Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur får man bössan helt stilla?

Featured Replies

Publicerat

Har ni nå skyttetips på hur man får vapnet blixtstilla innan avfyrning? Tycker att hur man än gör så "hoppar" korset i siktet upp och ner vid hjärtslagen... ;) . Vill testa vad vapnet i sig presterar och inte jag som skytt! Är det benstöd som gäller och sandsäck under kolven.....eller finns det nå´n annan väldigt simpel lösning?

/ Mvh C

Publicerat
Har ni nå skyttetips på hur man får vapnet blixtstilla innan avfyrning? Tycker att hur man än gör så "hoppar" korset i siktet upp och ner vid hjärtslagen... ;) . Vill testa vad vapnet i sig presterar och inte jag som skytt! Är det benstöd som gäller och sandsäck under kolven.....eller finns det nå´n annan väldigt simpel lösning?

/ Mvh C

Hej ! Jag led av samma syndrom innan jag köpte mina Harris benstöd vilka förbättrade mina träffbilder på lite håll avsevärt. Benstöd i kombination med stöd under kolven utgör en tokstabil anläggning.

Jag köpte den längsta modellen av Harris och med dessa kan jag bara gå ut i skogen och sätta mig med ryggen mot ett träd ovh passa på räv med inskjutningskvalite på stöd...Helt fantastiskt.

Testskjöt på 200m i förrgår och höll träfbilder (3 skotts)på runt 20-30mm vilket för mig är helt ok.

Summa summarum : Investera i benstöd !!!

Publicerat

Svårt att förklara hur man gör.. men även fast jag alltid använt 2 sandsäckar när jag skjutit så har jag haft samma problem som dig och träffbildernas större spridning har varit ett faktum.

Egentligen har jag inte ändrat på något annat än min andningsteknik samt avslappningsteknik och vips så har dessa hjärtslagsruskningar vart borta. Funkar även under jakt, denna stabiliserings"teknik".. Så prova dig fram med massa olika sätt. Det som funkar bäst för dig ska du leta efter, något annat svar kan jag inte ge. Många "experter" skulle säkert skratta åt min stil i bänken men så länge jag träffar där jag siktar så är jag nöjd oavsett. ;)

mvh

Publicerat

I vilken skjutställning har du problemet med "hjärtslagen"?

Tänk på att t.ex. kolven eller stödet för bakkolven inte får ha någon kontakt med bröstet.

Jag har en riktigt stor sandsäck för bakkolven. Om jag ligger ned och har en liten del av sandsäcken mot kroppen/bröstet så överförs hjärtslagen till vapnet.

För att se vad vapnet med din specifika laddning/ammunition kan prestera så kan du använda två sandsäckar i rätta storlekar. En lite större till framstocken och en mindre till bakkolven.

Blir sandsäcken för framstocken för låg så kan du lägga en tegelsten under den sandsäcken.

Fast det ultimata är ju riktiga bänkskyttestöd, men det är kanske inte nått för oss dödliga ;)

Publicerat
Svårt att förklara hur man gör.. men även fast jag alltid använt 2 sandsäckar när jag skjutit så har jag haft samma problem som dig och träffbildernas större spridning har varit ett faktum.

Egentligen har jag inte ändrat på något annat än min andningsteknik samt avslappningsteknik och vips så har dessa hjärtslagsruskningar vart borta. Funkar även under jakt, denna stabiliserings"teknik".. Så prova dig fram med massa olika sätt. Det som funkar bäst för dig ska du leta efter, något annat svar kan jag inte ge. Många "experter" skulle säkert skratta åt min stil i bänken men så länge jag träffar där jag siktar så är jag nöjd oavsett. ;)

mvh

Tillägg givetvis andningen och anläggningen som sådan som Schaman skriver..För att ha bästa möjliga förutsättningar utöver detta hjälpmedel såsom benstöd, sandsäck m.m

Publicerat

jag tänker mer på avfyrningen än hjärtslagen det funkar för mig.

Publicerat

prövar mig också fram så gott de går, har också benstöd på bössan numera och tycker det blir betydligt lättare.......däremot har jag aldrig använt benstöden på avfyrning mot levande vilt ännu men de tänkte jag skulle ske i år.....

kanske inte hör till tråden men ni som har benstöd Harris eller liknande plockar ni av och på stödet allt eftersom eller låter ni stödet sitta på när ni tex vakar ifrån torn? Dum fråga och kanske givet för många men man bör väll plocka av stödet och inte låta de vila mot tornkanten? Sedan har jag lite ytterligare funderingar om träffbilden. Skruven i framstocken på min bössa är enligt mig ganska lång...finns det någon risk att framstocken rör sig närmare pipan när jag gängar in den andra skruven då jag skall ha på benstödet? Jag är nämligen tvungen att växla mellan två olika skruvar då jag skall ha på benstödet därav funderingen.

MVh / David

Publicerat

Jag köpte nyligen detta set med två nylonsäckar (som jag fyllde med ris), och vid första testet sköt jag denna 5-skottare:

imagerh6.jpg

Carl Gustaf 2000 med .30-06 Jaktmatch @ 90 meter.

Funkar för mig i alla fall. :) Tycker säckarna verkar mycket bra. Jag har även lite plattor som jag pillar under om det behövs för att få bössan att ligga bättre mot målet.

Publicerat

Har precis fixat detta stöd till bakstocken, väger ingenting, känns stadigt tillsammans med någonting under framstocken, har än så länge bara provat på hallgolvet men det känns lovande. Frågan är sedan om man trivs såpass med det att man ids dra på det till bockjakten.

Måste fixa bipods oxå :rolleyes:

post-2426-1217518831_thumb.jpg

Publicerat

Har man inte haft stöd under bakre delen av stocken tidigare, så är det en enorm skillnad att börja skjuta med stöd både bak och fram. Jag har några rejält kassa träffbilder från 80 meter som jag sköt utan bakre stöd för 6 år sen som bevis :unsure:

Publicerat
  • Författare

Ja det är tydligt att det är rejält med stöd som gäller......jag började nästan tro att jag är totalt kass på att precisionsskjuta! :rolleyes: . Men Ok, rejält stöd fram och framförallt bak är alltså melodin, sen är resten upp till bössan, ammon och mig själv :) ! TACK för hjälpen!