Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilt olycka vildsvin på E4:an

Featured Replies

Publicerat

03:00 ringer polisen till mej och medelar att det skett en olycka på E4:an mellan Månkarbo och Tierp med ett vildsvin inblandat. tar alla nödvändiga uppgifter och ringer sedan till MossboRobbin!... hmmf.. typ svår väckt... :D .. Ringer i Stället Roggman som svarar direkt på en singnal!.. berättar snabbt ärendet packar bilen med hund å nödvändig utrustning!. 10min senare hämtar jag Roggman!... ringer till bilföraren för att kolla av läget!.. han står kvar på plats och tror "grisen" är död! ber honom att hålla sej undan från den till vi kommer!..

väl där efter ytligare 10min så kunde vi konstatera att de var en sugga med en unge! (trodde vi). när vi skulle släpa undan djuren visade de sej att de vi trodde var en unge var en grävling kraftigt mosad :D kollade lite med föraren och de han mins var att den lilla "grisen" kom först sedan kom smällen!.. så troligen jagade suggan grävlingen???... någon som sett eller varit med om något liknade???..

hur som helst bilen en volvo 740 var totalt paj!.. bara å köra till skroten!.. till å med moton hadde flyttat på sej!.. uppskattad vikt på suggan var 100-130kg killen som körde var på väg upp till föräldrar hemmet i Pite.. och hadde väll lite svårt å få i hop det i skallen vad han skulle göra!.. efter ett samtal med sin far så bestämdes det att han skulle ringa en kompis i Sthlm som skulle hämta upp honom!...

vi kunde juh inte bara lämna han sittande på E4:an med all packning!.. så vi slängde in alla hans saker i min bli så bjöd jag hem honom på frukost å kaffe tills han vän kom! vid 7:30....

precis som de diskuterats i en annan tråd här på forumet just om viltolyckor med "Gris" trotts viltstängsel så har de inträffat igen!.. killen som körde hadde tur han satt i en så pass stor å tålig bil!.. hadde det varit en liten micra så skulle utgången nog varit annorlunda!..

Roggman får lägga in bilderna som han tog på bil å "Grisen"....

MVh

Mamre!..

Publicerat

Här kommer då några bilder!

post-934-1217312702_thumb.jpg

post-934-1217312727_thumb.jpg

post-934-1217312745_thumb.jpg

post-934-1217312754_thumb.jpg

Publicerat

Jisses... :)

Grisar är ju som sagt kompakta och hårda, men att ställa till en gjutjärnsvolvo på det viset.. :)

Skönt att den gick i depå direkt i alla fall, inte roligt för vare sig gris eller er att göra eftersök mitt i natta.

Ps: Nu har vi ju nått att mobba Mossbo över också....det är han som är Trötter i dvärgskaran! ;)

Publicerat

Såg inte ut som det var dragna spenar iaf.. ?

Jäklar vad hårda dessa djur är! Tur de inte är högre för då hade olyckan fått ett värre utfall.

Publicerat

Vet ej riktigt med spenarna, en av de var längre än de andra!

Publicerat

Visst faan är det hårda djur, jag vill inte köra på ett, vill iofs inte köra på något djur. :)

Visst så ser det ut att vara mycket skador på bilen men som gammal skadereparatör så har jag sett liknande skador åstakommna av ett rådjur,

allt hänger på var på bilen djuret träffar och den viktigaste frågan,,, farten på fordonet när smällen kommer.

Bilen i fråga som kört på rådjuret körde nog i 100++ skulle jag tro av skadornas typ.

Så gott folk håll nere farten,,, trots att jag själv kasnke inte alltid gör det,,,,,,,,,,,,,,

Publicerat
  • Författare
Visst faan är det hårda djur, jag vill inte köra på ett, vill iofs inte köra på något djur. :)

Visst så ser det ut att vara mycket skador på bilen men som gammal skadereparatör så har jag sett liknande skador åstakommna av ett rådjur,

allt hänger på var på bilen djuret träffar och den viktigaste frågan,,, farten på fordonet när smällen kommer.

Bilen i fråga som kört på rådjuret körde nog i 100++ skulle jag tro av skadornas typ.

Så gott folk håll nere farten,,, trots att jag själv kasnke inte alltid gör det,,,,,,,,,,,,,,

han körde som han utryckte sej motor vägsfart! 110-120kmh. motorn hadde säkert flyttat sej 5-10cm bakåt.. :)

Mvh

Publicerat
  • Författare
Ps: Nu har vi ju nått att mobba Mossbo över också....det är han som är Trötter i dvärgskaran! :D

:):) .... fortsätter ökningen på bågjägare här nere som den gör bland vännerna så kan vi nog kalla oss för d 7 dvärgarna.. å då blir juh självklart Mobbo "Trötter"... ;)B) ....

