Publicerat Augusti 1, 200818 yr hallå hallå. En månad kvar nu tills man får släppa hundstackarn. 9 månader gammal nu och totalt tokig i skogen. När man har henne i koppel sådär till vardags är hon snäll, men i skogen så plågas hon verkligen av att vara kopplad denna årstid. Hon vill ju ut o dräpa rådjur! Så, i September ska det tränas en del tänkte jag. Men hur får man återgång osv att funka? Eller kör dom tillbaka automatiskt? Just nu känns det som att hon är så jaktidiot så att hon kommer att vara borta 5 timmar på första släppet. Hundens livförsäkring kommer att bli en Garmin Astro som kommer att hjälpa mig hitta henne om hon skulle dra ner i nåt gryt i misstag. Vi har även en del älg o skogen som jag inte vill att hon ska jaga(vet att hon skäller älg), hur får jag henne att låta bli? Går det ens? Ang rådjursjakten, går det att styra drevtiderna med en IVRIG tysk genom att skjuta så snabbt som möjligt och ej efter 20 minuter? tips tips tips, för att få en bra hund, tack! mvh C-A
Publicerat Augusti 1, 200818 yr hallå hallå. En månad kvar nu tills man får släppa hundstackarn. 9 månader gammal nu och totalt tokig i skogen. När man har henne i koppel sådär till vardags är hon snäll, men i skogen så plågas hon verkligen av att vara kopplad denna årstid. Hon vill ju ut o dräpa rådjur! Så, i September ska det tränas en del tänkte jag. Men hur får man återgång osv att funka? Eller kör dom tillbaka automatiskt? Just nu känns det som att hon är så jaktidiot så att hon kommer att vara borta 5 timmar på första släppet. Hundens livförsäkring kommer att bli en Garmin Astro som kommer att hjälpa mig hitta henne om hon skulle dra ner i nåt gryt i misstag. Vi har även en del älg o skogen som jag inte vill att hon ska jaga(vet att hon skäller älg), hur får jag henne att låta bli? Går det ens? Ang rådjursjakten, går det att styra drevtiderna med en IVRIG tysk genom att skjuta så snabbt som möjligt och ej efter 20 minuter? tips tips tips, för att få en bra hund, tack! mvh C-A Känner du till alla gryt, ifall hunden e' under jorden så får du kontakt till astron? Skulle löna sig att ha en grytpejl på hunden också, så kommer du ner till den ifall den tar i med hårdhanskarna mot en grimbart. Annars kan det bli slarvsylta av din vilda/hårda hund .
Publicerat Augusti 1, 200818 yr Författare Tänkte bara ha Astron som en grej så jag ser var hon försvinner ner. Grävling finns ej på denna ö. Så det är mera det att jag vill hitta henne om hon går o fastnar nånstans.
Publicerat Augusti 4, 200818 yr Lyd ett gott råd schaman....befäst lydnaden och inkallning INNAN du börjar jaga med den,en tyskterrier som inte lyder gör ingen glad i skogen....det gör ingen annan olydig hund heller för den delen.... Mesta jobbet och träningen skall läggas innan jaktsäsongen startar,när den kommer skall det mesta redan fungera till belåtenhet,injagningen blir såååå mycket lättare och roligare då,vad gäller träning på inkallning och återgång till föraren under jakt så är den oftast dömd på förhand att misslyckas om grunderna inte redan befästs tidigare. Själv skulle jag inte göra annat än just träna hela denna jaktsäsong med henne,du skall trots allt ha nytta av henne i många år och tro mig,i slutänden har du igen all träningstid du i början lägger på henne. Drevtider hit och drevtider dit,min inställning har alltid varit att hunden skall driva så länge JAG vill inte så länge dom själva vill... Alltså en hund skall gå att blåsa av på fullt drev, om det fungerar efter 10min. eller en halvtimme bestämmer du själv,inte hunden. Nu är det ju lätt att sticka ut hakan för mig då jag själv är väldigt lyckligt lottad som "fått" en tysk som driver rå högst 20-25 min...om de buktar...går de på långskjuts bryter hon självmant och hon återkommer alltid omedelbart till mig när hon bryter ett drev.... så kalla på henne behöver jag nästintill aldrig göra. Att träna på att blåsa av hunden under drev titt som tätt är dock en styggelse som kan få henne tro att hon inte får driva alls,inkallningen skall befästas på annat sätt. Har du inte gjort det redan så gå en kurs för en riktig instruktör med henne,det är egentligen inte hunden som skall lära sig ,utan du som skall lära dig... det är inte för inte som samma hundägare ofta har mycket bra hundar samtidigt som en del aldrig lyckas få fram mer än ganska skapliga hundar ,eller än värre...
