Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgbaneskytte

Featured Replies

Publicerat
Kul att det blivit lite fart på tråden, många duktiga skyttar, som jag misstänkte. Kanske lite knäckande får självförtroendet men det får jag väl ta :D

Torrträning kanske man skulle prova lite mer systematiskt, har gjort det lite men jag snackade med en gubbe en gång som faktiskt sliter ut sina klickpatroneer ;) Har ju en bit kvar dit :P

Torrsträning är toppen i alla dess former. Jag gjorde en övning som var att sitta framför tv:n med kikaren på lägsta förstoring och så fort som det kom ett "o" i textraden, så anlägger man och gör avfyrning (självklart med repetition uppe vid axeln). Lite fånigt men ganska roligt och syftar just till att man ska bli vän med vapnet. Så om du umgås mycket med din bössa, även utanför banan, så ska du se att resultaten kommer.

• Svar 55
  • Visningar 18,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Torrsträning är toppen i alla dess former. Jag gjorde en övning som var att sitta framför tv:n med kikaren på lägsta förstoring och så fort som det kom ett "o" i textraden, så anlägger man och gör avfyrning (självklart med repetition uppe vid axeln). Lite fånigt men ganska roligt och syftar just till att man ska bli vän med vapnet. Så om du umgås mycket med din bössa, även utanför banan, så ska du se att resultaten kommer.

Som om min älskade hustru inte tycker det är nog mycket jakt i huvudet på mig innan :P , det skulle inte mottas med blida ögon om jag satt och skramlade med bössan och försökte skjuta huvudet av Martin Timell :angry:

Publicerat
Som om min älskade hustru inte tycker det är nog mycket jakt i huvudet på mig innan B) , det skulle inte mottas med blida ögon om jag satt och skramlade med bössan och försökte skjuta huvudet av Martin Timell :P

Jag känner igen problematiken. :angry: Men du kanske kan ge henne en bra bok eller något likande, så du för tv:n för dig själv? Nä, men skämt å sido, det viktigaste är att bli vän med bössan. Håll i den mycket och skjut mycket. Och skjut inte bara på älgbanan, utan latja lite med fritt målskytte så du får en avspänd relation till ditt vapen. En grej som vi dock har missat hittills här är ju vikten av korrekt anläggning/avfyrning/siktteknik/andning osv, men det är ganska lätt att googla fram lite tips på detta. Lycka till!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen!

Inte för att det blev något imponerande resultat poängmässigt men det är i alla fall klart godkänt.

Nu visade det sig att jag kunde ha skjutit godkänt för länge sedan, jag trodde att det var tvunget att vara tre godkända 4skottare i rad. Jag har ju slitit mitt hår och svurit för att jag har haft ett eller två slarvskott av 12, om jag bett att få intyg på mina godkända serier tidigare skulle jag varit färdig med det för evigheter sedan.

LITE irriterande, men jag har ju i alla fall fått tränat lite extra, det är ju aldrig av ondo :(

post-2426-1220769014_thumb.jpg

Publicerat

HALLO HALLO.

från andra sidan diket ( finland alltså)

hejsan. själv skjuter jag "en hel del" på älgbanan. och jag är bara förvirrad uhr räknar ni ere poäng ?? :excl::D :D

själv har vi 10 skott per serie. 4 skott stående älg 6 skott rörande älg. poäng mellan 1-10 . max poäng 100 såklart :P.

hur räknar ni ? 5 poäng max ? eller :DB) B) alltså träff området måste vara bautakolosalt stor om det är 5 ringar ? :(:D

Publicerat
HALLO HALLO.

från andra sidan diket ( finland alltså)

hejsan. själv skjuter jag "en hel del" på älgbanan. och jag är bara förvirrad uhr räknar ni ere poäng ?? :excl::D :D

själv har vi 10 skott per serie. 4 skott stående älg 6 skott rörande älg. poäng mellan 1-10 . max poäng 100 såklart :P.

hur räknar ni ? 5 poäng max ? eller :DB) B) alltså träff området måste vara bautakolosalt stor om det är 5 ringar ? :(:D

Jag vet inte riktigt vad du menar men våran femringade är väl ett anatomisk träffområde har jag för mig och det är väl så stort som det är på en älg då antar jag...

