Publicerat Juli 30, 200817 yr Jo. Nu är det så att pipslangen börjar bli lite sliten så den sprättar nog av när som helst skulle jag tro. Så frågan nu då, jag är den enda på denna ö med pipslang.. Beror det på att jag har en bladerunner? Isåfall varför? Och finns det verkligen ingen annan lösning än dendär förbannade slangen som hela tiden drar gummidämparen åt sidan så att strängen slår bredvid dämpen? Någon med teknisk erfarenhet av Bladerunnern o allmänt om peepbindningar får gärna berätta hur jag ska gå tillväga för att få en peep utan slang att funka på Bladerunnern.. En kompis till mig har den t.ex bunden med 3-delning eller vad jag ska säga, skulle inte det funka på min? Fast han har ingen Bladerunner, utan en mer "standard"-båge.. Men själv fattar jag inte varför bladerunnern skulle vara annorlunda med just detta.. "normala" bågar har ju pipen lika bunden som min, men inte har dom nån pipslang för det.. Så hjälp mig nu JS eller S eller pelle.. eller nån.. Är det faktiskt ett nödvändigt ont att ha detta slatter på bågsträngen?? :-) Mvh C-A
Publicerat Juli 30, 200817 yr Hej Det finns flera alternativ och själv så föredrar jag i följande ordning 1. ta bort jokkset och lär dig skjuta utan peep, sätt dit ett "munmärke". Antagligen kommer du inte att göra snygga grupperingar ibörjan men det kommer 2. Sätt dit en peep (med det största hålet du kan hitta) som delar strängen i två, typ G5 etc. 3. Byt ut gummislangen mot en siliconslang. 4. släng gummislangpeepen och byt ut bladerunnern Om jag vore i din situation skulle jag fjäska lite med Roger P och bett han kolla över/trimma din båge från grunden för det är inte meningen att du skall hålla på och skruva stup i kvarten. Har själv skjutit med bladerunnern och jag upplevde den som en mycket stabil och mjukdragen båge, så se till att trimma ihop den och lås med loc-tite (stark). Det som avgör hur bra peepen sitter utan att den ändra sig är kvaliteten på strängen (inte bågtypen). /S
Publicerat Juli 30, 200817 yr Som sagt att lära sig skjuta utan Peep är absolut den bästa lösningen. Jag och några kompisar har skaffat sk. "backsight" som ger en visirlinje precis som ett gevär med öppna riktmedel. Man faktiskt grupperar egentligen ännu bättre än med en stor peep. Nackdelen är att siktet är lite svårare att ställa in, men det är bara en gångs grej och sedan är det gjort. Nästan inga vildsvinsjägare som jag känner(som skjuter mycket gris och inte bara jagar dom) har peep-sight utan har löst ljusproblematiken med backsight,munmärke,aimpoint. Förresten, peep-sight gör all skymningsjakt svårare, så inte tänker jag kämpa med hål och gummislangar i dom kommande svenska grävlings och rådjurspassen.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare Tack för svar. Peepen sitter nog fast. Däremot pipslangen som börjar bli lite sliten. Jag vet inte om det är gummi eller silikonslang. Det vet thomas. Bladerunnern byts ut efter denna säsong. Anders Gestberg testade bågen igår och han fick träffbilder som jag inte ens kan drömma om, så jag ska sluta gnälla på bågen o lära mig skjuta istället kom jag fram till Ang att ta bort peepen. Får väl experimentera med det efter säsongen också isåfall. men inget jag börjar med nu innan kommande ibepkurs samt jaktsäsong! Verkar som att du tror att slangen sitter fast i peepen?: fel uppfattning. Peepen sitter helt "själv" och slangen sitter inbunden i strängen en bit ovanför peepen.. Just som du säger så är också strängen delad i 2 och går "runt" peepen. Roger tycker jag ska sälja råttfällan till nån ovän ;P
Publicerat Juli 30, 200817 yr du kan ta bort slangen på bladen!.. anledningen till ja satte dit den var för att pipen alltid skulle komma i rätt läge!.. . sen sitter har jag för mej bara dragen igenom stängen å en kabel!.. bara "backa" ut den å klippa av!.. ett större pipe som S talar som delar strängen i tre eller 4 kardeler skulle jag sätta på om jag vore dej!... med ett stort hål i.. men de finns de alltid en risk att de kommer en sträng mitt i skiktlinjen!...men de går tydligen å vänja sej med de!... MVh
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare aah, för jag kollade nu.. den borde hamna i rätt läge varje gång även utan dendär slangen. som väldigt snart går av Jo i strängdelen sitter den inbunden på nåt vis som jag inte förstår riktigt? i kabeln sitter den bara knuten.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Jo i strängdelen sitter den inbunden på nåt vis som jag inte förstår riktigt? har bara lagt in den mellan kardelerna i stängen!.. slappa stängen så ser du hur de är gjort!.. strängen är tvinnad!.. så de är bara å ta bort!.. MVh
