Publicerat Augusti 4, 200817 yr Hej. Jag har precis köpt en Varberger 308W. Tänkte höra med er som kan denna kaliber vilken ammo ni rekommenderar. Jag laddar inte själv! Behöver tips både till Vildsvin och rådjur då det är detta som ska jagas. Tack på förhand. Brukar alltid få svar på mina nybörjarfrågor här!
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Hej. Jag har precis köpt en Varberger 308W. Tänkte höra med er som kan denna kaliber vilken ammo ni rekommenderar. Jag laddar inte själv! Behöver tips både till Vildsvin och rådjur då det är detta som ska jagas. Tack på förhand. Brukar alltid få svar på mina nybörjarfrågor här! Laupa Naturalis ska vara en toppen kula. kör själv med oryx.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Federal Thropy bonded till högvilt och egentligen vad som helst till resten, bara den ger bra precision naturalis funkade bra på rådjur och säkert på större djur också.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr köp den billigaste premium patronen och annvänd den till allt, eller prata med någon som laddar och fråga om du kan få en kurs. laddgrejerna tjänar du inn på några askar köpe skott, var bor du? samme
Publicerat Augusti 4, 200817 yr köp den billigaste premium patronen och annvänd den till allt, eller prata med någon som laddar och fråga om du kan få en kurs.laddgrejerna tjänar du inn på några askar köpe skott, var bor du? samme Kristianstad
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Kkör själv med Oryx i min 9,3x62. Har hört mycket bra om den i 308 också.
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Om du söker på forumet kommer du hitta många olika svar så gör inte det. Har nog skjutit runt 250 fyrbenta vilt med kalibern under 15 år, från räv till älg. Oryx är inget jag rekomenderar i kal.30 då jag upplever den för hård för mindre vilt. Välj hellre en något mjukare kula såsom Lapua Mega eller Norma Vulkan. Billigare och bättre än Oryx enligt min subjektiva mening. Dom löser alla problem runt Kristianstad, det lovar jag. Laddar numera Woodleigh i såväl kal.30 som 9,3. Den har funkat med bravur så här långt.
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Var och köpte en ask Lapua mega. 400:- hos den lokala handlaren. Är det ett rimligt pris? Dessa kommer att testas under helgen 16-17.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Var och köpte en ask Lapua mega. 400:- hos den lokala handlaren. Är det ett rimligt pris?Dessa kommer att testas under helgen 16-17. Blir bra så också, du kan väl prova något skott på tavla innan premiären
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Låter som om du gjort ett gott val. Har själv använt Mega 12 grams i 308W sedan -91 och skjutit allt räv, rå, dov, gris och älg med den utan problem. Jag är inte typen som testar en massa utan när jag har hittat något som funkar håller jag mig till det. Priset är väl "bra" för att vara hos vapenhandlare. Jaktammo är svindyr numera. Laddar man själv så det blir väldigt likt "köpeammo" i effekt och hastighet osv kan man få ner den runt 7 kr st. Om man inte räknar sin egen tid i pengar då förståss
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Blir bra så också, du kan väl prova något skott på tavla innan premiären Givetvis. Det blir inskjutning i helgen.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Svårt att uttala mig pga brist på erfarenhet.. men när jag hade 308an.. så kan jag ju säga att Lapua Megan gjorde verkligen jobbet på dom 2 rådjuren jag sköt Sen hur den funkar på vildsvin vetefasen. Den kan vara för blöt..
Publicerat Augusti 7, 200817 yr oj, såg nu att du redan köpt den. Ett bra val till rådjuren iallafall! Lycka till.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Sen hur den funkar på vildsvin vetefasen. Den kan vara för blöt.. Nejdå, sluta bygg upp svinens antatomi till något det inte är. Låt Norma ta hand om den hjärntvätten. En smäll i maskineriet och dom ligger, oavsett klass 1 kaliber och val av halvmantel. Kal.30 är en utmärkt svindräpare och Lapua Mega är en lika utmärkt, lagom hård kula till uppgiften. Vid drevjakt där marginalerna mellan bra skott och mindre bra skott är mindre är det framförallt kalibern som sviktar, en bukad gris mår sämre av en 9,3a än av en 308W, det är hela avdramatiserade sanningen.