Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bladerunnern 27 kg på "tyngsta" stället..

Featured Replies

Publicerat

Betyder det att den är ställd på 59,45 pund ca?

Det underliga enligt mig är ju att den känns så mycket lättare än kompisens båge som också är 60 pund..

Kan man faktiskt mäta dragvikten med hjälp av våg? För vågen borde ju också "luras" av att vissa bågar känns tyngre att dra än andra?

Passade även på att vaxa in strängen medans jag hade bågen hängandes i uppspänt läge så nu är hela strängen vaxad och fitt får fajt.. :D

mvh C-A ibep lördag-söndag, jaktmöte måndag .. :D

Publicerat

att din är lättare och dra beror på bågens uppbyggnad.... alla märken har sina resept på hur man ska bygga en båge!.. vilket gör att de känns "olika" tungt att dra dom fast dom has samma pund styrka!..

bladens "utväxling" är väldigt speciell vilket gör att den känns väldigt lätt!...

MVh

Publicerat
Betyder det att den är ställd på 59,45 pund ca?

Det underliga enligt mig är ju att den känns så mycket lättare än kompisens båge som också är 60 pund..

Kan man faktiskt mäta dragvikten med hjälp av våg? För vågen borde ju också "luras" av att vissa bågar känns tyngre att dra än andra?

Passade även på att vaxa in strängen medans jag hade bågen hängandes i uppspänt läge så nu är hela strängen vaxad och fitt får fajt.. :D

mvh C-A ibep lördag-söndag, jaktmöte måndag .. :)

Ni har säkert en "häng våg" i slaktboden, visar förvisso inte pund men kilo, kan man lätt konvertera på nätet sen

Häng strängen ifrån kroken (skydda strängen med något först) sen drar du bågen nedåt till fullt drag och läs av vågen bara.

Publicerat
  • Författare

det var så jag gjorde när jag såg att jag hade den på 27 kg.. men i fullt drag är ju letoffen på 80% så då stod den på typ 6 kg :) tyngsta punkten däremot var 27-27.5 kg nånting.. så ca 60 pund. med andra ord.. inte undra på att det tar en kvart innan pilarna träffar tavlan ;D

Publicerat
det var så jag gjorde när jag såg att jag hade den på 27 kg.. men i fullt drag är ju letoffen på 80% så då stod den på typ 6 kg :) tyngsta punkten däremot var 27-27.5 kg nånting.. så ca 60 pund. med andra ord.. inte undra på att det tar en kvart innan pilarna träffar tavlan ;D

Är inte 100 på om man först bör nolla vågen med bågen hängande bara (egen vikten) samt hur mycket din vikt räknas när man drar bågen

men det låter nog rätt +- något pund, hastigheten + joulen mäter vi helgen, på söndag

Publicerat
  • Författare

ska man riktigt mäta joulen på söndag? :D Nå jag tror den klarar sig. Borde vara lite snabbare än sist också. då låg den ju bara på 220-230fps ca.. har skruvat upp den ett par varv sen dess.

Anders skulle fixa pilar åt mig men jag vet inte om jag hinner få dom tills på söndag. får hoppas att den pil jag har kvar håller tills dess bara :)