Publicerat Juli 31, 200817 yr Kommer inom kort att ärva min farfars gamla 358:a Så nu går mina funderingar i vad jag ska göra av den. Antingen bygger jag om den till eftersöksbössa. Då blir det ny kolv, trycke, korta pipan och nå bra öppna riktmedel. Eller så behåller jag längden och gör den till lite mer långskjutare till fjälljakten. Då blir det också ny kolv och trycke. Ny kikare och ev nån form av benstöd eller dyligt. Så nu frågar jag er vapengurus som är lite mer insatt. Är nått av förslagen helt förkastligt? So feel free, spåna på om allt man kan behöva tänka på, tips på bra trycken,kikare, öppnariktmedel, kolvar (ämnen eller färdiga, är inte 100% säker men tror det är en 1600 låda eller om det är 1651 den heter?) Även bra kulor och laddningar för olika ändamål mottages /toff
Publicerat Juli 31, 200817 yr Vad ska kolven vara gjord av? Syntet eller valnöt? Å till sist, hur stor budget har du?
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare Vad ska kolven vara gjord av? Syntet eller valnöt? Det har jag inte bestämt än. Vore intressant med ett snyggt ämne och göra själv, mycket jobb men mer personligt såg inte budgetfrågan första gången äh du vet ju hur en stackars elektriker tjänar så...men man får väl tat i omgångar när man är i spenderar tagen
Publicerat Juli 31, 200817 yr Ska du ha det bästa i syntetväg så är det McMillan som gäller. Projekttråd från Robsoft Kostar dock närmare 5000 kr.
Publicerat Juli 31, 200817 yr När det gäller öppna riktmedel så har Recknagel ett stort utbud. Kolla igenom deras katalog! http://www.magnumhansen.com/Recknagel_Katalog_5.pdf
Publicerat Juli 31, 200817 yr Jag tror inte jag skulle ge mig på att korta pipan på en sån däringa. Utan att ha nån som helst erfarenhet av att gå som hundförare så tror jag att det finns betydligt bättre alternativ i kaliberväg, exempelvis 358 Win eller 45-70. Iof sig är inte 358 NM ruskigt overbore, men det finns som sagt bättre lämpade patroner för korta pipor. Om du lär dig skjuta ordentligt med bössan så har du en fin hyggeskanon med plenty of punch
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Jag tror inte jag skulle ge mig på att korta pipan på en sån däringa. Utan att ha nån som helst erfarenhet av att gå som hundförare så tror jag att det finns betydligt bättre alternativ i kaliberväg, exempelvis 358 Win eller 45-70. Iof sig är inte 358 NM ruskigt overbore, men det finns som sagt bättre lämpade patroner för korta pipor.Om du lär dig skjuta ordentligt med bössan så har du en fin hyggeskanon med plenty of punch Jo funderar väl också i dom banorna. Har en tikka 9,3x62 som funkar aldeles utmärkt till både hundförar och eftersöks bössa. Men för att återgå till det andra alternativet, så behöver jag tips på jag skulle ta och satsa på för kolv, en syntet hade iof varit enkelt men då missar man lite av den personliga kicken att ha gjort det själv. Troligen kommer jag behålla bössan tills döden skiljer oss åt i och med att det är ett arv så göra en egen kolv hade varit kul.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Å herregud du går ju av på mitten om du ska börja skjuta med sånt , du måste väga över 95 kg som en man gör innan du trycker av
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Författare Å herregud du går ju av på mitten om du ska börja skjuta med sånt , du måste väga över 95 kg som en man gör innan du trycker av på mitten? jag brukar då har kolven mot axeln men jag vet inte hur ni gör i happis mot tummen kanske? men är det ingen som har några bra förslag på ett fint trycke?