Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett angenämt problem

Featured Replies

Publicerat

Fick en trevlig överaskning idag: Under mitt sista studieår har jag jobbat extra för det företag jag nu har ett "riktigt" jobb på. Jag upptäckte idag att detta har genererat 25 extra semesterdagar som jag inte visste om. Då jag inte vill ta ut dessa i semester kommer de troligen att generera lite oväntad inkomst.

Vad då göra med dessa pengar?

*Lägga på hög?- Knappast med dagens inflation

*Investera i aktier? - Tveksamt med en såpass svängig börs

* Köpa en ny bössa?- Jajemen!!!

Vad skall man då köpa för något?

Alternativ 1: Jag har länge tänkt på att bygga ett vapen med pipbytessystem. Rostfritt är ett måste samt kontrollerad matning är ett +. Vad har jag då att välja på? Som jag ser det:

• Sako 85 finnlight

• Ruger M77 Hawkeye All Weather

Sakon har ju ingen riktig kontrollerad matning, men en Sako-utdragare anser jag vara den näst bästa lösningen. Sako har ju rykte om sig att skjuta riktigt bra från fabrik och görs i flera olika lådlängder. Detta vapen skulle köpas i kaliber 308W för att senare kompleteras med en pipa i 358 Win. Jag har iaf för mig att det går att göra ett pipbytessystem på 85:ans system.

Om jag väljer Ruger skulle denna köpas i kaliber 358 Win. Går det att få tag på i Sverige? Rugern kanske inte skjuter lika bra från fabrik, men det spelar mindre roll med denna pipa. Vapnet skulle sedan kompletteras med en pipa i 308W av tex Hart, Shilen, Border el motsv. Men är det överhuvudtaget möjligt att göra ett pipbytessystem på en Ruger? Jag har letat efter lämpliga snabbfästen till Ruger, men det verkar inte finnas några. Orginalkolven skulle bytas ut mot en McMillan dito.

Vapnen som den nya bössan skulle ersätta är ett Sako-bygge på en L579 i 300WSM med Bobergkolv samt ett hundförarbygge på en Husqvarna 648:a. Egentligen hade det varit enklare att köpa någon av de vapen som finns med fungerande pipbytessystem tex. Blaser R93 eller Sauer 202 men jag kan inte finna något sådant vapen i rostfritt.

Alternativ 2 är en 22:a. Tex en Brno 453 varmint. Då blir det en hel del pengar över till annat...

Optiken som finns att tillgå till ev kulvapen är som följer:

-Zeiss Daiavari V 3-12x56

-Trijicon 3-9x40 (Skall möjligen avvyttras)

- Burris Fullfield II 3-9x40

-Aimpoint Comp M2

Alternativ 3 är att jag köper en drilling. Frågan är bara när jag skulle använda den? Jag går mycket med min hund som är en gråwachtel. Vid dessa tillfällen använder jag oftast mitt hundförarbygge och har svårt för att bara ha en kulsmäll i bössan. Drilling har också den nackdelen att kolvarna på dessa är alldeles för krokiga. Jag har fått noja på att ha riktig kindkontakt när jag skjuter och att göra en kolvförhöjning på en drilling ser lite illa ut. En lösning skulle vara att montera en Docter eller Aimpoint Micro då jag är väldigt förtjust i rödpunktssikten och montaget blir så lågt att kindkontakten bli fortsatt god.

Alternativ 4 är att jag köper en ny hagelbössa. Har blivit förtjust i Benelli Comfortec när jag provsvingat den, men har jag tillräckligt med jakt till en ny hagelbössa?- Tveksamt, men det är ju kul att panga på bana också även om det inte finns någon sportingbana i närheten. Den hagelspruta jag har nu är en Winchester 1300 Black Shadow. Den fungerar iofs utmärkt , men är lite kort i kolven till mina 1.92.

Nu önskar jag reflektioner och kunniga kommentarer på mina funderingar! :D

Publicerat

om du vill ha en sako 85 finns dom ju även i 338fed som är ganska lik 358win.

Publicerat
Alternativ 4 är att jag köper en ny hagelbössa. Har blivit förtjust i Benelli Comfortec när jag provsvingat den, men har jag tillräckligt med jakt till en ny hagelbössa?- Tveksamt, men det är ju kul att panga på bana också även om det inte finns någon sportingbana i närheten. Den hagelspruta jag har nu är en Winchester 1300 Black Shadow. Den fungerar iofs utmärkt , men är lite kort i kolven till mina 1.92.

Grymt trevligt problem, bara att gratulera!

Dock en tanke ang dina planer på en ev Comfort.. Du tycker att din Winchesterbössa är för kort.. Själv är jag ju sjukt kär i min Comfort men om jag upplever någon bössa som kort så är det just Comforten! Hur får du ihop detta? Undrar ju hur pass kort din befintliga bössa är?

Bara för att du muttrar om korta kolvar osv så tänker jag INTE tjata på dej att skaffa just en Comfort ;) men jag måste dock framhålla att skaffar du en bössa som du trivs med rejält så skaffar du nog säkert tillfällen att använda den :D

Mvh!

Publicerat
  • Författare
om du vill ha en sako 85 finns dom ju även i 338fed som är ganska lik 358win.

Tyvärr finns inte Finnlighten i 338 Fed. Obegripligt egentligen hur Sako har tänkt när de inte tillverkar Finnlighten i någon grövre kaliber än .30.

Det finns också gott om billiga pistolkulor till övning i kaliber .358 vilket talar för 358 Winchester.

Publicerat
  • Författare
Dock en tanke ang dina planer på en ev Comfort.. Du tycker att din Winchesterbössa är för kort.. Själv är jag ju sjukt kär i min Comfort men om jag upplever någon bössa som kort så är det just Comforten! Hur får du ihop detta? Undrar ju hur pass kort din befintliga bössa är?

Jag vet inte hur lång kolven är, men jämfört med den Comfort jag provsvingat är den avsevärt kortare. Fick en "måste ha"- känsla med Comforten, men det får jag iofs med många bössor :unsure: