Publicerat Juli 28, 200817 yr Jag har tänkt att köpa en till hund om ca ett år om planerna går vägen. En plotthund är högt upp på listan just nu, enda frågetecknet är hur bra de jagar räv. Björnjakt i all ära, men den jakten är ju över i mitten på september om man har otur. Därför tänker jag först och främst jaga räv med den. Vad tror ni om en plott som "rävstövare"? Hur står de sig mot Finnstövarna och Schillern? Jag har läst Koljas jaktdagbok och läst att hans hund/ar har drivit räv. Men jag skulle vilja få mer kött på benen. Kettu, foxkiller och ni andra. Kan man få en bra rävhund utav en Plotthund?
Publicerat Juli 28, 200817 yr vi här i finland har kanska svårt att säga om du får en plott som räv hund vi har dom i finland ändast 4st men värför tar int du en amerikanskfoxhund dom är duktig som räv hund,dom flesta jagar även lo,björn och varg också.vad jag är förstot so är dom (plottar) mer som stor vilts hundar men kanske jag har fel.
Publicerat Juli 28, 200817 yr Dreven bör ju bukta bra eftersom Plottarna enligt utsago driver långsamt? Men sen om dom duger till att driva räven är ju en helt annan sak...??? Och dom är väl mer inriktade på att ställa djuret än våra skandinaviska stövare så de kanske inte driver "nog" länge?? Jag säger inget om hur dom jagar men det är saker man bör veta och inte då bara utifrån några hundar utan en större skara hundar!!!
Publicerat Juli 28, 200817 yr Författare Jag förstår att Plotthund och rävjakt är ganska nytt, och att mycket det man hör är från enskilda individer. Hur är det med American Foxhound då? Är det ett säkert kort?
Publicerat Juli 28, 200817 yr Jag förstår att Plotthund och rävjakt är ganska nytt, och att mycket det man hör är från enskilda individer.Hur är det med American Foxhound då? Är det ett säkert kort? fins icce säkert kort men jag kan nog rekomdera ett sont hund ockso dom som jag är sett so är vari mycket positiv.jag har en stycken och en till är på kommand nästa måna.kolla kompisens hemsida http://personal.inet.fi/luonto/kettumiehen/linkit.htm och http://www.netikka.net/halabala/
Publicerat Juli 29, 200817 yr Hej Sajmon! Om jag var du skulle jag defenetift titta på någon av våra svenska stövar raser. Om du nu är ute efter en räv hund i första hand. Min lilla erfarenhet av rävjakt så är dom andra stövar raserna betydligt bättre än plotten på just räv. Mvh
Publicerat Juli 29, 200817 yr prosentuelt är amerikanska foxhundar kört mer 1 än finskstövar i rävprovar
Publicerat Juli 29, 200817 yr Författare Tack Kolja för din "input". Det kanske är så att man ska skippa plotten. Men jag vill inte ha risken att få en harhund, därför vill jag helst undvika Finnstövaren. Hur bra är American Foxhound? Ni som har jagat med en, berätta gärna lite om dom!
Publicerat Juli 29, 200817 yr största skilnad mellan amerikanar och finskstövar är att en jenkkar är snabbare,dom jagar hälst rovdjure och är kanska hare fri ock klövdjur fri.men en bra jenkkar är en bra jenkkar som alla ader raser brahund är en brahund.dom brukar tändsta lite senare än tex finskstövar.men en bra alternativ är dom ockso allihop får ta vad di vill för raser men jag har ändast positv att säiga om jenkkare.dom tar kalla spor 6-15 timmar vissa tar ännu gamlare.dom driver snabt och vill hälst jaga fast räven skallen hörs bra men kanske skallen är int lika gran som finne har(smaksak) finland har vi dom cirka 300-400 stycken och helatiden kommer import hundar fron usa och canada.
Publicerat Juli 29, 200817 yr Tack Kolja för din "input". Det kanske är så att man ska skippa plotten. Men jag vill inte ha risken att få en harhund, därför vill jag helst undvika Finnstövaren.Hur bra är American Foxhound? Ni som har jagat med en, berätta gärna lite om dom! Jag vill inte dra det här ett varv till men lite snabbt. Om du köper en valp efter de rävlinjer som finns tror jag inte du kommer att ha några större problem att få den harren eller i princip harren...
Publicerat Juli 29, 200817 yr skulle kolla med karlsson eller mrvince på forumet som annars har intressanta hundar,treeing walker eller vad dom nu heter, sägs driva snabbare än en gammal et340 i nedförbacke
Publicerat Juli 30, 200817 yr Ibland blixtrar du till fc , skulle helt klart kolla på treeing walker eller redbone om jag ville ha en lite udda stövar ras för sverige. Det jag sett av dessa hundar, är att dom är grymt snabba och duktiga rovdjurshundar. Dom används ju främst till tvätt björn men är även framstående lo och puma hundar i usa och canada.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Ibland blixtrar du till fc , skulle helt klart kolla på treeing walker eller redbone om jag ville ha en lite udda stövar ras för sverige. Det jag sett av dessa hundar, är att dom är grymt snabba och duktiga rovdjurshundar. Dom används ju främst till tvätt björn men är även framstående lo och puma hundar i usa och canada. dom verkar juh brqa dom som har sånna och blandat med dessa,långa ben och snabba plus rovdjurs intresserade,men dom är juh från over there så dom är väl oxå en plott släkt om jag inte vet helt fel,
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Jag har tänkt att köpa en till hund om ca ett år om planerna går vägen.En plotthund är högt upp på listan just nu, enda frågetecknet är hur bra de jagar räv. Björnjakt i all ära, men den jakten är ju över i mitten på september om man har otur. Därför tänker jag först och främst jaga räv med den. Vad tror ni om en plott som "rävstövare"? Hur står de sig mot Finnstövarna och Schillern? Jag har läst Koljas jaktdagbok och läst att hans hund/ar har drivit räv. Men jag skulle vilja få mer kött på benen. Kettu, foxkiller och ni andra. Kan man få en bra rävhund utav en Plotthund? Jag kan inte utala mig om plotthund om hur dom är som rävhundar...ändast det jag läst och hört är att dom inte är speciellt bra på just räv och jag tror dom som avlar på dom inte heller avlar för att dom ska vara bra på räv heller...utan mera för björnjakt. Så är du ute efter en rävhund så finns det säker bättre raser att välja före plott.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Jag kan inte utala mig om plotthund om hur dom är som rävhundar...ändast det jag läst och hört är att dom inte är speciellt bra på just räv och jag tror dom som avlar på dom inte heller avlar för att dom ska vara bra på räv heller...utan mera för björnjakt. Så är du ute efter en rävhund så finns det säker bättre raser att välja före plott. Vad har du för erfarenheter av American Foxhound då? Det lär väl finnas en hel del i Finland. Döms dessa hundar på samma prov som våra skandinaviska stövare?
Publicerat Augusti 4, 200817 yr jep dom är med samma prover men dom kan aldrig slipp med till räv kilpa.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare ... men dom kan aldrig slipp med till räv kilpa. Det där sista förstod jag inte
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Det där sista förstod jag inte räv kilpa(rävfm)är mena ändast att finskstövare.