Publicerat Augusti 4, 200818 yr Lyd ett gott råd schaman....befäst lydnaden och inkallning INNAN du börjar jaga med den,en tyskterrier som inte lyder gör ingen glad i skogen....det gör ingen annan olydig hund heller för den delen.... Mesta jobbet och träningen skall läggas innan jaktsäsongen startar,när den kommer skall det mesta redan fungera till belåtenhet,injagningen blir såååå mycket lättare och roligare då,vad gäller träning på inkallning och återgång till föraren under jakt så är den oftast dömd på förhand att misslyckas om grunderna inte redan befästs tidigare. Själv skulle jag inte göra annat än just träna hela denna jaktsäsong med henne,du skall trots allt ha nytta av henne i många år och tro mig,i slutänden har du igen all träningstid du i början lägger på henne. Drevtider hit och drevtider dit,min inställning har alltid varit att hunden skall driva så länge JAG vill inte så länge dom själva vill... Alltså en hund skall gå att blåsa av på fullt drev, om det fungerar efter 10min. eller en halvtimme bestämmer du själv,inte hunden. Nu är det ju lätt att sticka ut hakan för mig då jag själv är väldigt lyckligt lottad som "fått" en tysk som driver rå högst 20-25 min...om de buktar...går de på långskjuts bryter hon självmant och hon återkommer alltid omedelbart till mig när hon bryter ett drev.... så kalla på henne behöver jag nästintill aldrig göra. Att träna på att blåsa av hunden under drev titt som tätt är dock en styggelse som kan få henne tro att hon inte får driva alls,inkallningen skall befästas på annat sätt. Har du inte gjort det redan så gå en kurs för en riktig instruktör med henne,det är egentligen inte hunden som skall lära sig ,utan du som skall lära dig... det är inte för inte som samma hundägare ofta har mycket bra hundar samtidigt som en del aldrig lyckas få fram mer än ganska skapliga hundar ,eller än värre... Där var det inte mycket att tillägga.
Publicerat Augusti 4, 200818 yr Bra talat Krax.....att tillägga från mitt håll: Lära hunden att inte jaga älg....nä, tror det blir tufft, älgarna är för lätta att hitta och driva, men å andra sidan, en TJT lär sig snabbt vad som lönar sig, skjuter man inte älg så lär dom sig att inte jaga dom så länge. En TJT är en jaktmaskin, det svåraste är INTE att få dom att jaga, utan tvärtom, att få dom att INTE jaga....passivitetsträningen är tråkig men väldigt viktig, hunden måste få lära sig att man kan vara i skogen utan att jaga, går man i koppel tex så är det inte jakt, då är det rast vila, man skall kunna sätta sig och titta på rådjuren, till och med lägga sig ner om så husse/matte begär. Jaga får man bara göra när det är tillåtet av ledaren. Men jag lovar, det är svårt!! motorn är ständigt igång, tankad till max, speciellt med en 10mån valp!!....lyd rådet, ta det lugnt, träna spår, gör långa promenader i skog och mark, gör allt förutom att jaga i skogen, träna inkallningen så att den sitter till 100% inne i köket, fortsätt ute på gräsmattan för att sedan köra ute i skogen, i början med lina när det känns tryggt, utan. Mitt odjur är nu 2 år och skall jagas in på allvar först i år, släppte vid ett tiotal tillfällen förra säsongen men utan större krav annat än att få skogsvana. Kan ha henne lös nu när vi är i stugan utan att hon skenar till skogs, dock sticker hon garanterat om det finns en anledning typ räv, hare, rådjur, älg edyl....då tappar jag henne, detta innebär med andra ord mera träning, målet är att hon inte skall ge sig i väg förrens jag tillåter, men jag har en bit kvar dit. Så besinna dig Schaman, hunden är bara barnet än, bekanta er med skog och mark i lugn och ro, försök skapa en lugn TJT, inte det lättaste kanske, men det går.
