Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Setter val ?

Featured Replies

Publicerat

Har nu funderat lite på framtiden och vilken hund jag skall välja (hade ju Weimaraner)? Tankarna far åt en setter av något slag, troligen engelsk eller Gordon. Undrar om det finns någon som kan vägleda mig lite, samt kartlägga skillnader på de båda ?

Publicerat
Har nu funderat lite på framtiden och vilken hund jag skall välja (hade ju Weimaraner)? Tankarna far åt en setter av något slag, troligen engelsk eller Gordon. Undrar om det finns någon som kan vägleda mig lite, samt kartlägga skillnader på de båda ?

Har ingen direkt personlig erfarenhet av de olika settertypern under jakt. Däremot hör/läser jag ofta att Gordon är en utmärkt skogshund i jämförelse med kusinerna engelsk och irlänsk setter. Gordon har nog minst "utställnings"-uppdelning i linjerna oxå. Vad är det du saknar hos weimen som du letar hos settern?

Publicerat

Det är inte så mycket vad jag saknar utan vill slippa....... Weimen är eller var en otroligt hård hund och tänkte nu att få en med mildare psyke. Därför väljer jag bort Vorsther och Weimaraner. Tänkte det kunde vara skönt att dressera och uppfostra en sådan isteället.  :-

Publicerat
Det är inte så mycket vad jag saknar utan vill slippa....... Weimen är eller var en otroligt hård hund och tänkte nu att få en med mildare psyke. Därför väljer jag bort Vorsther och Weimaraner. Tänkte det kunde vara skönt att dressera och uppfostra en sådan isteället.  :-

Min uppfattning är nog kanske att de tyska stående fågelhundarna är hårdare i psyket rent allmänt, medans settrarna är envisare och har lättare att ta till tjuret när det inte passar. Så lättare/svårare att dressera är de inte, men något annorlunda. En vorsteh skall ju absolut inte vara hård att träna däremot. Tror att det är en ganska vanlig missuppfattning. En vorsteh från jaktlinjer är samarbetsvilliga, snabblärda och förarveka. Weimen har jag för lite kunskap om för att uttala mig om skillnaderna... Kanske du fick en ovanligt förarhård Weim?

Publicerat

Jo... kan nog faktiskt ligga nogot i det. Hela kullen var hård. Mamman sket taggtråd och pissa napalm. Å andra sidan sprang Nanna genom både eld och lava på fjället  ::). Kanske får fundera om lite....... eller inte  ??? :P

Publicerat
Å andra sidan sprang Nanna genom både eld och lava på fjället  ::). Kanske får fundera om lite....... eller inte  ??? :P

Ja, det gäller nog att tänka igenom valet lite... Kanske fara och träffa några uppfödare ???

När det gäller "terrängkänslighet" har jag sett stor skillnad på mitt strävhår och en väns setterkorsning. Den bromsar och springer runt buskage o dyl, medan min snarare gasar för att pressa igenom sig ::), vilket i och för sig kanske resulterar i lite fler kroppsliga skador.... :-. Men hittills har hon då bara fått mindre skrapsår o dyl.

Lycka till i hundvalet!

Publicerat

Engelska settern har generellt mest jakt i sig, det finns bra gordons också men det förekommer även endel utställningsavel på den.

Att hitta en jakthund bland irländarna är svårt, dom finns men är ack så få.

I norge är gordonsettern en populär, det är förmodligen lättare att hitta en valp med bra linjer där.

Skillnaderna är som sagt att gordonsettern anses ha ett lite mindre sök, och färgen förstås  :)

Om du vill ha en mjukare hund så kan du titta på Breton eller munsterländer, bägge är relativt mjuka och lättlärda.

Håller med Widman om att vorstehn inte är hård, det har funnits en viss hårdhet och hanhunds aggresion men den är till stora delar bortavlad.

Settern är enligt min uppfattning den hårdaste och ensvisaste av dom stående fågelhundarna.

Lycka till !

Publicerat

http://www5.gellivare.se/forening/onfk/

Här finns det en del om jakthundar.

Lycka till och jag hoppas du hittar vad du söker.

Publicerat

Jag tycker helt klart att du ska välja en vorsteh.

Det flesta linjer inom vorsteh är mjuka och lättsamma att dressera och uppfostra.

Ta kontakt med avelsrådet när du bestämt dig för vilken vorsteh du vill ha ( kort, sträv, långhåriga eller Munstern ).

Det är viktigt att välja en hund från seriösa uppfödare som hjälper dig med tips och råd när du så behöver det.

Detta gäller givetvis för alla hundraser.

Jag ägde tidigare en engelsk setter, det var min första hund så väldigt mycket gick fel i dressyren och under jakten, men han var ändå en god jakthund.

Varför jag gick över till Vorsteh var igentligen en slump från början och det ångrar jag inte.

Kommer nog alltid att äga minst ett korthår i framtiden, då jag anser att vorstehn är den bästa jakt/fågelhunden som finns.

