Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samma krut, olika namn?

Featured Replies

Publicerat

Jag har hört att t ex Norma 203-B och RL 15 ska vara samma krut tillverkat av Bofors men säljs under olika namn. Även andra krut (Rhino?) lär vara samma som något annat krut. Stämmer detta??

Publicerat
Jag har hört att t ex Norma 203-B och RL 15 ska vara samma krut tillverkat av Bofors men säljs under olika namn. Även andra krut (Rhino?) lär vara samma som något annat krut. Stämmer detta??

Japp det stämmer.

Mvh.

Publicerat

ja, jag använder RP9 istället för norma 200

Publicerat

Rhinos krut RP-15 "råkar" bara ha nästan identiska brinnegenskaper som RL-15 och 203-B. Att Rhino valde att namnge kruten med samma siffror som motsvarande Reloader är knappast nån slump.

Däremot ska man vara försiktig och inte bara byta ut ett krut till ett annat utan laddstege.

Publicerat
  • Författare

Det var ju intressant. Det innebär alltså att man får en hel del extra laddata att luta sig på om man vill ladda med Norma 203-B. T ex Speer och Noslers manualer har ju data för RL15 och 150 grs kulor i 308win vilket ju inte finns hos Norma.

Finns det några fler krut med detta förhållande förutom RL15, RP15 och N 203-B?

Publicerat
Rhinos krut RP-15 "råkar" bara ha nästan identiska brinnegenskaper som RL-15 och 203-B. Att Rhino valde att namnge kruten med samma siffror som motsvarande Reloader är knappast nån slump.

Däremot ska man vara försiktig och inte bara byta ut ett krut till ett annat utan laddstege.

Vilket av kruten är bäst och brinner jämnast kvalitetetsmässigt??? :unsure: Kompisen har laddat min 308:a med Vihtavuori och byssen skjuter bra med det krutet. Anv. kulorna FMJ Lapua 8 g och Mega Lapua 9,7 g men är intresserad av att prova något annat och även tänkt prova andra kulor TSX och A-frame. :D

Publicerat

Visst! Krutsorterna är lika, men inte identiska.

Alla den olika företagen som köper krut från Bofors (Norma, Rhino, Alliant och Rottweil) har sina egna krav och specifikationer.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=10...p;sk=t&sd=a

Publicerat
  • Författare

Jag har fått se en några år gammal e-post mellan en bekant och Norma support. Det funkar att använda samma data för rl15 och 203-b:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej,

Ja det stämmer att dessa krut är mycket lika. Går du ner 5-10% och arbetar

upp till maxladdning så bör det gå bra.

MVH

Johan Nordström

Support

"xxxx" wrote:

> Hej!

>

> Jag har hört att Norma 203-B är samma krut som amerikanska Alliant säljer

> under namnet Reloader 15. I så fall bör ju samma laddata kunna användas?

> Stämmer detta?

>

> Tack på förhand

>

Ø xxxx

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.