Publicerat Augusti 6, 200817 yr Det är ju ingen brist på duktiga långhållsskyttar här i furumet, det finns det gott om bildbevis på. Finns det några som är lika grymma på löpande mål och vill visa upp det? Själv har jag blivit bättre på älgbanan med hjälp av mängdträning med 22an och tycker det går ännu bättre nu när jag har rödpunktssikte. Förstoringen gör bara att jag blir för nogrann och tvekar för länge innan jag kommer till skott. Grisbanan har jag inte ens vågat prova, den går ju så inih***ete fort Kunde vara kul att höra andras synpunkter nu när det börjar bli högsäsong för älgbaneträning. mvh Markus
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Det är ju ingen brist på duktiga långhållsskyttar här i furumet, det finns det gott om bildbevis på. Finns det några som är lika grymma på löpande mål och vill visa upp det? Själv har jag blivit bättre på älgbanan med hjälp av mängdträning med 22an och tycker det går ännu bättre nu när jag har rödpunktssikte. Förstoringen gör bara att jag blir för nogrann och tvekar för länge innan jag kommer till skott. Grisbanan har jag inte ens vågat prova, den går ju så inih***ete fort Kunde vara kul att höra andras synpunkter nu när det börjar bli högsäsong för älgbaneträning. mvh Markus På vilket avstånd tränar du med 22an? Tänkte för att få samma förutsättningar med framförhållning osv. Själv skjuter jag en gång i veckan, och jag skjuter med jaktbössan i form av 9,3x62. Visst kostar endel men laddar själv så det kan det vara värt. Har funderat på testa med 222an men vill hellre vara jätte van det jag ska använda i skogen än att spara några kronor per skott
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Författare Vi har en 50 meters löpande bana med "små älgar" storlek, hastighet och framförhållning motsvarar 80 metersbanan ganska bra. Den går att köra med vildsvin men då är det en helt annan hastighet mao skitsvårt
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Jodå, endel älgbaneskytte blir det för min del. Vi skjuter på electronälg som går att köra på 2 olika hastigheter, vanlig och låg. På lågfarten kan man om man vill skjuta 2 löpskott istället för stillastående +löp. Då står man med bössan i 45 graders vinkel och nickar till när man vill att älgen ska gå, detta är mycket roligare tycker jag.
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Författare Två löpande är väl enligt gamla jägarexamen? Det kör jag på 50 metersälgen med 22an, där har vi inte så avancerad styrning. Med 22an har jag också kört en hel del tripplar, dvs jag laddar fullt mag 5skott och skjuter 3 på utgående och 2 på inkommande. Jag har inte testat det på 80metersbanan än men det kommer. Jag kan tänka mig att det är lite svårare då, det tar ju lite mer tid att rikta om efter rekylen med en 30-06 jämfört med 22Lr. Eller så är det bara en träningssak, så hemsk är ju inte rekylen på 30-06.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr R93an repeterar man ju så snabbt att man får vänta på älgen nästan så nog fan skjuter man 3 skott om man vil ldet.. MINST! Ska testa skjuta 4 nån gång, även om det är totalt meningslöst med tanke på jakt.. 30-06 sparkar ju inte mycket alls med övningsskott. 9,3 sparkar rätt lagom tycker jag. Inget man inte kan lära sig leva med..... Kanske måste skaffa sig nå värre till nästa år? typ 45 Blaser??
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Författare FY F***N va dåligt det gick på älgbanan idag, jag som bara skulle dit och bränna av 12 snabba för att på märket avklarat
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Även jag och kompisen sköt kasst igår . Jag avslutade med en 19 serie, då vart man nöjd .
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Den här skjöt jag till förra säsongen. Efter varandra så klart. Den är jag nöjd med. Klart jag kan få en bättre "grön-lapp" om jag skjuter några serier och bara samlar dom bästa. Men den här är skjuten direkt efter varandra.
