Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu måste ni hjälpa en villrådig själ.....

Featured Replies

Publicerat

Hej!

på min 308:a har jag en Bushnell Legend 3-9x42 ;) som jag ska byta ut. Har varit på väg flera gånger, men pga. ovisshet i val mellan olika tuber, och att den fungerar över förväntan så har det inte blivit.

Men nu har jag slagit slag i saken, eller åtminsone snart hoppas jag :P

Jagar älg och bäver med denna bössa, men vill fortfarande ha 42mm objektiv eftersom det blir smidigare och ett lägre montage, kan möjligen sträcka mig till 50mm :mad:

Är det stor skillnad mellan 42 och 50mm objektiv i samma "kvalitetsklass"?

har väl tittat på främst zeiss conquest och nikon Monarch Gold.

Jag ska köpa från USA och priset vill jag ska bli runt 650 dollar.

Så, vad hade du tagit?

alla tips välkomna!

MVH

Gabbe

Publicerat
Hej!

på min 308:a har jag en Bushnell Legend 3-9x42 ;) som jag ska byta ut. Har varit på väg flera gånger, men pga. ovisshet i val mellan olika tuber, och att den fungerar över förväntan så har det inte blivit.

Men nu har jag slagit slag i saken, eller åtminsone snart hoppas jag :P

Jagar älg och bäver med denna bössa, men vill fortfarande ha 42mm objektiv eftersom det blir smidigare och ett lägre montage, kan möjligen sträcka mig till 50mm :mad:

Är det stor skillnad mellan 42 och 50mm objektiv i samma "kvalitetsklass"?

har väl tittat på främst zeiss conquest och nikon Monarch Gold.

Jag ska köpa från USA och priset vill jag ska bli runt 650 dollar.

Så, vad hade du tagit?

alla tips välkomna!

MVH

Gabbe

Som jag har sagt tidigare nikon gold är optisk mkt bättre än conquest och den har den samma antireflex behandling som vx L leupold tex eller bushnell elite !

j

Publicerat
  • Författare

Hej igen! Jag har väl mest tänkt på en nikon monarch gold 1,5-6x42, torde nog räcka för mina skymningsjakter på bäver. Jagar ju inte mitt i natten. Det största problemet med kikaren jag har nu är att jag inte ser rikmedlet tillräckligt bra för att kunna placera ett säkert skott, det försvinner i mörkret. bävern ser jag i de flesta fall alldeles tillräckligt.

så med ett "bättre" sikte och grövre riktmedel torde det bli bra!

Publicerat
Hej igen! Jag har väl mest tänkt på en nikon monarch gold 1,5-6x42, torde nog räcka för mina skymningsjakter på bäver. Jagar ju inte mitt i natten. Det största problemet med kikaren jag har nu är att jag inte ser rikmedlet tillräckligt bra för att kunna placera ett säkert skott, det försvinner i mörkret. bävern ser jag i de flesta fall alldeles tillräckligt.

tja mannen den sikten använder jag själv på min dubbelstudsare och funkar ba fin!

Publicerat

Ska du inte fundera på belyst riktmedel?

Publicerat
Som jag har sagt tidigare nikon gold är optisk mkt bättre än conquest och den har den samma antireflex behandling som vx L leupold tex eller bushnell elite !

j

De jämförande tester jag hittat där Conquest är med får den faktiskt ganska bra betyg bl a i Vapentidningens test av långhållssikte. Den var snäppet under Swarre men bättre än VX-3.

Publicerat

för att röra till det för dig, så tycker jag att meopta e ett bra alternativ, har själv en 3-12X56 som jag e mkt nöjd med....

http://www.blocket.se/vi/17431594.htm?ca=10_s