Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gåsbulvaner (kanadagås)

Featured Replies

Publicerat

Jag vill köpa gåsbulvaner, gärna siluetter om någon har men övriga går också bra.

Publicerat

Jag skickade efter bulvaner i form av en "påse" som sitter fast på en "pinne" med huvud från Cabelas. Påsen rör sig i vinden och rörelsen ger bulvanderna "liv" vilket lockar ner även misstänksamma gäss.

Publicerat

Dessa bulvaner är prisvärda. Ingen superkvalla, färgen är inte optimal men de är skitbilliga om man jämför med andra skalbulvaner och dollarn är låg, dessa går med flyg så de är hos dig på 4-5 arbetsdagar.

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&id=0028360

Använder dem själv i pimpat utförande med gott resultat.

Publicerat
  • Författare
Dessa bulvaner är prisvärda. Ingen superkvalla, färgen är inte optimal men de är skitbilliga om man jämför med andra skalbulvaner och dollarn är låg, dessa går med flyg så de är hos dig på 4-5 arbetsdagar.

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&id=0028360

Använder dem själv i pimpat utförande med gott resultat.

Jag har sett de där "påsarna" men har tyckt att de verkar lite "epiga" men jag har kanske fel??? Hur har du pimpat dem?

Publicerat
Jag har sett de där "påsarna" men har tyckt att de verkar lite "epiga" men jag har kanske fel??? Hur har du pimpat dem?

De jag länkade till är inga påsar utan riktiga plastskal, pimpade dem med brun färg då jag tyckte de var för grå innan. Dessutom tappar de färgflagor ganska lätt men inget som påverkar effektiviteten.

Publicerat

Använder mig av "påsar" och skal, tycker om den rörelse som blir i bulvanbilden med "påsarna".Kvaliten på mina sillosocks verkar vara bra.

Mvh P

Publicerat
  • Författare

Vart har ni köpt påsarna?

Publicerat

Jag köpte av en kille på blocket kostade 90 kr st finns att köpa på cabelas för 79,99 för 12st.

Mvh P

Publicerat

Det finns lite olika tillverkare och vissa är väldigt enkla men de jag har ser bra ut med fina färger och "flockat" huvud.

Jag blandar lite olika med skal och påsar och rörelsen (och intensivt tutande) har funkat bra. Nu bor jag i Skåne och senare på hösten när norrlandsgässen kommer ner märker man direkt att de har blivit jagade och då är de mycket misstänksamma. Tänkte försöka bygga ett sånt gömsle som amerikanarna har så att man kan ligga bland bulvanerna.

Publicerat
Det finns lite olika tillverkare och vissa är väldigt enkla men de jag har ser bra ut med fina färger och "flockat" huvud.

Jag blandar lite olika med skal och påsar och rörelsen (och intensivt tutande) har funkat bra. Nu bor jag i Skåne och senare på hösten när norrlandsgässen kommer ner märker man direkt att de har blivit jagade och då är de mycket misstänksamma. Tänkte försöka bygga ett sånt gömsle som amerikanarna har så att man kan ligga bland bulvanerna.

Hm..Då jag väldigt nyligen, var på turné norr över så såg jag en tofsprydd piprökare som hade något sådant.. Kanske går att låna och prova? ;)

Btw, i julas verkade det ju som att5 de där påsarna drog riktigt bra. Att sen vissa

Publicerat
Hm..Då jag väldigt nyligen, var på turné norr över så såg jag en tofsprydd piprökare som hade något sådant.. Kanske går att låna och prova? :wub:

Btw, i julas verkade det ju som att5 de där påsarna drog riktigt bra. Att sen vissa

...sköt innan avståndet var riktigt rätt... Tror jag att du skulle skriva.

Vi får väl ta med höftskjutaren och gömslet på en jakt o se vad som händer.

Jag kollade lite på Cabelas och de har en enklare variat där man sitter i en gigantisk gåsbulvan med ovankroppen. Kanske man skulle testa o skicka efter en sån?

Publicerat
...sköt innan avståndet var riktigt rätt... Tror jag att du skulle skriva.

Vi får väl ta med höftskjutaren och gömslet på en jakt o se vad som händer.

Jag kollade lite på Cabelas och de har en enklare variat där man sitter i en gigantisk gåsbulvan med ovankroppen. Kanske man skulle testa o skicka efter en sån?

Gör det så man får ett ut låtande hur dom funkar

Jag ska köpa ligg gömsle till veckan

Har testat det en gång och blev impad så jävla fränt när dom landar så nära :wub:

• 2 weeks later...
Publicerat

yIQ9EJ0J4D-LGG6I4qFJacQVWn_wXHAb.jpg

Är det någon som hört talas om Dave Smith´s Bulvaner. De går nästan inte att urskilja från riktiga fåglar! :mad:

Tyvärr tror jag inte att de säljs i Sverige och de är relativt dyra, ca 500 kr styck! Men det påstås att dessa lurar ner vilken fågel som helst, hur misstänksam den än är - och med tanke på hur bulvanerna ser ut så köper jag det till 100%.

För er som är nyfikna, kika in på hemsidan: Dave Smith Decoys

För de kanadagäss som vi jagar här i Sverige är det bulvanerna under kategorin Honker Decoys som gäller. Glöm inte att kika under photos, det finns otroligt många kort tagna från jakter och jag inspireras av dessa bulvaner lika mycket varje gång jag ser dem. Vill-ha-faktorn är enorm :mad:

//Johan