Jump to content

Traditionella Bågar

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Grozers bågar är hyfsade, men jag skulle säga att Kassais är bättre jaktbågar www.horsebackarchery.com den jag skulle rekommendera är avarbågen i hunter modell. Annars är ju alternativet en riktig hornbåge, Grozer bygger sådana, men det finns även några bygagre i sverige.

Guest sickboy75
Grozers bågar är hyfsade, men jag skulle säga att Kassais är bättre jaktbågar www.horsebackarchery.com den jag skulle rekommendera är avarbågen i hunter modell. Annars är ju alternativet en riktig hornbåge, Grozer bygger sådana, men det finns även några bygagre i sverige.

Tack Fundin! ska kolla upp det :blink:

Är lite nyfiken att testa o skjuta med tumring, är det något du provat?

isåfall hur svårt är det?

//Kent

Tack Fundin! ska kolla upp det :D

Är lite nyfiken att testa o skjuta med tumring, är det något du provat?

isåfall hur svårt är det?

//Kent

Jag har testat tumring men inte gett det en ärlig chans. Tumring har ju fördelen att man slipper strängnyp, men det tar en del tid att lära sig hantera. Jag ser ingen anledning till att man skulle skjuta sämre med tumring när man väl behärskar det, och med kortare bågar är det antagligen en fördel. I och med att mina bågar normalt sett är 60" och längre, samt att jag bara har 26" draglängd gör att jag näpperligen behöver tumring för att få ett rent avsläpp utan strängnyp.

Jag har dock instruerat en del nybörjare i användandet av tumring då det finns en del basala principer som man ska ta i bekatning. Tex att pilen då bör ligga på tumsidan, att handen bör hållas så att tummen pekar mot målet, att pekfingret skjöter releasen, och att bågen vinklas negativt (dvs toppen åt vänster för en högerskytt).

Jag kan se stora fördelar med denna typ av båge/release inte bara från hästryggen utan även från träd där man obesvärat kan skjuta nästan åt alla håll.