Publicerat Augusti 3, 200817 yr Ungarna och jag drog upp några Segelkarpar från ett av våra vattenhål - nu undrar jag om ni har hört om man kan göra ngt av dessa? Har googlat mig fördärvad efter ngn som äter dessa, men hittar bara massa bilder på 25-kilosbjässar som de verkar lägga tillbaka. Har även läst att de är importerade från Asien till Europa tänkta som just matfiskar men det slog aldrig igenom... Någon som tillagat dessa någon gång? Hur i så fall? Det är inga bjässar vi fått hem, men storleksordningen Aborre har de... Tack på förhand! /Johan ps. visserligen ett jaktforum, men i viltvårdens namn har vi satt ut karparna för att hålla hålen lite renare och de ynglar av sig ordentligt - så jag litar på er mångsidiga erfarenhet av att ta hand om även vattendjur... ds.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CC...iOpskrift=34505 http://www.svenskfisk.se/recept-och-beredn...;cat=&big=0 http://www.coopkonsum.se/includefiles/MODU...iOpskrift=34493 http://www.interbib.se/default.asp?id=41676&ptid=5077 Själv skulle jag iofs inte äta karp, men så är jag ju så fördomsfull oxå
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Strålande, ser lovande ut Hade samma inställning tills tidigare igår då en kollega sa att de var ok - och hustrun googlade på redbarheten innan vi tog hem dem. Återkommer med resultatet
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Är du säker på att det är karp? Låter nästan mer som ruda på din beskrivning. Hur som helst så skulle jag aldrig äta karp, men det är en väldigt rolig sportfisk.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Är du säker på att det är karp? Låter nästan mer som ruda på din beskrivning. Jepp - jag är säker, se bif bild och jämför med bild på länken. Gjorde ref till Aborre för storlekens skull... http://www.fiskbasen.se/images/cyprinus_ca..._specularis.jpg Hur som helst så skulle jag aldrig äta karp, men det är en väldigt rolig sportfisk. Som sagt, jag är lite osäker, men pröva bör man annars dör man
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Jo, det är inget snack om att det är karp, äta den vill jag inte göra i vilket fall.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Jo, det är inget snack om att det är karp, äta den vill jag inte göra i vilket fall. Varför är det så? Har du smakat, eller hört illa om smaken? bara nyfiken, jag har ingen erfarenhet ännu... på en av länkarna ovan var det en tvetydlig artikel från en Ungrare; han åt fisken med andakt, men hans familj var av helt annan åsikt
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Jag har sett fisken i fråga och den ser inte specielt läcker ut. Tänker man dessutom på vad den äter, dvs i princip allt utom det som "vanliga" matfiskar äter så kan den inte smaka gott. Jag åt en gång en fisk av okänd art på en restaurang i Litauen en gång, den luktade och smakade vedervärdigt. Jag är säker på att det var karp.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Klockrent Johan Michaëlsso stå på dig o laga i ordning karpen o till dela oss den kulinariska smaken av den Mvh.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Författare Klockrent Johan Michaëlsso stå på dig o laga i ordning karpen o till dela oss den kulinariska smaken av den Mvh.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Författare Jag har sett fisken i fråga och den ser inte specielt läcker ut. Tänker man dessutom på vad den äter, dvs i princip allt utom det som "vanliga" matfiskar äter så kan den inte smaka gott. Vi matar ankorna med vetekorn så det borde inte vara såå stor skillnad i smak mot ankorna Klockrent Johan Michaëlsso stå på dig o laga i ordning karpen o till dela oss den kulinariska smaken av den Tack, jag återkommer imorgon med resultatet...
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Förakta inte karpen T.ex i Polen är julkarpen lika viktig ingrediens till julen som granen i Sverige. Karpen köpes med fördel levande strax före julen. Sina sista dagar får han/hon simma i badkaret. Julaftonen tar man upp karpen,klubbr ihjäl den och panerar och steker(så har jag fått den serverad) Smaken för mig helt ok, men vissa tycker att den är för söt i smaken.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Har inte ätit karp, men provade att röka Id en gång...ingen kulinarisk höjdare men den gick ner iallafall, har inga planer på en repris och kan tänka mig att karp smakar lika.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Fisk som äter dy smakar dy, svårare än så är det inte. Skulle du äta en braxen? Skulle du inte det så ska du nog inte äta karp heller, skulle du äta braxen? Ja, då är det bara att hugga in =)
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Här finns en massa fördomsfulla fegisar som inte vågar smaka det de drar upp Ät och gotta dig! Du ska inte lyssna för mycket på Kaptenkrok, han ville inte smaka min bäverburgare heller
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Här finns en massa fördomsfulla fegisar som inte vågar smaka det de drar upp Ät och gotta dig! Du ska inte lyssna för mycket på Kaptenkrok, han ville inte smaka min bäverburgare heller Dina biffar vet man ju aldrig vart de har varit. Och med dina flåkunskaper är risken överhängande stor att gället var lite här och där innan det var klart. För att återgå till rubriken berättade min far en gång om när han blev bjuden på sutare. Han hävdar att det var precis samma sak som att ta sig en tesked i lådan, knalla ned till sjön och inmundiga sjöbotten. Efter det kanske jag lider av en fördom mot bottenätande fisk, men jag tror det ligger mycket i att det fisken tar smak av vad den äter och att även vattnets kvalité spelar in.
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Självklart präglas smaken av vad viltet/fisken äter, jag bestrider inte det. Jag tycker bara det är helt naturligt at man tillagar det man skjuter/fångar/drar upp. Det är bara så synd om dem som fördomsfullt nekar sig nya upplevelser bara för att fisken råkar äta från botten, det är ju ändå erkänt ätbara arter vi pratar om. Det är ju en annan sak med soptippsmås. Om man inte kan äta det som äter från botten äter man väl heller inte kräftor, krabba, hummer, torsk, havskatt, ål, etc etc etc Beklagar om vi spammar tråden
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Är inte bara bottenlevande fisk som kan få sumpsmak. Har ätit rengbågsforell som smakade mycket vesa, alltså dy. Fisk tar nog smak av vattnet oxå, De foreller som hade dysmak hade gått i sjön över året. Ett tips är att rensa fisken och lägg den över natten i äticksvastten så drar den mesta dysmaken ur köttet. Och det blir lite "friskare" smak. Levande fisk kan sumpas i renare vatten så blir de oxå mindre dysmak Har faktiskt serverat rökt Lindare på julbordet ett år, alltså inget hemmabord utan restaurangversionen. Lindare kanske inte så många vet va de är men fiksen har nämnt här i tråden. Skulle vi benämnt den med det vanliga namnet så vet i faen om någon vågat smaka
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Är inte bara bottenlevande fisk som kan få sumpsmak.Har ätit rengbågsforell som smakade mycket vesa, alltså dy. Fisk tar nog smak av vattnet oxå, De foreller som hade dysmak hade gått i sjön över året. Joo..helt rätt !!! Fisken smakar samma som det vatten den är i för länge ! Jag hade "sumpat" rätt många lakar en tid i en fiskehamn där båtar tankar och klottar oljor/ bensin och då vi skulle börja ära dom så smakade dom diesel...dvs dom gick inte och äta. Så jag släppte ut dom i det fria på nytt.Har oxå märkta att siken då den är på våran ostsida (gyttje/dybotten) börjar smaka gyttja/dy den med.Det samma gäller all fisk som fångas på våran "gyttjesida"...annat är det med fisken som vi fångar på havsidan med sandbottnar.