Publicerat
  • Författare

post-2426-1220703566_thumb.jpg

så här ser träffområdet ut :(

Publicerat

var inte det jag mena . vi har nästan likastort område vi skjuter på men med dubbelt så många siffror. alltså lättare för er att skjuta full pöäng då er "tia" är dubbel så stor som vår :D

hirvitaulu.gif finska tavlan

algtavla.gif svenska tavlan

men hur många skott skjuter ni ? stående och rörande?

ja inte vet jag om jag yrar ? :(

Publicerat
  • Författare

Ett skott stående, varefter älgen börjar "springa", sedan samma sak tillbaka. 4 skott i en serie alltså. 3 sådana serier ger en märkesserie, mao 6 skott stående och 6 löpande.

Publicerat

okey tackar =). vilket avstånd skjuter ni på ? 75 m ? 80 m ?

Publicerat
  • Författare

alltid 80

Publicerat

hurudan är månne norges älg tavla ? :( . skulle vara trevligt ifall alla nordiska länder hade samma tavla =)

Publicerat

Grym skytt vetefan om jag skulle kalla mig. Sköt mycket för 2-3 år sen men nu har det varit mycket annat så övningsskyttet har fått kliva lite åt sidan :( Skäms ju nästan över att säga att de tre serierna på KM'et var nummer 6, 7 och 8... DET är inte bra, men hellre åtta än ingen. Men jag intalar mig att jag skjuter kvalitet istället för kvantitet. Första 3 serierna sköt jag brons/godkänt för bokens skull. Nästa tillfälle blev det två serier, 17 och 19. Så jag försöker dämpa min ångest med att när jag väl skjuter så går det relativt bra.

Vi hade KM förra helgen. Älg, Kronhjort, Gris och Trap. Hade lånat kompisens Hva 1900 308w med Zeiss 6.5-20x50 då mina plugg var slut och tror inte det varit så poppis att köpa en ask jaktmatch för sista pengarna innan lönen :D 9.3x62 är ingen kaliber för mängdträning om man inte är ekonomiskt oberoende -_-

Tror jag blev tvåa på älgen. 3 serier med "nya löpet", stillastående och sen går den igång. Där fick jag ihop följande;

Serie 1: 5^1 5 4 4

Serie 2: 5^1 5^1 5 5

Serie 3: 5^1 4 5^1 5

57 av 60

Kronhjorten sköts en serie stillastående på 80 meter och sedan två löp på 50 metersbanan.

Stående: 5 5 5 5

Löp 1: 5 5 4 4

Löp 2: 5 4 5 3

55 av 60

Grisen sköts på 50 meter om två serier på samma sätt som älgen. Men med 10-ringad tavla... :(

Serie 1: 8 9 9 3

Serie 2: 7 7 10 1

54 av 80

Trap sköt jag inte.

Publicerat
  • Författare
;) 9.3x62 är ingen kaliber för mängdträning om man inte är ekonomiskt oberoende :lol:

Det kunde vara värre, jag fattar inte att folk har råd att köra med magnumbössor :(

• 2 months later...
Publicerat

Hej

Här är mitt bidrag till skryt bilderna , om man skall bli duktig att skjuta måste man skjuta mycket , inte bara på Älgbanan utan också mycket med luftbössa , 22LR osv , och det viktigaste av allt ... man måste analysera varje skott , inte stå och bränna iväg 12 skott och inte veta vad man gjorde :P

20081112593.jpg

Publicerat
Hej

Här är mitt bidrag till skryt bilderna , om man skall bli duktig att skjuta måste man skjuta mycket , inte bara på Älgbanan utan också mycket med luftbössa , 22LR osv , och det viktigaste av allt ... man måste analysera varje skott , inte stå och bränna iväg 12 skott och inte veta vad man gjorde :P

20081112593.jpg

Var har du köpt dom :lol:;):wub:

Snyggt jobbat, jag kunde nog behöva en liten kurs hos dig.

Är ganska nöjd själv om jag lyckas med en 18 serie, brukar nog ligga på 15-16 i snitt.

/Lasse

Publicerat

Det är liksom kul att skjuta på älgbanan men jag brukar prova lite olika grejor när man står själv på banan. T.ex alla 4 skotten på ett löp. En stillastående och 3 på löpet. Det går utmärkt att få in alla i träffområdet på den tiden med en vanlig repeterbössa. Kör med både en remington 700 adl i 308w och en CG 1900 i 9,3x62. Tävlingsmomentet med märken och sånt är inte riktigt min grej. Jag skjuter på banan för att ha järnkoll i djungeln sedan.

