Publicerat Juli 29, 200817 yr Lite, ungefär samma som mellan 308 och 30-06. 45-70 skjuter samma kulor men till något lägre fart, dock är den billigare att handladda pga billigare hylsor, 450 ger lite bättre fart och kulbana men är dyrare att skjuta eftersom tillgången på hylsor inte är så stor, inte heller utbudet av fabriksladdat, å andra sidan så finns det inte så många fabriksladdningar till 45-70 som är riktigt bra, 2 kommer jag på, Rhino och Winchester Nosler, de andra har sämre kulor och är lågt laddade. 450 är en utveckling av 45-70 helt enkelt, men för att undvika att någon av misstag skulle stoppa i de hetare laddningarna i en gammal 45-70 så ändrade man hylsan. För viltet är det ingen skillnad
Publicerat Juli 30, 200817 yr jag har en 45-70 och är verkligen skit nöjd med den bössan!.. har inte riktig koll på vart du bor!.. men vill du testa den så går de bra!... Mvh Mamre!..
Publicerat Juli 30, 200817 yr Handladdar man är det ytterst liten skillnad i prestanda, men jag tycker det känns tryggare med ett rejält bälte om hylsbottnen. Sen är det ju lite roligare att ha 450!
Publicerat Juli 30, 200817 yr Handladdar man är det ytterst liten skillnad i prestanda, men jag tycker det känns tryggare med ett rejält bälte om hylsbottnen. Sen är det ju lite roligare att ha 450! Jo, men du kan inte få in 450n i en gammal bössa som inte tål höga tryck... Det var väl det som var hela grejjen.. Man ville inte satsa på en patron som kan leda till att man spränger en gammal bössa.....??
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare jag har en 45-70 och är verkligen skit nöjd med den bössan!.. har inte riktig koll på vart du bor!.. men vill du testa den så går de bra!... Mvh Mamre!.. Hade vart kul och provskjuta.. Fast jag bor i Göteborg, så vi är väl inte direkt grannar!
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare Handladdar man är det ytterst liten skillnad i prestanda, men jag tycker det känns tryggare med ett rejält bälte om hylsbottnen. Sen är det ju lite roligare att ha 450! Hmm.. Roligare med en 450, hur kommer det sig?
Publicerat Juli 31, 200817 yr Hade vart kul och provskjuta..Fast jag bor i Göteborg, så vi är väl inte direkt grannar! jag ska juh till sollebrunn i helgen har du långt dit???... Mvh
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare jag ska juh till sollebrunn i helgen har du långt dit???...Mvh Dit är det ju nära! Fast just nu är jag på semester i Umeå, typ 100 mil från Gbg.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Dit är det ju nära!Fast just nu är jag på semester i Umeå, typ 100 mil från Gbg. ... alltid e de något.. .. då e de juh närmre hem till mej!... ... åker du bil???..... å kör E4 ner så bor jag bara 7km från den!... Mvh
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare ... alltid e de något.. ..då e de juh närmre hem till mej!... ... åker du bil???..... å kör E4 ner så bor jag bara 7km från den!... Mvh Japp, jag åker E4 ner till Gävle och sen in mot Sandviken, Gysingevägen ner till Sala och sen Västerås.. Sedan raka spåret till Götet! Exakt tid när detta sker är jag inte säker på än..
Publicerat Juli 31, 200817 yr Handladdar man är det ytterst liten skillnad i prestanda, men jag tycker det känns tryggare med ett rejält bälte om hylsbottnen. Sen är det ju lite roligare att ha 450! Det var nog den tanke jag också hade i val av kaliber mellan dessa, förstår inte att det inte finns mer och bättre fabriksladdat i dessa kalibrar. Vad laddar ni med för kulor och till vilken fart?
