Publicerat Juli 31, 200817 yr Ska på drevjakt i Polen vilket satt igång tankarna om en drevjaktspang. Jag tänkte ju mig en pang i lite grövre kaliber så det ska också in i beräkningen. Ett inbyte är ju även det tvunget p g a antalet bössor så jag får tyvärr offra min kära Aya nr:1. Det gör jag med en tår i ögat men jag får tyvärr erkänna att den inte passar mig (träffar för sällan) då den är för lång. Att kapa känns inte rätt då den är perfekt balancerad och en kortning av kolven förstör balancen. Jag gillar ju brytbössor så en dubbelstudsare vore mumma MEN jag misstänker att pipuppslaget och rekylen gör att man tappar målet under några viktiga tiondelar. Detta efter att ha sett svågern i action med sin Merkel 141 i 9,3. Det är även vanligt med låga kolvar och svinrygg vilket gör kikarmontage nästintill omöjligt om man vill hålla bössan rätt med kindkontakt. Kikare är väl kanske inte tvunget, kan ju ersättas med rödpunkt eller helt utan men jag tycker det är lite bökigt med sikte o korn vilket gör att nån form av kikare/rödpunkt föredras. Ska man då köpa ny eller begagnad? Jag har kört runt de senaste veckorna och tittat vad som finns hos vapenhandlarna i omgivningarna och det finns en hel del begagnat (och nytt). De som jag sett är med låga kolvar och svinrygg (negativt med ovanstående resonemang). Dessutom är ju dubbelstudsare känsliga för ammo och en beg. dubbelstudsare kan bli väldigt bökig att få rättsida med om den inte är reglerbar då det sällan anges vilken ammo den är reglerad för. Fördelen med beg. är ju att man får mycket för pengarna då de flesta verkar inte ha använt bössorna mycket. Allternativet är då automat eller pump och då främst Sauer 303 & Krieghoff Semprio. Automaten plockar ju udden av rekylen så det borde vara lättare att hålla kvar målet. Både 303 & Semprio är rakare stockade vilket borde göra pipupslagen lägre samt kindkontakten bättre med kikare. De finns dock inte i rätt kaliber (300WM är inte rätt i 303 för mig) eller överhuvud taget i Sverige så frågan är om de är ett alternativ egentligen. Så, är jag helt fel ute med mina förvillade tankar om dubbelstudsarn? Ge mig gärna input som visar att jag har fel för jag gillar som sagt dubbelstudsaren. Annars är risken stor att jag ställer mig i kö för en Semprio eller 303....
Publicerat Juli 31, 200817 yr Ska på drevjakt i Polen vilket satt igång tankarna om en drevjaktspang. Jag tänkte ju mig en pang i lite grövre kaliber så det ska också in i beräkningen. Ett inbyte är ju även det tvunget p g a antalet bössor så jag får tyvärr offra min kära Aya nr:1. Det gör jag med en tår i ögat men jag får tyvärr erkänna att den inte passar mig (träffar för sällan) då den är för lång. Att kapa känns inte rätt då den är perfekt balancerad och en kortning av kolven förstör balancen.Jag gillar ju brytbössor så en dubbelstudsare vore mumma MEN jag misstänker att pipuppslaget och rekylen gör att man tappar målet under några viktiga tiondelar. Detta efter att ha sett svågern i action med sin Merkel 141 i 9,3. Det är även vanligt med låga kolvar och svinrygg vilket gör kikarmontage nästintill omöjligt om man vill hålla bössan rätt med kindkontakt. Kikare är väl kanske inte tvunget, kan ju ersättas med rödpunkt eller helt utan men jag tycker det är lite bökigt med sikte o korn vilket gör att nån form av kikare/rödpunkt föredras. Ska man då köpa ny eller begagnad? Jag har kört runt de senaste veckorna och tittat vad som finns hos vapenhandlarna i omgivningarna och det finns en hel del begagnat (och nytt). De som jag sett är med låga kolvar och svinrygg (negativt med ovanstående resonemang). Dessutom är ju dubbelstudsare känsliga för ammo och en beg. dubbelstudsare kan bli väldigt bökig att få rättsida med om den inte är reglerbar då det sällan anges vilken ammo den är reglerad för. Fördelen med beg. är ju att man får mycket för pengarna då de flesta verkar inte ha använt bössorna mycket. Allternativet är då automat eller pump och då främst Sauer 303 & Krieghoff Semprio. Automaten plockar ju udden av rekylen så det borde vara lättare att hålla kvar målet. Både 303 & Semprio är rakare stockade vilket borde göra pipupslagen lägre samt kindkontakten bättre med kikare. De finns dock inte i rätt kaliber (300WM är inte rätt i 303 för mig) eller överhuvud taget i Sverige så frågan är om de är ett alternativ egentligen. Så, är jag helt fel ute med mina förvillade tankar om dubbelstudsarn? Ge mig gärna input som visar att jag har fel för jag gillar som sagt dubbelstudsaren. Annars är risken stor att jag ställer mig i kö för en Semprio eller 303.... Jag har aldrig och kommer nog aldrig att äga en dubbelstudsare, jag förstår helt enkelt inte vitsen med dom. Visst är det ett vackert vapen, men ett brytvapen som tar två pulor?. ok man hinner ju ofta inte skjuta flera skott en så, och ska nog inte behöva det heller, men jag vill gärna ha möjligheten. Som jag ser det så skulle jag välja en automat som drevvapen, tycker att det borde vara det optimala vid snabba skott, har lite funderingar på att ksaffa en istället för sauern jag har nu som klass 1 men vilar lite på den tanken en stund till. Visst ett vackert vapen är ju aldrig fel de heller..