Publicerat Augusti 10, 200817 yr Författare Ja det är bara att gratulera, men förra året är ju en gammal merit Men du har väl inte lagt av all teknik sedan förra året förhoppningsvis. Jag antar att du tränar lite också.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Författare Ännu en mörk dag på älgbanan. Efter att ha kommit dit som nr 16 och fått vänta en och en halv timme på att få skjuta så blir man obehagligt medveten om att nu MÅSTE allt klaffa, har jag ett enda sketet slarvskott så får jag stå lika länge till och vänta. Klart som F***N att det slarvskottet kommer då Det är bara att försöka igen, nästa vecka och hoppas att men kan sansa sig tillräckligt för att inte bli så stressad
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Ännu en mörk dag på älgbanan. Efter att ha kommit dit som nr 16 och fått vänta en och en halv timme på att få skjuta så blir man obehagligt medveten om att nu MÅSTE allt klaffa, har jag ett enda sketet slarvskott så får jag stå lika länge till och vänta. Har du nån annan bana du kan åka till? Suger ju fett att behöva vänta så länge och känna den pressen...
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Författare Har du nån annan bana du kan åka till? Suger ju fett att behöva vänta så länge och känna den pressen... Det suger att vänta, samtidigt måste man ju kunna hålla huvudet kallt i skogen också. Men det hade ju hjälpt om man kunde få mer än en chans på en hel kväll
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Det suger att vänta, samtidigt måste man ju kunna hålla huvudet kallt i skogen också. Jag tror inte du lär dig det genom att åka till banan, skjuta en icke godkänd serie, och åka hem igen. Det är träning som krävs, och den får du när du kan skjuta så många serier du vill. Inom rimliga gränser, naturligtvis: det är inte säkert att 20 löp på älgen är "bättre" än 10, men jag tror du fattar. Vad gäller älgskyttet i sig så finns det flera riktigt goda skyttar här på forumet som borde kunna ge några goda råd, men jag tror de flesta har gemensamt att de skjutit mycket, och/eller att de har stor rutin. Jag tillhör inte denna skara utan jag skjuter iof sig guld varje år, men jag börjar sällan med en guldserie, utan det kan ta ett par serier innan jag är varm i kläderna. Skjuter kanske 10-20 serier per år vilket egentligen är på tok för lite. Anledningen till att jag skriver detta är att du ska veta vem jag är och avgöra om det är vettigt eller ej att ta till dig det jag skriver Sen är det klart att det inte skadar att ha en för ändamålet lämpad bössa med avseende på bra trycke, och så får den gärna vara välbalanserad, ha rätt vikt (för dig), gärna med kolvkamsförhöjning (något jag iof sig aldrig provat själv), och sen ska du vara överens med din kikare och använda en förstoringsgrad som funkar. Själv skjuter jag på ca. 7x förstoring, men som nybörjare tyckte jag att det var enklare med något lägre. Det är lätt att börja finlira för mycket annars, och då kan det sluta med att man plötsligt har blinderingen i siktet istället för älgen. Som nybörjare får man nog fokusera på själva skyttet i första hand, och utrustningen i andra - man har ju oftast sin jaktbössa till älgbaneskyttet. Man behöver komma till vissa insikter som man bäst gör själv genom sitt skytte. Ofta handlar det om att ett eller båda skotten i löpande tar lågt eller långt bak. När man börjar skjuta godkända serier och sen guldserier så trillar nog poletten ner och självförtroendet höjs en hel del. Man får försöka hålla högmodet nere när det går bra, för rätt som det är kan en bom komma igen. Det har bl.a. hänt mig efter mycket lerduveskytte i form av trap och skeet. Vid det tillfället svingade jag förbi älgen, vilket nog inte är så vanligt 99% av det jag skrivit ovan gäller mig själv och reflektioner jag gjort kring min utveckling, så detta är inte skrivet i sten, och jag tror att många har lite andra erfarenheter. En del kan gå in i båset och ställa sig och skjuta godkänt det första de gör, medan andra får kämpa som tusan i många många serier innan den godkända serien kommer. Vi har alla olika förutsättningar men jag tror inte att någon fått sämre resultat av mer träning.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Författare Tack för alla tips Exabit Det pinsamma är att jag faktiskt HAR tränat, jag har pangat upp närmare 100 plugg på älgbanan fördelat på 30-06an och 6,5an + ett par hundra med 22an på korthållsälgen. Sista träningsrundan sköt jag 5st 5-1or av 12skott, det gick tokbra. Men det kanske gjorde att jag blev lite kaxig när det väl gällde att skjuta godkänt?