En kompis undrade om vi inte kunde göra älgbaneskyttet lite mer verklighetstroget. Jajamen sa jag, gå du in och ställ dig så kommer jag och kör ut älgen om fjorton dar så får vi se om du är med. <_<

Publicerat
Hej

Här är mitt bidrag till skryt bilderna , om man skall bli duktig att skjuta måste man skjuta mycket , inte bara på Älgbanan utan också mycket med luftbössa , 22LR osv , och det viktigaste av allt ... man måste analysera varje skott , inte stå och bränna iväg 12 skott och inte veta vad man gjorde <_<

20081112593.jpg

Fint! :D

Du känner möjligen inte till storskytten HagstaLasse?

Publicerat

Måste bara slänga in en lite annekdot som jag hörde om skytte förra hösten :D

Var inbjuden på en efterjakt på älg med 2 arbetskamrater och efter avslutad jakt så blev det ju det vanliga skitsnacket och vi kom in just på övningskytte. Då nämner min ena arbets kamrat som är i 65års åldern att "Man skjuter ju inte så mycket på banan som man behöver numera". Och en ny uteximenarad (tror jag i alla fall) jägare och ny i jaktlaget kommer med en lite "mäkvärdig" komentar om det, då svara gubben. "Nej det blir ju inte mer än en 5-6000 skott numera. Och ni skulle ju se den yngre juvelen när han ville gömma sig i sina kängor <_<:D:D:D

För han visste ju inte att den andra är tävlingskytt fortfarande. Nu är ju inte alla skott på älgbanan ej heller bara med gevär för han skjuter allt som smäller.

Publicerat
Måste bara slänga in en lite annekdot som jag hörde om skytte förra hösten :D

Var inbjuden på en efterjakt på älg med 2 arbetskamrater och efter avslutad jakt så blev det ju det vanliga skitsnacket och vi kom in just på övningskytte. Då nämner min ena arbets kamrat som är i 65års åldern att "Man skjuter ju inte så mycket på banan som man behöver numera". Och en ny uteximenarad (tror jag i alla fall) jägare och ny i jaktlaget kommer med en lite "mäkvärdig" komentar om det, då svara gubben. "Nej det blir ju inte mer än en 5-6000 skott numera. Och ni skulle ju se den yngre juvelen när han ville gömma sig i sina kängor <_<:D:D:D

För han visste ju inte att den andra är tävlingskytt fortfarande. Nu är ju inte alla skott på älgbanan ej heller bara med gevär för han skjuter allt som smäller.

Störtskönt! :D

Publicerat
Fint! :D

Du känner möjligen inte till storskytten HagstaLasse?

Jo fan han bor bara 300m bort på MIN :P gata , han har en del inteckningar i de två Älgarna och Vikingen men dom står hemma hos mig :mad:

Vi jagar i samma älgjaktlag serru.... :P Hagsta VVO

Publicerat
Jo fan han bor bara 300m bort på MIN ;) gata , han har en del inteckningar i de två Älgarna och Vikingen men dom står hemma hos mig :(

Vi jagar i samma älgjaktlag serru.... B) Hagsta VVO

Aha där ser man. Jag känner inte Lasse personligen men jag är bekant med hans bekanta. Vet att han är en ruskigt duktig skytt.

Publicerat
var inte det jag mena . vi har nästan likastort område vi skjuter på men med dubbelt så många siffror. alltså lättare för er att skjuta full pöäng då er "tia" är dubbel så stor som vår :mad:

hirvitaulu.gif finska tavlan

algtavla.gif svenska tavlan

men hur många skott skjuter ni ? stående och rörande?

ja inte vet jag om jag yrar ? ;)

Vänta nu lite, det är int 10 ringad älg fig och int 5 ringad älg fig. En del tävlingar har 10 ringad figur,en del 5 ringad. Jag har varit på Dm några gånger och där är det alltid 10 ringad, 40 skott enkel och 40 skott dubbel. När jag var aktiv så var Dm i norrbotten en tuff tävling, fyra lanslags skyttar kom från norrbotten och dom var ruskigt bra.

Publicerat
Vänta nu lite, det är int 10 ringad älg fig och int 5 ringad älg fig. En del tävlingar har 10 ringad figur,en del 5 ringad. Jag har varit på Dm några gånger och där är det alltid 10 ringad, 40 skott enkel och 40 skott dubbel. När jag var aktiv så var Dm i norrbotten en tuff tävling, fyra lanslags skyttar kom från norrbotten och dom var ruskigt bra.
  • 5 months later...
Publicerat

Blåser liv i den här här tråden med ett mastodont inlägg ifrån mina erfarenheter av anledning till att jag finner den passa bra för årstiden med övningsskytte nu när skjutbanorna tinat upp.