Publicerat Juli 31, 200817 yr Vet ju hur svag du är för rent bildligt vackra bössor, men även att du är nykter nog att se det praktiska. Jag är iofs ganska säker på att du klarar dig riktigt bra med din Sauer, men sen är det ju rätt kul att köpa något annat. Jag är också ganska övertygad om att du nog ska ha en dubbelpang. Dels för ditt estetiska sinne, men även för det praktiska. Det finns som sagt en hel del begagnade och de pengar du lägger in där är nog en bättre investering än på en "rassel och pang". Vet vi hade ju ngn debatt här ang dubbelpang, automat och traditionella repeterstudsare och där hävdar ju de flesta att just snabbheten och precisionen är minst lika bra med en dubbelpang. Så hitta rätt pang och böj dig för din svaghet för fina träbitar och sånt trams.. ps Du får en länk via pm om en pang som nog kan vara ngt för dig DS
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Vet ju hur svag du är för rent bildligt vackra bössor, men även att du är nykter nog att se det praktiska. Jag är iofs ganska säker på att du klarar dig riktigt bra med din Sauer, men sen är det ju rätt kul att köpa något annat. Jag är också ganska övertygad om att du nog ska ha en dubbelpang. Dels för ditt estetiska sinne, men även för det praktiska. Det finns som sagt en hel del begagnade och de pengar du lägger in där är nog en bättre investering än på en "rassel och pang". Vet vi hade ju ngn debatt här ang dubbelpang, automat och traditionella repeterstudsare och där hävdar ju de flesta att just snabbheten och precisionen är minst lika bra med en dubbelpang. Så hitta rätt pang och böj dig för din svaghet för fina träbitar och sånt trams.. ps Du får en länk via pm om en pang som nog kan vara ngt för dig DS Egentligen skulle jag nog klara mig med Sauer 200:an, speciellt som jag har belyst drevsikte på 9,3 pipan men nu handlar det inte bara om förnuft. Ska man vara riktigt förnuftig skulle jag säkert klara mig med 22:an, 9,3:an och hagelautomaten och hur kul skulle det vara??? OM jag nu inte byter AyA:n till en dubbelstudsare, va fassen ska jag då byta den till eller ska jag behålla den och försöka att lära mig skjuta med den. Jag ju tycker att det är slöseri att ha en bössa stående i skåpet hela tiden.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Egentligen skulle jag nog klara mig med Sauer 200:an, speciellt som jag har belyst drevsikte på 9,3 pipan men nu handlar det inte bara om förnuft. Ska man vara riktigt förnuftig skulle jag säkert klara mig med 22:an, 9,3:an och hagelautomaten och hur kul skulle det vara??? OM jag nu inte byter AyA:n till en dubbelstudsare, va fassen ska jag då byta den till eller ska jag behålla den och försöka att lära mig skjuta med den. Jag ju tycker att det är slöseri att ha en bössa stående i skåpet hela tiden. jag kör med merkel b3 9,3x74r 2,9kilo och jag tappar inte målet rekylen på min kommmer rak fast det är inte rak kolv ! har bara sett fördelar till den började att släppa två kulor samtidigt !! kör med ett siktet 1,5-6x42 på den! annars kan du skaffa dig en blaserd99 trio 3 kulor du väljer själv kalibrarna !!