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Ok, då låter det som att du har lite för mycket press när du åker och "ska" skjuta godkända serier. Du får lita på uttrycket "trägen vinner"
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Ännu en mörk dag på älgbanan. Efter att ha kommit dit som nr 16 och fått vänta en och en halv timme på att få skjuta så blir man obehagligt medveten om att nu MÅSTE allt klaffa, har jag ett enda sketet slarvskott så får jag stå lika länge till och vänta. Klart som F***N att det slarvskottet kommer då Det är bara att försöka igen, nästa vecka och hoppas att men kan sansa sig tillräckligt för att inte bli så stressad Att det är mycket folk på banan nu i augusti är inte konstigt. Lägg i stället krutet i maj/juni då det är förhållandevis folktomt på banan. Från att vart 5-6 personer per kväll i maj har vi nu 20-25. Det är tur att vi har "elektron-älg" så det går undan lite. Se till att vara där i tid så att du får skjuta som en av de första. Då borde du hinna med att skjuta 2-3 gånger per kväll. Om du har möjlighet så ta hjälp av någon instruktör ibland. Absolut inget att skämmas för utan bara ett bevis på att man tar skyttet seriöst. / Johan
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Jag borde kanske inte skriva här då jag kanske skjutit 100 skott på älgbanan i mitt liv Varför jag skriver är att vill man bara nå höga poäng är det betydligt enklare att skjuta in bössan lågt och hålla på fläcken vid örat på löp och det vita ovanför träffområdet på stå. Som jag sade så är min erfarenhet av älgbanan mikroskopisk, men jag tävlade förr rätt flitigt i lerduveskytte och sköt då några tävlingar där även älgbanan skulle vara med och med denna inskjutning (33cm lågt om jag minns rätt) lyckades även jag rätt skapligt trots att jag aldrig tränade på älgbanan. Nu kan det väl diskuteras om detta är någon träning som ger något på jakten men allt skytte med bössan är väl ett steg i rätt riktning och när man kommit så långt att man känner sig tomhänt UTAN bössan i händerna är det bra
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Den här skjöt jag till förra säsongen.Efter varandra så klart. Den är jag nöjd med. Klart jag kan få en bättre "grön-lapp" om jag skjuter några serier och bara samlar dom bästa. Men den här är skjuten direkt efter varandra. Mitt skytte fixade jag ju i våras, men jag är fortfarande på banan. Och självklart så skjuter man hela omgången i ett svep. Mitt bästa tips är nog att skjuta mycket och inte vara rädd för att skjuta dåligt. Att ha kul, helt enkelt.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Jag säger bara ett ord: TORRTRÄNA!!! jag har torrklickat ca "30skott" varje kväll sedan mars månad. ta det lugnt, många blir så nervösa när dom ska skjuta på älgen, ta det lugnt och smek skotten. håll inte tokhårt i bössan, utan den ska sitta i ett fast men löst grepp. Detta funkar för mej! man måste ju prova fram sin egen stajl! Men vad vet jag, jag sköt ju bara nyss 4 guldserier på raken // Gabbe
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Så här och ibland bättre brukar mina lappar på älgbanan se ut. Skjuter rätt mycket på älgbanan, dock har det blivit betydligt mindre iår men brukar åtminstone försöka dra iväg 600-1000 skott per säsong och därtill några kulstigar. Ett tips är att torrträna mycket hemma men även på banan mot älgen när man väntar på sin tur. Den högra lappen är den första jag sköt i våras.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Så halar vi in och drar upp gylfen...Mickel har minst Och Mkj har härmed kvalat in som förste grytgrävare den 24/8..
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Jag måste nog hålla med Mickel, jag har inga problem med att kunna ksjuta ett par tre serier på min hemmabana på en kväll men mellan varje omgång brukar jag ställa mig brevid båset och torrklicka på löpet som någon annan skjuter på, skit bra sätt att få mera "skott" i kroppen. Jag är ingen mång skytt på älgbanan men jag tror nog att jag skall kunna få till en guldserie med, har faktiskt inte provat. Nu har jag ju gjort mig av med 30-06:an och blivit med en 7X64 detta kommer nog att minska mina serier på skjutbanan ett tag tills jag fått för mig att börja handladda eller att jag träffar på någon som gör detta och kan hjälpa mig att ladda eget.
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Författare Kul att det blivit lite fart på tråden, många duktiga skyttar, som jag misstänkte. Kanske lite knäckande får självförtroendet men det får jag väl ta Torrträning kanske man skulle prova lite mer systematiskt, har gjort det lite men jag snackade med en gubbe en gång som faktiskt sliter ut sina klickpatroneer Har ju en bit kvar dit