Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blodpudding

Featured Replies

Publicerat

Jaja bågskytte i all ära.......det är ändå jaktkamraten det gäller :mad:

Hur som helst.....Provade idag med min jycke (borderterrier för de som inte vet) att sätta henne i köket innan kvälls/eftermiddagsmaten. När hon sitter kastar jag blodpudding i en ring runt henne, även under henne och framför.

Jag går bort en bit, ca 3m då med en handsignal kommer hon fot, för att därefter äta en (1) bit i taget och komma fot på en lätt vissling för att därefter hämta nästa. osv.

Jag tror inte det är alltför många hundägare som får sin jycke att släppa en bit korv eller blodpudding från munnen på kommando.

Ok detta om lydnad, hon jagar ju givetvis också ;) Med lydnad styr man i grytet, beroende på djup förstås, gå på hetare eller lugnare det mesta med diskreta signaler.

Kalla av från drev.............hmmmmmm ser jag iaf med denna jycke som en smal sak.

200m avstånd 50m bak rådjur viker 90 grader för att komma till husse på vissling....... Jaa jo jag e nöjd :P

Kanske ska tillägga att jag har henne kopplad........osynligt... B)

Detta blev en liten tribut till min sprängare/förliggare/kortdrivare/apportör som jag är förbaskat nöjd med!

Sen i jakten var hon, men tiden blev lagd till lydnad.

Rådet blir..................Ha INTE bråttom med era jakthundar, skit i pressen och alla som höjer sina hundar till skyarna med drev etc på sina VALPAR på 6 mån som drev sitt första drev etc etc.

HA INTE BRÅTTOM........Precis som barn blir de oftast bra till slut...........

//Roggman66

Publicerat

prima läsning !!

då du har din border för jakt ovanjord, hurudant är hennes sök då ?

undrar jag som ska ha min border i första hand som en grythund :mad: o allt annat får bara komma som bonus .......

Publicerat
  • Författare

Jag använder min border i 1:a han till gryt, men hon får mycket gärna jaga annat också. Får hon jaga ovan jord så blir det ju bra konditionsträning.

Söket varierar, men normalt ca 5- 10 min. eller så ligger hon kring 100-150 m från mig.

Det märks tydligt när det finns djur i såten, samma i gryten.

Hon går inte in i tomma gryt, endast om det varit nåt där och då går hon bara en runda för att kolla av.

//Roggman66