Publicerat Juli 30, 200817 yr Peep or no peep! That´s the question! Jag ska direkt avslöja att jag sedan länge varit en anhängare av peep på bågen. Nu skjuter jag med en shurz-a-peep i storlek 1/4 tum. Större hittade jag inte. Använde den förra gången i afrika och med tru glos belysta sikte fanns inga problem att använda den vid nästan totalt mörker. Jag sköt 2 vårtsvin som rent siluettskytte i allra sista ljuset. Grisarna avtecknade sig som svart figurer mot den ljusa sanden. Peepen delar min sträng i fyra delar och om ett knippe kardeler hamnar precis framför pupillen så tycker inte jag att det stör. Man får helt enkelt titta igenom eller något vid sidan om den. Precisionen är alldeles utmärkt. Största nyttan av peep har man när du står i ett treestand och blir tvungen att skjuta i tvära vinklar nedåt. Då går det inte att fuska med siktningen eller ankringen. Peepen tvingar dig att göra rätt varje gång. Tidigare körde jag med slang peep. Men p.ga rent jaktliga skäl har jag gått ifrån den. Dels orsakar slangen ett oljud vid avfyringen och risken för att slangen brister och träffar dig i ögat finns. Sen snor slangpeepen en del hastighet p.ga sin tyngd. Jag rekommenderar alltid peep till nybörjare då det blir lättare att hålla en bra ankring och det främjar också precisionen. En nybörjare har alltid lättare att ankra lite olika p.ga bristande skyttevana. Aimpoint har jag aldrig provat.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Här är lösningen ifall du inte använder loop http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true Ifall du använder loop så ska den vara så tight att den kan dra peepen lika varje gång
Publicerat Juli 31, 200817 yr Här är det loop material som vi använder härborta och ingen av oss använder slang http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...600309&rid= Man kan knyta loopen så tight runt strängen att knutarna klarar att vrida strängen i rätt läge varje gång så peepen är i linje Det bästa förstås är att ha en no strech string från början då behöver man ju aldrig justera nått utom en gång
Publicerat Juli 31, 200817 yr Här är den loop material som vi anvönder härborta och ingen av oss använder slanghttp://www.cabelas.com/cabelas/en/template...600309&rid= Man kan knyta loopen så tight runt strängen att knutarna klarar att vrida strängen i rätt läge varje gång så peepen är i linje Det bästa förstås är att ha en no strech string från början då behöver man ju aldrig justera nått utom en gång Orättvist att ni ska ha alla coola o häftiga grejer "over there"
Publicerat Juli 31, 200817 yr Orättvist att ni ska ha alla coola o häftiga grejer "over there" Ni kan väl beställa från Cabelas också?
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare ah, ingen dum idé! Thomas, hur slappar man till strängen i bladerunnern? bågpress är ju forbidden
Publicerat Juli 31, 200817 yr ah, ingen dum idé! Thomas, hur slappar man till strängen i bladerunnern? bågpress är ju forbidden OM jag inte minns helt fel så behöver man ingen bågpress till Bladerunnern.. Bara att skruva ut bultarna! Men håll koll på bultarna och antal varv så att du skruvar ut dem lika mycket. Sedan när du ska dra ihop det igen att du skruvar samma antal varv på bultarna så du får samma lbs styrka och att tajmningen stämmer. Peep har aldrig varit nått för mig! Efter min första jakt med båge 1990 så kastade jag den så långt det bara gick.. Möjligt att den landat vid det här laget! Efter ett releaserbyte så blir det nu ett munmärke (kisser button). Och att jag fortfarande lägger strängen så att det närmaste ögat hamnar på "andra sidan" strängen. Strängen ser jag då som en skugga precis i ytterkant på siktet. Har hör på ett annat Am. forum att G5 peepen blir oval efter ett tag.. Vilket inte är så bra. Måste man nu ha en peep så försök hitta någon med stort hål tex en C-peep eller Venom Peepsight (båda har dock slang). http://www.bagjaktskatalogen.se