Publicerat Augusti 6, 200818 yr Författare Ja det är just det där med lydnaden.. Hemma på gräsmattan är det 100 procentigt.. men är det skog i närheten så är det full jävla speed i huvudet på henne.. GANSKA lydig dock då hon lyssnar indirekt på inkallningar osv. "sitt" är ett bra sätt att få henne att tänka på annat, svårare är dock ögonkontakten under tiden.. Ni som har dessa hundar vet säkert hur "olika" dom är hemma och i skogen.. 2 olika hundar i ett o samma paket. och "skogsindividen" har ju glömt det mesta som heter lydnad ganska snabbt och man måste börja om från "början" med en galen hund känns det som Dämpningsövingar har jag kört ganska mycket av och jag tror jag har fått igen ganska mycket av det. Men stora frågan är ju hur man får BRA kontakt med hunden i skogen?
Publicerat Augusti 6, 200818 yr Ja det är just det där med lydnaden.. Hemma på gräsmattan är det 100 procentigt.. men är det skog i närheten så är det full jävla speed i huvudet på henne.. GANSKA lydig dock då hon lyssnar indirekt på inkallningar osv. "sitt" är ett bra sätt att få henne att tänka på annat, svårare är dock ögonkontakten under tiden.. Ni som har dessa hundar vet säkert hur "olika" dom är hemma och i skogen.. 2 olika hundar i ett o samma paket. och "skogsindividen" har ju glömt det mesta som heter lydnad ganska snabbt och man måste börja om från "början" med en galen hund känns det som Dämpningsövingar har jag kört ganska mycket av och jag tror jag har fått igen ganska mycket av det. Men stora frågan är ju hur man får BRA kontakt med hunden i skogen? Min är än galnare när den inte får gå till skogen.......bet punka på cykeln när vi skulle ut och cykelträna så nu joggar jag me' na' i stället
Publicerat Augusti 7, 200818 yr Författare Igår körde jag en test. och jag blev glad att det funkade så bra som det gjorde. Först hade jag 1 timme riktig intensiv koppelträning i skogen= hon slutade dra för det mesta. Däremot märkte hon om jag tappade koncentrationen ;( Sen av en slump så såg jag en mårdhundsunge på vägen. visade den åt Nelly.. och det skrik som börjar kännas välbekant var ett faktum. Åkte och parkerade en bit bort då jag TYVÄRR hade moped bakom mig.. så gick vi dit. och hon fick söka efter den (dock i koppel) . Märkte då hur mycket denna hund litar på mig under "jakt". Mycket bättre än hemma lydde hon mina dirigeringar osv. Efter en liten stund så återgick vi till utgångspunkten (vi hittade inte mårdhunden nåmer) och där fick hon sitta bredvid mig och lugna sig. Det gick jättebra. Jag tror att koppelträningen före detta också gjorde sitt. Det blir nog dessutom som ni säger med injagningen i år. Hon ska nog få jaga, men inte så värst mycket. Ska inrikta mer på lydnad. Finns dock ett sätt som man nog får henne av ett drev. men det kan ju kallas fult spel eller fusk. men det är om jag säger "sök här!!" då kommer hon som ett spjut. Så det ska inte användas. men ordet "sök" är det bästa hon vet
Publicerat Augusti 7, 200818 yr Igår körde jag en test. och jag blev glad att det funkade så bra som det gjorde. Först hade jag 1 timme riktig intensiv koppelträning i skogen= hon slutade dra för det mesta. Däremot märkte hon om jag tappade koncentrationen ;( Sen av en slump så såg jag en mårdhundsunge på vägen. visade den åt Nelly.. och det skrik som börjar kännas välbekant var ett faktum. Åkte och parkerade en bit bort då jag TYVÄRR hade moped bakom mig.. så gick vi dit. och hon fick söka efter den (dock i koppel) . Märkte då hur mycket denna hund litar på mig under "jakt". Mycket bättre än hemma lydde hon mina dirigeringar osv. Efter en liten stund så återgick vi till utgångspunkten (vi hittade inte mårdhunden nåmer) och där fick hon sitta bredvid mig och lugna sig. Det gick jättebra. Jag tror att koppelträningen före detta också gjorde sitt. Det blir nog dessutom som ni säger med injagningen i år. Hon ska nog få jaga, men inte så värst mycket. Ska inrikta mer på lydnad. Finns dock ett sätt som man nog får henne av ett drev. men det kan ju kallas fult spel eller fusk. men det är om jag säger "sök här!!" då kommer hon som ett spjut. Så det ska inte användas. men ordet "sök" är det bästa hon vet Låter som att du är på rätt... spår... lycka till i höst.