Mvh

Publicerat
han körde som han utryckte sej motor vägsfart! 110-120kmh. motorn hadde säkert flyttat sej 5-10cm bakåt.. :)

Mvh

Skulle tro det,, + att smällen tog mitt i kylaren där det inte finns några balkar att tala om,

Tur att det inte tog så hårt att motorn släppte från motorfästena och trängde genom torpedväggen in i kupen, behövs inte mycket till för att det ska ske..

Publicerat

Gott!

Faen du e en hyvens kille som till o med bjuder föraren på härbärge.

Om en spene är längre så kan det givet va så att hon har en kulting någonstans.

Tror dock inte det är grävlingen som diat :)

Brukar gå att klämma fram nån droppe mjölk ur dragna spenar ?

Har alldrig hört att vildsvin jagar/förföljer grävling men kanske möjligt att hon försökt köra iväg grävlingen av någon anledning.

Konkurans om nått gott i diket eller ett utfall för att skydda ev kulting?

Kan ju oxå va så att grävlingen redan var död o grisen gått genom staketet för att kalasa lite på gottiset.

Möjligt att grisen bar död grävling i käften när den blev påkörd?

Har inte följt debatten om viltstängsel men läste att de fundera på att förstärka/förankra staketen.

Borde bli blilligare och gatanterat säkrare med en eltråd.

Grisar är mycket känsliga för elstaket och det skulle garanterat fungera.

Publicerat
Ps: Nu har vi ju nått att mobba Mossbo över också....det är han som är Trötter i dvärgskaran! :)

:) He he ... Han la ju på precis när jag kom ner för att svara ... sen har han hemligt nr men jag tänkte att han

ringer väll på mobilen om det va Mamre ... men inte , ville ju inte ringa upp och fråga direkt ,

Varför väcka en björn som sover ;)

Publicerat
  • Författare
Gott!

Faen du e en hyvens kille som till o med bjuder föraren på härbärge.

Om en spene är längre så kan det givet va så att hon har en kulting någonstans.

Tror dock inte det är grävlingen som diat :)

Brukar gå att klämma fram nån droppe mjölk ur dragna spenar ?

Har alldrig hört att vildsvin jagar/förföljer grävling men kanske möjligt att hon försökt köra iväg grävlingen av någon anledning.

Konkurans om nått gott i diket eller ett utfall för att skydda ev kulting?

Kan ju oxå va så att grävlingen redan var död o grisen gått genom staketet för att kalasa lite på gottiset.

Möjligt att grisen bar död grävling i käften när den blev påkörd?

Har inte följt debatten om viltstängsel men läste att de fundera på att förstärka/förankra staketen.

B) ja va fasiken!.. natten var juh redan sabbad å ja tyckte synd om killen... han var rätt med tagen så jag ville inte lämna han där!.. å lite kaffe å några mackor fick han å lungna ner sej ordentligt!... :)

ang grävlingen!.. vi trodde oxå ett tag grisen hadde den i munnen!.. men föraren var övertygad om att den "lilla" grisen kom före!.. ;) ...

MVh

Publicerat
  • Författare
B) He he ... Han la ju på precis när jag kom ner för att svara ... sen har han hemligt nr men jag tänkte att han

ringer väll på mobilen om det va Mamre ... men inte , ville ju inte ringa upp och fråga direkt ,

Varför väcka en björn som sover :D

dåliga ursäkter finns de gott om!... "ööh hafft ström avbrott därför ringde inte klockan!.." :D .. (fast man har en batteri driven).. :):) ....

Älskar dej oxå svågern min!.. ;)

Publicerat

Det kan vara så krasst att eftersom vildsvinen inte orsakar några dödsolyckor så kalkylerar man med att det inte värt besväret att säkra stängslet.. ? VV kanske rent av är så krassa i sin bedömning?

Publicerat
Det kan vara så krasst att eftersom vildsvinen inte orsakar några dödsolyckor så kalkylerar man med att det inte värt besväret att säkra stängslet.. ? VV kanske rent av är så krassa i sin bedömning?

Under dom år som jag haft med VV att göra, så tycker jag att dom FÖR OFTA, är KASSA i sin bedömning... :P

Publicerat

Tja hur VV bedömmer saker o ting har jag inte en blekaste aning om.

Men ska de nu "förstärka" staketet så bör de väl va med nån typ av förankring i botten.

Gräva o gjuta eller slå ner järn på nåe vis.

Inte gratis direkt..

Ståltråd o distansklammrar eller va de nu heter o skruva i stoplarna o så några elaggregat så borde problemet va löst.

Vill man säkra ännu bättre för tex älg så sätter man en tråd högst upp oxå då går nog ingen älg över staketet heller.

Men de tänker kanske i banor om att bara förstärka där gris redan gått igenom, typ reparera skador inte förebygga..