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Självklart ska du ha en dubbelbössa, har aldrig varit så nöjd med en bössa som när jag köpte min Merkel förra året. Otroligt smidig bössa och går man som hundförare är det ju mycket praktiskt att man lätt kan plundra bössa när man kommer fram till en passkytt osv. Sen råkade jag visserligen bryta av min i vintras så där finns en nackdel. Den är nu på väg hem från Tyskland men nu med en rak engelsk kolv ska bli spännande att se resultatet. mvh
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Till salu Det dära är väl en Heym 55:a?? Kände på en sån men blev lite avskräckt av vikten. Verkade som om den vägde ca 4 kilo vilket i o f s är bra mot rekyl men lite tristare att bära runt. Har sett flera nya Antonio Zoli som legat bra till i pris, nån som har erfarenhet av dem eller Berettas motsvarighet???
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Det dära är väl en Heym 55:a?? Kände på en sån men blev lite avskräckt av vikten. Verkade som om den vägde ca 4 kilo vilket i o f s är bra mot rekyl men lite tristare att bära runt. Har sett flera nya Antonio Zoli som legat bra till i pris, nån som har erfarenhet av dem eller Berettas motsvarighet??? http://www.chapuis-armes.com/spip.php?page...;id_article=140 Kollat på dessa ? Jag gick från Browning halvautomat till denna skönhet, ett val jag aldrig ångrat trots att den bara har två ärtor i cal 9,3x74R. Vikten ligger på ca 2,5kg med kikare och den är nu efter kovkapning och skränkning 94cm totalt. Björnhunden
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare http://www.chapuis-armes.com/spip.php?page...;id_article=140Kollat på dessa ? Jag gick från Browning halvautomat till denna skönhet, ett val jag aldrig ångrat trots att den bara har två ärtor i cal 9,3x74R. Vikten ligger på ca 2,5kg med kikare och den är nu efter kovkapning och skränkning 94cm totalt. Björnhunden 2,5kg!!! rekylen måste vara av det kraftigare slaget. Förr såldes chapuis av en kille som heter Allain Buhl som bor några km från mig så de har jag tittat på. Trevliga vapen men relativt ovanliga. Hittade förresten några på Torsbo. Har du bock eller SbS?
Publicerat Augusti 4, 200817 yr 2,5kg!!! rekylen måste vara av det kraftigare slaget. Förr såldes chapuis av en kille som heter Allain Buhl som bor några km från mig så de har jag tittat på. Trevliga vapen men relativt ovanliga. Absolut inget problem med uppslag på något sätt, rekylen är försumbar måste jag säga. Men som jag skrev jag har kapat och skränkt om kolven rejält då jag är vänsterskytt. Tycker absolut du ska pröva en om du får tillfälle, är nästan säker på att du blir förtjust. Vet om en i cal 8,57 JRS till ett bra pris. ca 25,000 Björnhunden
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Absolut inget problem med uppslag på något sätt, rekylen är försumbar måste jag säga. Men som jag skrev jag har kapat och skränkt om kolven rejält då jag är vänsterskytt. Tycker absolut du ska pröva en om du får tillfälle, är nästan säker på att du blir förtjust. Vet om en i cal 8,57 JRS till ett bra pris. ca 25,000 Björnhunden SbS eller bock? Kan man anpassa till ett hagelset i efterhand om man nu skulle vilja ha ett sånt? Vet att Alain sålde set hagel o dubbelstudsare en gång i tiden. Det står förövrigt en SbS 9,3 på Holmgrens för 25'
Publicerat Augusti 5, 200817 yr SbS eller bock? Kan man anpassa till ett hagelset i efterhand om man nu skulle vilja ha ett sånt? Vet att Alain sålde set hagel o dubbelstudsare en gång i tiden. Det står förövrigt en SbS 9,3 på Holmgrens för 25' Ursäkta ett sent svar RW,,, Den ds jag har är en bock och det går att passa in ett hagel sätt till denna, men jag tror du måste skicka bössan för detta. Bössan finns här http://www.widfeldts-vapen.se/ Butiken finns ca 3km från där jag bor så jag har väldigt bra tummis med gubbarna som har butiken.. Björnhunden