Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp, ser detta rätt ut?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

jag tog ur systemet ut kolven nu och synade plastbäddningen (som för övrigt icke är gjord av mig) och jag måste be er om råd vad jag ska göra.

Här är bild nr 1:

gallery_2396_38_495382.jpg

Denna bild visar egentligen bara en översikt på hur det ser ut, bäddat på en punkt enbart.

Här är bild nr två:

gallery_2396_38_168405.jpg

Här kan man se tre stycken nitar eller spikar som sitter genom plastbäddningen??? Jag tror inte den delen av bäddningen är i kontakt med pipan i och för sig utan bara den blanka delen bakom.. men likväl, spik? Varför? Fäste inte bäddmassan?

Här är bild nr 3:

gallery_2396_38_2400989.jpg

Här på bild nr 3 kan man se den "inverterade rekylklacken" som jag gärna vill kalla den, systemet har ett spår som passar i den bomen framför hålet och agerar på så vis rekylklack. Kollar man runt bommen så är det nyansskiftningar i plasten, nästan som om det spruckit runt om? Men den verkar sitta fast ordentligt iaf. I hålet där ena skruven går som håller systemet ser ni att det sitter en bricka (ej ett rör) som inte är hel och inte är rak.

Bild nr 3:

gallery_2396_38_467041.jpg

Här är bakre delen av kolven och här finns som ni kan se ingen bäddning alls.

Det jag vill ha är synpunkter på dessa bilder, ser det katastrof ut eller är det OK? Jag är inte så erfaren vad gäller "vapensmide" om man nu ska kalla detta för det så jag behöver verkligen input. Så kort och gott - behöver jag göra något med den här bössan och i så fall vad?

Mvh, Ola

Publicerat
  • Författare

Är det BARA bågskyttar här eller? :P

Nåväl... jag har beställt en ny Remington 700 SPS i 30-06 från Torsbo. Så nu ska väl bössproblemet vara ut världen.

Publicerat

Ursäkta, men var är rekylklacken? :P Jag skulle nog bädda fast en metallbit som ersätter den "inverterade rekylklacken".

Av den tredje bilden att döma så ser det ut som hela skiten ska ge sig när som helst.

Publicerat
  • Författare
Ursäkta, men var är rekylklacken? :D Jag skulle nog bädda fast en metallbit som ersätter den "inverterade rekylklacken".

Av den tredje bilden att döma så ser det ut som hela skiten ska ge sig när som helst.

Ja.. på tredje bilden ser du en upphöjning i bäddningen framför metallbrickan.. det är den så kallade rekylklacken.. hehe.. Och ja, det ser ut som att hela skiten ska ge sig.. helt klart. Detta är ju en 6,5:a med sporterpipa, så egentligen borde rekylen inte slå sönder på det här viset tycker jag. Kanske är bristfällig konstruktion på det här systemet? Lakelander/Varberger/Kongsberg var det ja... :P

Dock som sagt är licenspapper på en remington 700 SPS på väg.. så snart är man medlem i remington familjen. Så blir det en ny kolv med aluminiumbädd på sikt.. :D

Publicerat

Det påminner ju otroligt mycket om Blasers lösning, men där har man en metallbit som sticker upp istället för en i plast :P Det skulle vara intressant att se hur det såg ut i originalutförande.

Du ska nog inte underskatta krafterna som släpps lös när man avfyrar en 6,5:a. Räcker garanterat till för att smula sönder den där "bäddningen".

SPS:en känns ju stabilt däremot :D

Publicerat
  • Författare
Det påminner ju otroligt mycket om Blasers lösning, men där har man en metallbit som sticker upp istället för en i plast :P Det skulle vara intressant att se hur det såg ut i originalutförande.

Du ska nog inte underskatta krafterna som släpps lös när man avfyrar en 6,5:a. Räcker garanterat till för att smula sönder den där "bäddningen".

SPS:en känns ju stabilt däremot :D

Ja, jag har inte en aning om hur det såg ut innan kladdjobbet faktiskt.. trisst men så är det.

Ja.. SPS:en blir nog bra. Har hört både bu och bä om den. Främst verkar det klagas på stocken, billig plastkolv, men att den ändå ska skjuta hyffsat med originalkolven. Får se om man kan spara undan lite cash till nästa sommar och byta ut den om den inte känns OK.

Valde mellan 308, 270w och 30-06. Men med fabriksladdad ammo verkar det som de har hyffsat samma egenskaper så varför inte 30-06.. jag skjuter nog sällan på längre än 150m, oavsett om det är toppfågel eller rådjur.. så jag tror nog en lätt 30-06 kula kommer funka alldeles utmärkt till det mesta. Det enda jag är lite rädd för är att det är lite kort ögonavstånd på min Meopta.. så jag kanske blir medlem i halvmåneklubben snart :D

Publicerat

Med tanke på att 30-06 är en av världens mest välrenommerade patroner för bergsjakt så skulle jag inte oroa mig för någon som helst begränsning vad gäller maximalt skjutavstånd. Och du lär få svårt att finna en patron med mer valmöjligheter vad gäller kulor.

