Publicerat Augusti 1, 200817 yr Hej! Har hittat en begad sådan i kaliber 308 Win. Den i är bra skick (någon mindre repa här och där). Är detta ett bra vapen? Någon som har erfarenhet av dessa? Vad är rimligt att pröjsa inkl klackar.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Hej! Har hittat en begad sådan i kaliber 308 Win. Den i är bra skick (någon mindre repa här och där).Är detta ett bra vapen? Någon som har erfarenhet av dessa? Vad är rimligt att pröjsa inkl klackar. Jag har en Lakelander 375, i stort sett samma bössa. Värt att kolla in är hur slutstyckesspärren och magasinet ser ut.. Brukar bestå av två veckade plåtar som har en benägenhet att gå sönder. Om det inte är en uppgraderad version av bössan. Min är i 6,5x55 och hyffsat okänslig för vilken ammo jag skjuter med. Du hittar en tråd där jag ber om lite hjälp med bäddning med mera, lite för knöligt för mig att bädda själv kom jag fram till 3000 är väl max vad jag hade betalat.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Tack för ditt svar! Det måste finnas fler som har erfarrenhet av Varberger!! Kom igen hjälp mig nu så jag inte gör något dumt.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Tack för ditt svar!Det måste finnas fler som har erfarrenhet av Varberger!! Kom igen hjälp mig nu så jag inte gör något dumt. Jag kom på en sak, ring till Nora Jakt & Sportskytte. De är representanter för Kongsberg (som är utvecklat från Lakelander/Varberger-bössorna). Killarna där har förmodligen full koll på Varberger, tror den har tillverkats där en gång i tiden till och med. http://www.norajaktosportskytte.se/
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Det ska jag absolut göra. När man surfar runt är det verkligen blandade betyg åt Varberger. Jag har reserverat bössan på Torsbo. Det är en 308 Win. Vet inte mer om vapnet ännu. Ska titta på det på Måndag. Vad ska jag titta efter? Något speciellt som man ska kolla extra noga? De begär 5 900:- inkl Weaverfästen.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Det ska jag absolut göra.När man surfar runt är det verkligen blandade betyg åt Varberger. Jag har reserverat bössan på Torsbo. Det är en 308 Win. Vet inte mer om vapnet ännu. Ska titta på det på Måndag. Vad ska jag titta efter? Något speciellt som man ska kolla extra noga? De begär 5 900:- inkl Weaverfästen. Det enda jag vet är det jag nämnde ovan, magasin och slutstyckesspärren. De äldre Varberger bössorna hade tydligen dåliga pipor har jag hört (vilka byttes senare till annan fabrikör av pipor) så det kan ju vara bra att kolla så pipan är OK, men det gör man ju alltid iofs
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Jag slog idag till på denna bössa. Den har inget magasin alls, knapp som slutstyckespärr och Lothar Walther pipa. Den kändes jäkligt fin. Kikarmontaget blev lågt och bra. Ska jag lägga upp lite bilder när den kommer hem?
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Jag slog idag till på denna bössa. Den har inget magasin alls, knapp som slutstyckespärr och Lothar Walther pipa.Den kändes jäkligt fin. Kikarmontaget blev lågt och bra. Ska jag lägga upp lite bilder när den kommer hem? Gör gärna det =) Men det är ett sånt magasin jag menar, den lilla plåten som trycks ned när du trycker på knappen (om det ser lika dant ut som på min) är det som för vissa har gått sönder. Lothar Walther är den nya piptypen så det är ju kanon =)
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Kan man ställa trycket på denna bössa? Någon måste veta!! Kom igen hjälp en rookie.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Någon måste veta!! Kom igen hjälp en rookie. Jag vet faktiskt inte, mitt trycke var väldigt fint så jag antar att NÅGON har justerat det nån gång. Så med andra ord - det borde det gå att göra. Men exakt hur har jag ingen aning om. Ring de som du fick namnet på, de vet garanterat.
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Kolla med PO vapen, han äger numera Varberger, han köpte upp deras lager samt all utrustning för tillverkning.
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Det ska jag göra. Hur lägger man upp bilder här? Får bara svar att de är för stora.
Publicerat Augusti 10, 200817 yr Var och sköt in henne idag. Trots att jag troligtvis har världens grövsta riktmedel så gick det riktigt bra. Grabbarna på Torsbo hade ställt in det grovt. 20 cm högt och 9 cm till höger, grovt var det! Tog fyra skott att få det exakt. Träffbilden höll 5 skott inom en 5-krona i bänk! Det tycker jag funkar utmärkt till jakten. Kikaren känns faktiskt riktigt bra. Bushnell elite 4200 2,5-10 50. Hur stor skillnad är det på en sådan och typ zeiss, helia, s&b eller Swarovski. Vad är det som skiljer?