Publicerat Juli 31, 200817 yr Det var nog den tanke jag också hade i val av kaliber mellan dessa, förstår inte att det inte finns mer och bättre fabriksladdat i dessa kalibrar.Vad laddar ni med för kulor och till vilken fart? Jag laddar hornady FN 350 gr med 55 gr norma 200. När jag provade ut laddade jag som mest med 55,5 gr norma 200, det gav 660 m/s och för höga tryck! Gissar på att den jag använder nu ligger kring 620-630
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Jag laddar hornady FN 350 gr med 55 gr norma 200.När jag provade ut laddade jag som mest med 55,5 gr norma 200, det gav 660 m/s och för höga tryck! Gissar på att den jag använder nu ligger kring 620-630 hej, det är livsfarligt att ladda så att du får tryckändringar på hyllsan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! du ligger mycket över vad som är tillåtet VARNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! du kan ladda en 45-70 till samma tryck som en 450marlin, det är samma lådor på bössorna och 450 kommtill för att man inte ska kunna skjuta med för för heta laddningar i 45-70 då den har funnits i över 100år och äldre bössor skulle explodera den heta laddningar jag kör med ranch dog flatnos blykula till allt och tänker inte byta på långe änn. mvh, samme
Publicerat Augusti 2, 200817 yr hej,det är livsfarligt att ladda så att du får tryckändringar på hyllsan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! du ligger mycket över vad som är tillåtet VARNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! du kan ladda en 45-70 till samma tryck som en 450marlin, det är samma lådor på bössorna och 450 kommtill för att man inte ska kunna skjuta med för för heta laddningar i 45-70 då den har funnits i över 100år och äldre bössor skulle explodera den heta laddningar jag kör med ranch dog flatnos blykula till allt och tänker inte byta på långe änn. mvh, samme Vore bra om du kunde utveckla dig lite, vad menar du med tryckändringar på hylsan? När jag provade ut laddningar så gav 55,5 gr 200 något högt tryck, då gick jag ner ända till 55 gr för att vara säker och få jämnare laddningar. Mig veterligen finns det flera som laddar hornady 350 gr till kring 620 m/s.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Vore bra om du kunde utveckla dig lite, vad menar du med tryckändringar på hylsan? När jag provade ut laddningar så gav 55,5 gr 200 något högt tryck, då gick jag ner ända till 55 gr för att vara säker och få jämnare laddningar.Mig veterligen finns det flera som laddar hornady 350 gr till kring 620 m/s. vad jag menar är att hyllsan börjar expandera eller t-hatten kletar 620m/s är inte orimligt men passa trycket!!!!! samme
Publicerat September 19, 200817 yr Handladdar man är det ytterst liten skillnad i prestanda, men jag tycker det känns tryggare med ett rejält bälte om hylsbottnen. Sen är det ju lite roligare att ha 450! Snurrat in lite på 45-70, och ser detta inlägg... Inte kan det finnas någon handladdare kvar som tror att bältet på en magnumhylsa ökar tryggheten, eller ens är till för att stärka hylsan..? Bältet är enbart till för att när man gjorde "Magnum" kalibrar från första början - tillämpningen av ordet har förresten hämtats från Frankrike där det först användes till stora vinflaskor - så ökade man alltså hylsvolymen så den närmade sig diametern på kulan. Följdaktligen så blev hylsbröstet väldigt klent, och man hade problem med att få patronen att bli på plats i kammaren. Då kläckte man idéen med bältet. Dess enda funktion är att se till att inte patronen ramlar iväg ned i loppet och utanför slagstiftets räckvidd. Sedan gjordes några kalibrar med bälte, som lätt hade klarat sig utan detta, men det blev i försäljningssynpunkt en bra "grej" att lägga till ett bälte. I dag så finns det patroner som gott och väl är i "magnum-klass" men där man tagit bort bältet. Så jag är ledsen, cardic. Du är inte "tryggare" för att det är ett bälte på dina hylsor... Tror man det, så kan ju effekten snarare bli den motsatta.