Publicerat Juli 31, 200817 yr C-A. Peep/slang är alltid något av ett problem och ytterligare en grej som kan gå sönder när man minst vill att det gör så. Peepen i strängen sänker också hastigheten men några fot/sec samt för mig funkar inte peep (liten) bra vid dåligt ljus, mycket pga åldern (linsen kan inte riktigt fokusera på nära håll längre). Mitt råd är att du köper 1 meter SILIKON slang inte gummi, dessa torkar och spricker ganska snart. ofta är det så att slangen går av vi peepen, man kan fortfarande använda slangen dock blir den lite för kort och går snabbare av nästa gång, silikon håller bättre och är inte UV känslig. Dessa saker gjorde att jag nu anv som du vet rödpunkt sikte och munmärke (kisser button), men om man väljer att göra så innan man är duktig skytt och har en skjutform som sitter i ryggmärgen kommer man som du läst börja tappa gruppen, jag har märkt det själv nu och övar varje dag för att tvinga in min "nya" form. Behåll peepen, fokusera på den utrustning som du har samt din form, du måste få till basen först, det finns inga genvägar till att bli en bra skytt ( Deee finns inga genvägar till det perfecta ljudet som farbror barbro sa en gång)
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare Roger låter bra det där. men jag tror jag ska testa ta bort peepslangen till att börja med o testa utan o se vad som händer. annars får jag sätta dit en ny silikonslang helt enkelt.. Thomas berättade hur jag får bort den nu så jag borde greja det på en kvart. det jävliga är väl att få dit den igen om det skiter sig! Påtal om annat så har jag fått nya pilarna att funka nu tack vare Anders och jösses anåda vilken precision det blev med friska "fjädrar" o skaft. Ang att man inte ser genom den lilla peep jag har, så tycker jag inte att det är problem i skymningen då jag har Tru-Glo med självlysande ring samt diod som lyser upp ett härligt lila sken över siktet. Det gör så att jag även ser var peepen befinner sig. Detta handlar då om kraftig skymning. Det finns dock en gräns för hur mycket mörker man kan skjuta i även med detta, men då kan man lika bra gå hem för då ser man inte längre vad man skjuter på.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare Helst skulle jag också vara utan peepslangen pga en anledning till som jag tidigare nämnt tror jag. Ibland drar slangen ena strängdämparen åt sidan vilket gör att strängen hoppar förbi dämpen o ger ett högt "klappljud" vid avfyrning, inget man önskar när man släpper pilen på stora bocken bruse direkt..
Publicerat Juli 31, 200817 yr Roger låter bra det där. men jag tror jag ska testa ta bort peepslangen till att börja med o testa utan o se vad som händer. annars får jag sätta dit en ny silikonslang helt enkelt.. Thomas berättade hur jag får bort den nu så jag borde greja det på en kvart. det jävliga är väl att få dit den igen om det skiter sig! Påtal om annat så har jag fått nya pilarna att funka nu tack vare Anders och jösses anåda vilken precision det blev med friska "fjädrar" o skaft. Ang att man inte ser genom den lilla peep jag har, så tycker jag inte att det är problem i skymningen då jag har Tru-Glo med självlysande ring samt diod som lyser upp ett härligt lila sken över siktet. Det gör så att jag även ser var peepen befinner sig. Detta handlar då om kraftig skymning. Det finns dock en gräns för hur mycket mörker man kan skjuta i även med detta, men då kan man lika bra gå hem för då ser man inte längre vad man skjuter på. En peep med slang funkar inte utan slang, den kommer inte att linjera rätt, men testa kan man
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare men alltså peepen är inte gjord för slangar egentligen.. det är en helt vanlig rund peep, inbunden på "vanligt" sätt.. sen har det bara placerats en peepslang en bit upp i strängen som drar strängen "på rätt" sista biten.
Publicerat Juli 31, 200817 yr men alltså peepen är inte gjord för slangar egentligen.. det är en helt vanlig rund peep, inbunden på "vanligt" sätt.. sen har det bara placerats en peepslang en bit upp i strängen som drar strängen "på rätt" sista biten. Hmm jaha, kanske är det så att strängen är töjd , om peepen sattes dit rakt när den va ny kan den kanske vrida sig när strängen töjer på sig, eller så sitter den fel från början, det låter inte bra den lösningen du har nu men kanske är det så på den bågen, vet för lite om den
Publicerat Augusti 1, 200817 yr fick ett intresant tipps av ka_swe om ett nockläge som gör så pipen alltid kommer rätt!... http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true har beställt sådana.. så jag kan testa.. å då tar bort slangen!.. MVh