Jag hjälper gärna till om du funderar på något när det gäller val av vorsteh.

http://www.vorsteh.se/

Välj en Vorsteh du kommer inte att ångra dig ;)

Publicerat

Min strävhåriga stod från tre månaders ålder. Hon var min första stående, har haft fläskstövare innan (labbe). Det är inte samma hundar som för tjugo år sedan. Skärpan mot rovdjur finns kvar men vaktinstinkten och hårdheten man hör talas om har jag inte sett ett spår av hos min strävhåriga. Ett schysst katt eller rävslagsmål förgyller tillvaron för henne men i övrigt är hon den goaste familjehund som går att hitta. Tror att korthåriga kan vara lite tuffare - har sett en del dumheter hos framför allt hanhundar men även tikar som jag kan vara utan. Jag rekommenderar faktiskt ett strävhår om du har den tid som krävs för att aktivera en stående. Risken för att dom aktiverar sig själva med metznackar, skor, flugspön och annat dyrt är annars överhängande. ::)

• 2 months later...
Publicerat

När jag i en snar framtid ska skaffa stående fågelhund kommer jag att försöka få tag på en gordonsetter med bra härstammning. Anledningen till detta är att av de hundar jag jagat med, sett på jaktprov eller tränat med så är gordonen helt klart den bästa rasen när det gäller att finna vilt. Vad detta beror på vet jag inte riktigt men de brukar vara bra på att anpassa söket efter rådande omständigheter samt att de verkar ha "känsla" för jakten. Jag har inte sett det så mycket hos det övrika raserna utan det är mer kuta tills man hittar fågel.

Vad gäller de tysa raserna så skulle jag aldrig skaffa en sådan om jag bara ska ha den till fågeljakt eftersom jag inte sett någon sådan hund som imponerat på mig. De har ofta dåligt sök tycker om att rota samt springer fult. Om jag däremot även behöver en apportör, eftersökshund eller en hund med mer bruksanvändning skulle jag skaffa en vorster som jag även kan ha som stående.

Publicerat

Arctos! Låter som att hunden du söker är en Tysk Jaktterrier ;D! Eller har jag fel? Geir, var det så han hette, vet vad de går för.

// Dubbeltysken ;)

Publicerat

Har tysk jaktterrier ståndanlag? isåfall skulle det ju kunna vara intressant.... Det var gere jag hade med mig på ömalma o han e ju engelsk setter, du vet vit.

Vi ska inte ta en kull på saga o farsans gordon. Det skulle vara en intressant korsning :P

Publicerat

Ska du ha tag på en gordon setter måste du nästan till norge för att hitta någon med bra härstamning. Sedan rekommenderar jag att du går till närmaste hjärnskrynklare och får utskrivet lugnande dom första tre åren. Vad jag sett av gordon så är det mycket vackra, stolta, envisa och svårdresserade odågor. Dessutom enmanshundar som bara lyder en förare. Hundar som man nästan måste använda otillåtna metoder med volt och ampere som hjälpmedel för att få stopp på. Sök rätt på niklas sundberg och se om han har någon parning efter rödskinn på gång. Har du lite tur så får du en hund som har bara lite efter honom och då får du en hund med alla möjligheter. 

Publicerat

Vill du ha en gordonsetter så skaffa en.

Gordonsettrar med svensk god härstamning, som är lättdresserade och dessutom lyssnar på flera personer finns det gott om i sverige.

http://www.avance.pp.se/SGSK/

Publicerat

Visst har tysk ståndanlag! Sköt en älgkalv för hanen i december, han ståndade ko med dubbelkalv i 45 minuter (stundtals gångstånd) men det var den tid jag behövde för att komma inom skotthåll. Hanen är tokig i grisar och älgar. Sak du inte ha en TYSK iställlet Erik?  ;)

Släpp fjäderviltet och ta tag i pälsviltet ;D

Publicerat

Jodå jag vet att det finns bra gordonsettrar i sverige, jag går mycket som markledare så jag har sett bra mycket hundar i arbete.

Jägmästaren: jo en tysk skulle kanske inte vara fel jag har ju sett hur fina familjehundar det är då blossa bott här i korridoren..........................

ska till pa o jaga bisam imorgon ;D

Publicerat

Blossan är undantaget som bekräftar regeln, sen beror det lite på vem som har hunden och hur den uppfostras ;D

Ska du efter bisam på skolans marker eller har du ordnat egen bisam-mark? Jag sköt en 20 kilos bäver i igår. För en annan är bäverjakten något exklusivt, funderar på att hjälpa dem i sin spridning ;)

Publicerat

Var hos den legendariske P-A på hans hemmamarker men inte fick jag nåt skjutet för det. Grattis till bävern!

Publicerat

Tackar, såg du något överhuvudtaget eller var det stendött?

Publicerat

Jodå jag lyckades stöta två bävrar :- Men bisam såg jag inte ens. Verkar som mina år i västerbotten är helt bortkastade då man inte fått skjuta en enda bisam.

• 3 weeks later...
Publicerat

MacMacon!

Nils I´s påståenden om Gordonsettern är kanske inte helt nyanserade. Det är inga problem att få tag på en gordon med mycket goda jaktliga linjer här hemma i Svedala.

Något som jag upplever kan stämma är att en gordon med mycket spring i benen (läs jaktlust, innefattar dom flesta) kräver sin förare/dressör. Inget slarv från början, då kan det bli problem eftersom jaktlusten/bytesbegäret i många fall överträffar dom flesta andra rasernas. Viltfinnarförmågan, uthålligheten och framförallt viljan att jaga tillsammans med sin LEDARE är dock värt all den möda man skall och blir tvungen till att lägga på dressyren.

Har själv haft 2 engelska (varav en fortfarande ingår i stallet) och är nu inne på min andra gordon (fler på väg!!!). Några fler engelska har jag svårt att tänka mig kommer in i denna flock igen efter att nu levt med gordon´s i 6 år.

Om när det blir dags att pröva andra raser så luter det åt att komplettera med något tyskt... 

Lycka till med din valet av din nya hund (om du inte redan valt?).

//Jake

• 2 weeks later...
Publicerat

Eng. setter

:D :D :D

• 1 year later...
Publicerat

Det blev ingen setter inte ! Det blev en nyn Weimaraner. Härligt att komma igång igen.

Publicerat
Det blev ingen setter inte ! Det blev en nyn Weimaraner. Härligt att komma igång igen.

>:(