• En hårt laddad Accubond/Interbond/TSX 150 eller 165 och du har en fin långhållsladdning.
  • En valfritt laddad Hornady RN 220 ger dig god punch vid "närstrid", dessutom är den billig nog att öva med

Så det blir nog fint, detta :P

Publicerat
  • Författare
Med tanke på att 30-06 är en av världens mest välrenommerade patroner för bergsjakt så skulle jag inte oroa mig för någon som helst begränsning vad gäller maximalt skjutavstånd. Och du lär få svårt att finna en patron med mer valmöjligheter vad gäller kulor.

• En hårt laddad Accubond/Interbond/TSX 150 eller 165 och du har en fin långhållsladdning.
  • En valfritt laddad Hornady RN 220 ger dig god punch vid "närstrid", dessutom är den billig nog att öva med

Så det blir nog fint, detta :P

Precis vad jag tänkte, och med tanke på att de flesta bössor förmodligen skjuter bättre än mig så är det nog bara att ödsla energi i onödan att tänka på vilken kaliber jag vill ha och skillnader mellan dem :D

Publicerat

Det var ingen liten spricka vid den mittersta bulthålet..

Sen att dom har stoppat dit en fjäderbricka verkar ju vara fiffigt...eller så inte :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Det var ingen liten spricka vid den mittersta bulthålet..

Sen att dom har stoppat dit en fjäderbricka verkar ju vara fiffigt...eller så inte :rolleyes:

Brickan vet jag inte riktigt vad den fyller för funktion egentligen... Sprickan där ja.. jag vet inte hur djupt den går, syns inte på utsidan och jag får inte in ngt papper eller liknande där. Men helt klart dags för lite renovering.

Publicerat

Det är väl en av dem sämre försök till bäddning jag har sett. Du borde fixa den innan det skjuts något mera så inte hela kolven spricker. Varbergs lådor är väl lite problematiska att bädda på något bra sätt,men bättre än vad man lyckats här borde det gå att få till det. Spikar och fjäderbrickor bör man nog inte använda vid bäddning :blink:

Publicerat

Tänkte försöka mej på en gissning.. Skulle tro att man lagt i brickan och bäddat runt i syfte att höja pipan. Gissningsvis så har pipan legat på rejält i kolven frammåt och detta är då lösningen för att slippa hyvla bort massa trä för att få den friliggande..

Mvh!

Publicerat
Tänkte försöka mej på en gissning.. Skulle tro att man lagt i brickan och bäddat runt i syfte att höja pipan. Gissningsvis så har pipan legat på rejält i kolven frammåt och detta är då lösningen för att slippa hyvla bort massa trä för att få den friliggande..

Mvh!

Kanske det är så,men då brukar det vara "lite" bättre med några varv tejp runt pipan innan man trycker ned systemet i bäddmassan då får man lämpligt spel mellan pipa och stock på ett betydligt bättre sätt än fjäderbrickor ;) Just fjäderbricka är nog den högra skolan då man vill att det ska bli stumt i stock bultarna så min gissning blir Kajsa Warg (tager vad man haver)

Publicerat
  • Författare

Tycker det ni skriver låter rimligt, känner mig nöjd över att det inte är jag själv som stått för eländet. ;)

Ska ge min bror måtten på rekylklacken så han får fräsa ur en passande bit i metall så ska jag ge mig på ett försök att bädda fast den och helbädda systemet istället.. jag är rädd att det är lite over my head, men det gör ju inte ont att försöka i alla fall.

Publicerat
Tycker det ni skriver låter rimligt, känner mig nöjd över att det inte är jag själv som stått för eländet. ;)

Ska ge min bror måtten på rekylklacken så han får fräsa ur en passande bit i metall så ska jag ge mig på ett försök att bädda fast den och helbädda systemet istället.. jag är rädd att det är lite over my head, men det gör ju inte ont att försöka i alla fall.

Att bädda är inte svårt och får du till rekylklacken bra så är ju det mesta vunnet. Jag har bäddat 2 bössor utan några som helst problem. Det är kletigt å man får lite ångest innan man får lös systemet första gången men vaxar man bara systemet före å värmer lite lätt innan man knäcker så går det finfint. Jag körde med den här massan som har aluspån och glasfiberspån i sig, kommer inte ihåg vad den heter men tror Staffans vapen säljer den. funkade kanon.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag vet inte vad det där är för bäddmassa. Ser nästan ut som Plastic paddings glasfiberspackel och den fäster väl kanske sådär på trä. Nog klarar Du av bäddningen själv bara Du är nogrann med att lägga släppmedel på all metall och modellera och tejp där det absolut inte får komma plast. Jag har plastat ett antal kolvar och har misslyckats vid ett tillfälle då jag på grund av stress inte gjorde förarbetet ordentligt. Dom övriga tillfällena har gått bra och även sedan jag bytt underbeslaget på den 1640 jag sabbade så var bäddningen perfekt. Jag använder epobed som jag tycker fungerar kanon. Det finns mycket matnyttigt på nätet också. Var som sagt bara noga med förarbetet då bäddmassan fäster på ALLT! och sedan inte går att få bort annat med våld.