:P

Publicerat
03:00 ringer polisen till mej och medelar att det skett en olycka på E4:an mellan Månkarbo och Tierp med ett vildsvin inblandat. tar alla nödvändiga uppgifter och ringer sedan till MossboRobbin!... hmmf.. typ svår väckt... :P .. Ringer i Stället Roggman som svarar direkt på en singnal!.. berättar snabbt ärendet packar bilen med hund å nödvändig utrustning!. 10min senare hämtar jag Roggman!... ringer till bilföraren för att kolla av läget!.. han står kvar på plats och tror "grisen" är död! ber honom att hålla sej undan från den till vi kommer!..

väl där efter ytligare 10min så kunde vi konstatera att de var en sugga med en unge! (trodde vi). när vi skulle släpa undan djuren visade de sej att de vi trodde var en unge var en grävling kraftigt mosad ;) kollade lite med föraren och de han mins var att den lilla "grisen" kom först sedan kom smällen!.. så troligen jagade suggan grävlingen???... någon som sett eller varit med om något liknade???..

hur som helst bilen en volvo 740 var totalt paj!.. bara å köra till skroten!.. till å med moton hadde flyttat på sej!.. uppskattad vikt på suggan var 100-130kg killen som körde var på väg upp till föräldrar hemmet i Pite.. och hadde väll lite svårt å få i hop det i skallen vad han skulle göra!.. efter ett samtal med sin far så bestämdes det att han skulle ringa en kompis i Sthlm som skulle hämta upp honom!...

vi kunde juh inte bara lämna han sittande på E4:an med all packning!.. så vi slängde in alla hans saker i min bli så bjöd jag hem honom på frukost å kaffe tills han vän kom! vid 7:30....

precis som de diskuterats i en annan tråd här på forumet just om viltolyckor med "Gris" trotts viltstängsel så har de inträffat igen!.. killen som körde hadde tur han satt i en så pass stor å tålig bil!.. hadde det varit en liten micra så skulle utgången nog varit annorlunda!..

Roggman får lägga in bilderna som han tog på bil å "Grisen"....

MVh

Mamre!..

Hörde om nån som hade suttit på pass och sett ett vildsvin jaga en älg över ett hygge, tills älgen tröttnade och jagade tillbaka vildsvinet :D

Publicerat

Fan Mamre, jag har bilen startklar i Västlig riktning på gårdsplan, och svarar gör jag alltid!!

Hursom Grattis till två bra eftersöksambassadörer!!!

Publicerat
Hörde om nån som hade suttit på pass och sett ett vildsvin jaga en älg över ett hygge, tills älgen tröttnade och jagade tillbaka vildsvinet :lol:

Var nog i senaste Svensk Jakt, om jag inte minns fel...

Publicerat
  • Författare
Fan Mamre, jag har bilen startklar i Västlig riktning på gårdsplan, och svarar gör jag alltid!!

Hursom Grattis till två bra eftersöksambassadörer!!!

sorry vännen!.. var tyvärr inte min första tanke!.. :lol: .... men ska minnas de till nästa gång!.. så slipper dom kostnaderna för bärgning!.. :lol:

har juh nummret kvar till killen som äger bilen!.. du kanske kan dila med honom å pröjsa bilbärgningen så kan du hämta bilen i Uppsala!.. där den står nu!..

Mvh Mamre!...

Publicerat
Under dom år som jag haft med VV att göra, så tycker jag att dom FÖR OFTA, är KASSA i sin bedömning... :D

Jaha ja löneförhandlingar som inte resulterade alltså :D:D

Mvh!

Publicerat
Jaha ja löneförhandlingar som inte resulterade alltså :D:D

Mvh!

:D

Publicerat

Intressant och skrämmande med bilderna. Trots allt en allsvensk stridsvagn som blev så illa åtgången - Bra gjort och trevligt berättat emellertid, hygglo att ta hand om en så stressad och småchockad kille dessutom. :D Det finns vanliga människor och så finns det snälla Tierpare. :D

Beträffande viltstängsel, dagens viltstängsel är framtaget på 70 talet och reviderat på 90 talet med mindre masker nertill. Detta som ett led av nollvisionen som kom under detta årtionde då man insåg att även mindre vilt kunde leda till dödsolyckor på motorvägarna.

Mig veterligen är ingen anpassning gjord ännu till vildsvinets utbredning och det spelar heller ingen roll vad dom gör rent mekaniskt. En gris tar sig alltid igenom ett mekaniskt stängsel om den bara vill. Har försökt stängt in tamsvin och försökt stängt ute vildsvin så jag vet vad jag talar om. Det enda som hjälper är el, men detta är som alla förstår en praktisk omöjlighet med alla dessa mil av viltstängsel i landet. En nedfallen kvist eller lite överbökad jord gör staketet obrukbart, dessutom skulle allmänheten som stannar och pissar och plockar bär längs vägarna inte gilla ett elektifierat staket, inte heller jägarna eller naturmupparna då jakthundar och vilt kan dö om dom fastnar i stängslet. Ta dessutom kostnaden att underhålla - astronomisk.

Tror att vi kommer att få vänja oss vid denna syn på motorvägar i svinland tyvärr :D

Publicerat

Grattis till ett lyckat e-sök alltid bra att djkuret ligger vid vägen. såg ut som om bilen inte mådde så bra efter träffen :D

nu blev räv åteln lite större tills i vinter :D