Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ni som kan långhållsoptik vad tror ni om denna

Featured Replies

Publicerat

Det kan mycket väl vara ett bra köp, men IOR USA skickar inte utanför staterna. Dock så är priset lite för högt för mig, med tanke på att du inte får optik i toppklass.

Publicerat
  • Författare
Det kan mycket väl vara ett bra köp, men IOR USA skickar inte utanför staterna. Dock så är priset lite för högt för mig, med tanke på att du inte får optik i toppklass.

frakten fixar jag det behöver ni inte oroa er för.

tycker du 9000 kr är för högt vad är felet på iors optik för den summan.

Publicerat

Okej! Då är det en helt annan sak. Får du den för 9000 kr så finns det ingen annan FF kikare som kan konkurrera mot den kikaren i pris.

Publicerat

Jag har aldrig tittat i en Ior så jag kan väl inte säga bä eller bu, men personligen gillar jag inte medförstorande riktmedel. Sedan om du har möjligheter att få hem dem utan mellanhänder öppnar sig en underbar marknad..... ja jag är avundsjuk :huh: Jag skulle även titta på NF eller kanske min dröm kikare Zeiss 6-24x56

Publicerat
  • Författare
Jag har aldrig tittat i en Ior så jag kan väl inte säga bä eller bu, men personligen gillar jag inte medförstorande riktmedel. Sedan om du har möjligheter att få hem dem utan mellanhänder öppnar sig en underbar marknad..... ja jag är avundsjuk :P Jag skulle även titta på NF eller kanske min dröm kikare Zeiss 6-24x56

jag fattade det som att denna kikare inte har medförstorande.

nf kommer jag inte att köpa men nxs verar inte dumma alls.

zeiss 6-24x56 är en klass för sig men lite för dyrt.

vad det än blir blir det med milrad.

Publicerat
jag fattade det som att denna kikare inte har medförstorande.

nf kommer jag inte att köpa men nxs verar inte dumma alls.

zeiss 6-24x56 är en klass för sig men lite för dyrt.

vad det än blir blir det med milrad.

First Focal Plane står det och det tolkar jag som medförstorande om jag inte minns helt galet :blink:

Publicerat
  • Författare
First Focal Plane står det och det tolkar jag som medförstorande om jag inte minns helt galet :blink:

ja du har ta mig tusan rätt. dock spelar det inte så mycket roll för mig bara jag slipper moa helvetet. :ph34r:

Publicerat

Visst är moa lite krångligare, men inte så det stör tycker jag då man ändå måste kolla vad som gäller i verkligheten. Den Swarre jag nu användet har 0,25 moa per klick och det stör inte mig så mycket så skulle jag välja mellan moa och icke medförstorande eller mili med medförstorande skulle jag välja moa 7dagar i veckan :blink: Fast fick jag välja fritt skulle det bli denna http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4621 ej medförstorande och 5mm. Klick :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Visst är moa lite krångligare, men inte så det stör tycker jag då man ändå måste kolla vad som gäller i verkligheten. Den Swarre jag nu användet har 0,25 moa per klick och det stör inte mig så mycket så skulle jag välja mellan moa och icke medförstorande eller mili med medförstorande skulle jag välja moa 7dagar i veckan :blink: Fast fick jag välja fritt skulle det bli denna http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4621 ej medförstorande och 5mm. Klick :ph34r:

ja fy tusan vilken pjäs helt uuuunderbar.

dock finns det ingen chans att man köper i den prisklassen med alla påslag det är ju just på bana som min nuvarande kommer till korta. på jakt har jag inga problem alls med nuvarande kikaren därför sitter bytet långt inne.

sen är jag ju något av en rebell, det är alltid lika skönt att efter en bra serie säga att det var mitt sikte från rumänien som gjorde det.

denna drift är stark hos mig stark nog att välja ior igen.

Publicerat

Rebell?

Köp här http://www.oxo-optik.se/sikten1.pdf så får rebellen STORT utlopp efter att du spöat alla :lol: Bison 4-12x50 verkar bra och dessa är väl belysta också ;);):lol:

Publicerat
  • Författare
Rebell?

Köp här http://www.oxo-optik.se/sikten1.pdf så får rebellen STORT utlopp efter att du spöat alla :lol: Bison 4-12x50 verkar bra och dessa är väl belysta också ;);):lol:

:D :D ja vad tusan och så köper jag en stiga lyx i 30-06 att montera den på.

Publicerat
:lol: :lol: ja vad tusan och så köper jag en stiga lyx i 30-06 att montera den på.

Jo det skulle vara mäktigt med den kolven som liknar en bandyklubba. Föresten ta en i 308 istället så du kan skjuta kronoamuntion ;)

• 1 month later...
Publicerat

Jag sålde mitt 6-24*56.

Var inte nöjd.

Varför?

Optiskt sett var det det bästa jag någonsin kollat i, men...

Targetrattarna har ju inget skydd, ändrade inställningen 2 ggr under jakt, då bytte jag till en Swarre 6-24*50.

Och det fanns fler fördelar med det bytet upptäckte jag efteråt.

1: Lättare än Zeissen

2: Transparenta linsskydd

3: Bättre batteritid

4: Extra batteri finns med på siktet

5: 50 öppning gjorde montaget och hela bössan smidigare

6: Justerattarna är skyddade från att ändras

Tja, det var min syn på det hela.

Inte rätt, inte fel.

Bara vad jag upplevt.

(Citerar vad jag skrivit på ett annat forum, där vi hade samma frågor om Zeiss..)

Publicerat
Jag sålde mitt 6-24*56.

Var inte nöjd.

Å ja är då toknöjd med mitt. Helt klart det sjukaste jag tittat genom. Helt klart får man vad man betalar för, det svider ju nar man köper en ^_^ Men det kan jag säga, den kikaren lämnar inte mig. Kommer fogden så gömmer jag den :D fast jag tror swarren funkar den med :D

Publicerat
  • Författare
Jo det skulle vara mäktigt med den kolven som liknar en bandyklubba. Föresten ta en i 308 istället så du kan skjuta kronoamuntion :D

tricket är att köpa en stiga älgen lyx med en edsby klubba som kolv då dessa svarar bättre vid full eldgivning.

klubban måste lindas hårt och läder remmarna kan bytas ut mot dito i neopren.