra ohämtbara vilt) hämtade jag hem en ny hund hösten 2007. Det är en fransk bracka av rasen Braque Francais. Påminner om en blandning av Vorsteh och Pointer, men med ett lugn som hos de italienska hundarna. Perfekt för mig som vill ha en snabb och vidsökt hund på fälten som är lugn och trivsam hemma. Det verkar som om mina förhoppningar håller på att infrias! Har varit aktiv i SRBS, Sv Rasklubben för Bracco & Spinone och är numera medlem i Weimaranerklubben vilket är trivsamt - träffa likasinnade och samtidigt få testa hundarna på prov - om de duger till mer än praktisk jakt, i teorin so to speak Har en kollega som är ruggigt duktig på båge som inspirerat mig till att testa bågskytte, jag vill inte lova att jag kommer att göra det - men min förhoppning är att jag får chans att jaga för båge. En jakt i min stil, nära naturen och djuren med lite utmaningar inbyggt. Återstår att se om min skjut- och prickförmåga räcker ända fram. Bor norr om Lund med hustru, barn, tre hundar (hustrun har en belgisk knähund, Petit Brabancon), lite höns, någon anka och liten flock får. /Johan
Publicerat Juli 23, 200817 yr Välkommen till Jaktsidan! Förmodar att du har en rätt grym jakt på duva, and och gäss? Jagat en del med sign RW här som bor på Österlen och shit va jag gillar den här typen av marker!!! Mvh!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Tackar!!! Bra på duva och änder, gäss är en chansning, vi har grannmarker som har fina dammar med utsäde och "bättre" fält som de brukar slå på men det händer att de väljer fält på vår sida och då är det schysta förutsättningar Dessvärre är det ganska stora fält och utan ridåer så fältfågel och rådjur håller sig i dungarna - som är små, grannarnas är större... Marken jag hade tidigare var det omvända, stora dungar och många ridåer mellan fälten - kanonmarker för både fältfågel, hare och rådjur! De är dock sällsynta i annonser för arrende. Men jag letar och hoppas att jag träffar på en bonde som gillar det vi står för och erbjuder mig att jaga på marken - så står vi för viltvården Tack igen, på återhörande! /Johan Välkommen till Jaktsidan! Förmodar att du har en rätt grym jakt på duva, and och gäss?Jagat en del med sign RW här som bor på Österlen och shit va jag gillar den här typen av marker!!! Mvh!