Jag har i flera år haft problem med skjutbanor, stora problem. Så när jag läser om långa väntetider, press och annat så känner jag igen det så väl. Jobbar skift så det blir inte bättre av det.

Bana nr1

Har en heltokig banchef som bråkar i tid och otid. Rekordet var när jag hade med ett pneumatiskt luftgevär från FX och sköt på 80m med. Inte en krutbössa var med för dagen. Han anklagade mig för att sprida tomhylsor kring mig och när jag sa att det är ett luftgevär så gapade han om att han skiter i det och jag skulle inte stå o ljuga. Han hotade med att ringa polisen och anmäla mig för nedskräpning eftersom jag inte tog rätt på hylsorna..... De har älgbana 1gång i veckan.

Det krockar med arbetstiderna och jag är där en lördag o testar handladdad ammo. Han kommer dit o gapar om att jag sitter o skjuter på helgen (deras rekomenderade inskjutningstid) men är inte där på ordinarie älgskjutning. Jag berättar att jag jobbar skift och får höra att det inte är någon ursäkt. Nästa gång SKA jag vara där. Jag kommer dit eftersom jag jobbade FM och får mig en jävla utskällning varför jag måste komma när de har tagit dit jägarexamenselever att träna. Vi vick vänta flera timmar. En kille gick ur klubben på plats .....

Alla jag träffat som mött denna gubbe är mindre positiva än jag är. -_-

Bana nr2.

Bra älgbana, ont om skjuttider. Fin trapbana men tävlingsinriktade och fruktansvärt stressande för en som vill premiärskjuta med nya bössan. Självutnämnda instruktörer som envisas med att flåsa en nacken och komma med felaktiga "iaktagelser" Hur kul är det att ha en "wannabe instruktör" 2cm bakom nacken som blir sur när man bommar och han säger att man skjuter bakom när jag på pin kiv skjuter 5m framför bara för att testa hans iaktagelser? Var på den lerduvebanan 1 gång. Tror inte jag kommer o åka dit igen.

Jag gick med i skyttegillet för att ha någonstans att skjuta överhuvutaget. Där är de bara glada om någon är där o använder banan. Men jag har då ingenstans att skjuta viltmål eller hagel under flera års tid.

Gick med i en jaktskytteförening i grannkommunen, har besökt banor i flera andra grannkommuner och det är antingen uselt med skjuttider, trängsel eller andra problem. Den här föreningen i sydöstra Värmland är rena himmelriket mot de andra. Finaste anläggningen över ett STORT område.

3st skeetbanor, 2 trap (1 kastare ur funktion tillfälligt) 80m elektronälg, 50m viltmål och en 50+80m inskjutningsbana. Berättade om mitt problem med föreningars tider, jobb och svårigheter att få till det. Fick till svar "vadå problem? Här får vi skjuta 363 dagar om året, en del banor till midnatt och du ska få en nyckel" :lol::):D

Så i år har jag varit på skjutbanan 20ggr den sista månaden. Det har gått 1500st 22lr, 100st 30-06 och 600 duvor sedan mars månad.

Mesta tiden har varit just på miniälgen, där har jag gett mig f-n på att lägre än 5'or ska vara yttersta undantag. Jag skjuter 12 skotts serier för att inte lägga ner all tid på att springa o markera. Man ser hålen ganska bra i kikaren och det är inte mer än att man hålla redan på dom. Vill inte bara skjuta planlöst.

De sista 17st 12 skottsserierna om maximalt 60 poäng har jag snittat 57 poäng. 2st 60 serier, 4st 59, 3st 58, 2st 57. 1st 56, 2st 55 och 3st 52

De sämre serierna har varit första serien för dagen eller resultat av hård blåst (svårt att stå hel still när det blåser rakt in i kuren) med undantag för 2st skitskott som är 100% skit bakom spakarna helt utan ursäkt.

Har börjat komma ifatt på allt lerduveskytte som jag inte kunnat skjuta. Trapen går fortfarande skit men skeeten börjar lossna. Men det tar lite tid eftersom ekonomin måste orka med ammunitionsbudgeten också. Det blir mycket nu en period eftersom avsaknaden av en bra skjutbana varit lite för stor en längre period.

Mitt råd är att leta reda på rätt klubb där man har möjlighet att skjuta efter de förutsättningar och önskemål man har. Visst jag får åka ett par mil för att komma till skjutbanan, men det är värt det alla dagar i veckan.