Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

MAK eller Sako/Tikka ringar på Blaserfäste?

Featured Replies

Publicerat

Går det att montera Tikka ringar på ett blaserfäste? eller Ringar från MAK? Har ett blaser orginalfäste men tycker det är lite för högt. Är det dyrt att få ringarna svarvade lite lägre?

MVH Erik

Publicerat
Går det att montera Tikka ringar på ett blaserfäste? eller Ringar från MAK? Har ett blaser orginalfäste men tycker det är lite för högt. Är det dyrt att få ringarna svarvade lite lägre?

MVH Erik

Hej

Jag har flera Blaser skenor där jag monterat MAK ringar utan några modifieringar, betydligt lägre och det funkar hur bra som helst både med 1 tum och 30mm. Tänk bara på att ha ett papper eller liknande mellan kikaren och ringen när ringen skall krängas på plats för att skydda mot repor. Själv limmar och skruvar jag ringarna mot skenan för säkerhets skull.

Mvh

Publicerat
  • Författare
Hej

Jag har flera Blaser skenor där jag monterat MAK ringar utan några modifieringar, betydligt lägre och det funkar hur bra som helst både med 1 tum och 30mm. Tänk bara på att ha ett papper eller liknande mellan kikaren och ringen när ringen skall krängas på plats för att skydda mot repor. Själv limmar och skruvar jag ringarna mot skenan för säkerhets skull.

Mvh

Ok tack. Tänkte på Tikkaringarna eftersom det är OPTILOCK! vilket jag gillar skarpt. Tyvärr är dom ju blanka men det kanske man kan leva med om dom passar B) Annars blir det nog att titta efter några MAK ringar. Vad kostar ett par sånna??

Publicerat

Ja, optilock hade varit fint, men då får man nog till att slöjda en del med fräs mm. MAK ringarna e bara å skruva dit direkt, de finns också i olika höjder. Vet tyvärr inte vad de kostar, skulle tippa på en femtedel av Blasers skena - utan ringar. I alla fall väl värt pengarna att få ner kikarn på vettig höjd. Blasers egna "låga" ringar e ju groteskt höga.

E de en R-93 du skall ha fästet till ?? I så fall e de inga problem. E de en D-99 så kan inte fästet sänkas lika lågt pga att man måste komma åt top-levern och uppspännaren.

Mvh

Publicerat
Ok tack. Tänkte på Tikkaringarna eftersom det är OPTILOCK! vilket jag gillar skarpt. Tyvärr är dom ju blanka men det kanske man kan leva med om dom passar :wub: Annars blir det nog att titta efter några MAK ringar. Vad kostar ett par sånna??

Hej ! När jag för en tid sedan köpte en Zeiss 6-24*56 var jag tvungen att köpa högre ringar till MAK-montaget än de lägsta. Dessa kostade ca. 600kr för ett par.

Publicerat
  • Författare
Hej ! När jag för en tid sedan köpte en Zeiss 6-24*56 var jag tvungen att köpa högre ringar till MAK-montaget än de lägsta. Dessa kostade ca. 600kr för ett par.

Ok, låter ju som att man kanske får försöka sig på att lämna sina Blaserringar på svarvning istället. Var föresten in där jag köpte bössan idag och han hade precis fått in riktpriser från Classic på MAK fästen. Varken han eller jag trodde det var sant då han visade att ett blaser fäste med 1" ringar kostar dryga 4500:- Alltså dyrare än Blasers egna fäste.. Kan det stämma??? Isåfall har dom ju SOCKRAT rätt rejält jämfört med de priser jag hört talas om här på sidan...

Föresten så är inte superhöga ringarna jag har så jag kan utan problem jaga med bössan i år och ge mig på svarvning till nästa år...

Publicerat

Hej,

Ring och snacka med dem på Torsbo, tror att de tar 2000 för MAK fästet och de tog 397 för ett par ringar när jag handlade det av dem senast...

mvh

Dard

Publicerat

Om Du inte behöver dina Blaser ringar så kan Du ju alltid byta in dom mot MAK ringarna hos handlarn. Blaser ringarna e dyrare så det brukar gå fint att byta jämnt med handlarn. Då får du lågt fint montage utan extra kostnad.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Hej,

Ring och snacka med dem på Torsbo, tror att de tar 2000 för MAK fästet och de tog 397 för ett par ringar när jag handlade det av dem senast...

mvh

Dard

Pratade med Torsbo. 397 stämde bra... FÖR EN RING! :D Som jag sagt tidigare så tror jag Classic dubblat alla priser från MAK sen dom blev generalagent! Uselt att dom är dyrare än Blasers egna fäste... Dom kan ju fan inte sälja många med de där priserna!! ;)

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter tråden igen. Nån som testat Sako/Tikka Optilock ringar på Blaser snabbfäste?

Publicerat
  • Författare

Efter kontakt med Classic vapen blir jag rätt konfunderad. De säger att MAK ringarna har fyrkantiga tappar under vilket gör att dom inte passar på Blaser skenan. Går det montera med de fyrkantiga tapparna eller har dom ändrat designen för att dom inte ska passa?? Om dom ändrat designen är det ju riktigt illa. Det försvårar ju ganska drastiskt möjligheterna att enkelt få ner kikarn på Blaserfästet. Nu när jag dessutom köpt ett till som jag ska ha på 6,5 pipan, dock utan ringar än så länge då jag tänkte köpa MAK ringar direkt. :D

Publicerat
  • Författare

Har nu kollat och tappen på Tikka ringarna är betydligt mindre än på blasers ring så det blev inget av detta. Ska göra ett försök och beställa ett par 1" ringar från MAK och testa detta.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag monterat MAK ringarna. Inga som helst problem.. Bara att ta skruvarna som följer med blaserskenan, korta dessa ca 1mm för att de inte ska komma genom MAK ringen och klämma på tuben och sen skruva ihop allt.. Jag körde lite locktite på skruven också för att slippa fundera på att den ska lossna. Superlim hade kanske varit ännu bättre men då blir det så svårt med demontering senare! :blush:

Säknte montaget ca 4mm!!! :D:D