Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gametracker

Featured Replies

Publicerat

Hur många utav er har använt gametrackern(dvs spårlina fäst till bågen)

Jag själv använder den till grisjakten om jaktområdet har en tät vegetation.

Själv har jag märkt att vildsvin och stora djur(typ eland) gör inte "stringjump" fastän spolen ger ett dovt surrande ljud ifrån sig när linan åker ut.

Eller om man jagar andra flockdjur vid åteln och konkurrensen om födan tar bort uppmärksamheten och skapar massa andra ljud.

Man får en elegant "gentlemanna eftersök" där man bara följer den fluoroscerande linan fram till viltet.

Ibland går dock linan av när djuret vinklar, men då han oftast i närheten eller det fortsatta blodspåret är ganska bra eftersom pälsen är redan mättat av blod.

Men den häftigaste effekten är att kunna visa för en gevärsjägare att en bågjägare har en möjlighet att ha ett inbýggt eftersök i projektilen.

Det är mina erfarenheter hittintills

Publicerat

:ph34r: aldrig testat... men fungerar säkert bra!.. som du skriver!.. om bara linan håller!.. håler på att titta på den typen av utrustning inför eventuell bäver jakt!..

MVh

Publicerat
  • Författare
:ph34r: aldrig testat... men fungerar säkert bra!.. som du skriver!.. om bara linan håller!.. håler på att titta på den typen av utrustning inför eventuell bäver jakt!..

MVh

För bäverjakt och fiske rekommenderar jag retriever-spole med lina upp till 150lb+

Gamtrackern är bara till spårning och håller inte mer än kanslke 7-10 lb, men själva grejen är att den är tunn och det finns 600 yds på en spole så djuret kan kuta ganska långt innan linan tar slut.

Publicerat
För bäverjakt och fiske rekommenderar jag retriever-spole med lina upp till 150lb+

Gamtrackern är bara till spårning och håller inte mer än kanslke 7-10 lb, men själva grejen är att den är tunn och det finns 600 yds på en spole så djuret kan kuta ganska långt innan linan tar slut.

iden har ju funnits länge vill jag minnas, såg det på 80talet första gången, men ta en flätlina på 0,60 som håller för ca: 40kg och och en ambasadeur 700

med en bra broms så kan man drilla tom, stora grisar :D

skoja bara

samme

Publicerat

Hörde att Lasse på bagjaktskatalogen.se hade en "bäverspecialare" när han jagar i Finland!

En fiskepil med en fiskespets MEN längst fram på spetsen kan man gänga fast en riktig jaktspets. B)

Publicerat
Hörde att Lasse på bagjaktskatalogen.se hade en "bäverspecialare" när han jagar i Finland!

En fiskepil med en fiskespets MEN längst fram på spetsen kan man gänga fast en riktig jaktspets. :ph34r:

hmmf... då fick man lite å tänka på!... B)

MVh

Publicerat

Härligt med nya grejer! nu ska det byggas och testas bara ögonmåttet håller ett tag till :unsure:;)

samme

• 2 weeks later...
Publicerat

ömm vad är de som håller fast repet(tråden) i djuret då?? pilen som man skjuti igenom???

har du länk lr?

Publicerat

ömm vad är de som håller fast repet(tråden) i djuret då?? pilen som man skjuti igenom???

har du länk lr?

Publicerat
  • Författare

har du länk lr?

Du hittar dom med "gametracker" i google skulle jag tro.

Lite teknik då: Om du får ett genomskott löper linan ut dubbelt,dvs fästpunkten i marken och sedan glider tråden genom djuret.

Håller inte särskilt lång rusning, men definitivt underlättar vid ett eftersök utan hund.

Om du vill inte ha ett genomskott kan du ha en speciell krage med utstickande ståltråd(som en fyrbent spindel sett uppifrån) på skaftet.

Kragen glider längs skaftet och stoppet blir vid fjädringen.PÅ detta sätt stannar pilen kvar i djurkroppen,bara fjädrarna sticker ut men resten är i och genom djuret.

Trådet klarar nästan alltid den första rusningen, men när djuret vinklar kan det gå av, men oftast sker vinklingen precis innan djuret går ner för gott.