Publicerat Augusti 7, 200817 yr Jag har planer på att köpa mig en Tikka T3 308 lite längre fram i år troligen och till den ska jag nog ha en Trijicon 3-9x40, det är tänkt att vara en allt i allo bössa men jag är dock lite osäker på optiken för att jag inte har så mycket erfarenhet med sånt men har läst mycket positivt om Trijicon. Bössan kommer nog användas i början mest till älgjakt men jag kommer nog försöka använda bössan mer i framtiden till en del vakjakt. Är det någon som har mycket erfarenhet av detta kikarsikte, pacco kanske? Tack på förhand för all hjälp!
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Håkan Spuhr har testat siktet. Jag tar mig friheten att länka till hans test av Trijicon sikten. http://www.spuhr.se/download/artiklar/JoF_2006_8_s36.pdf
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Författare Hans åsikter verkar att 2.5-10x52 är den mer ultimata för jakt.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Hans åsikter verkar att 2.5-10x52 är den mer ultimata för jakt. Det beror självklart på vad du ska ha kikaren till. Jagar du mycket i gryning och skymning så är nog den med 56 mm objektiv att föredra.
Publicerat Augusti 11, 200817 yr Har ett 1,25-4 för drevjakten och håller delvis med Håkan i hans kritik. Siktet har ovanligt långt ögonavstånd och därtill ett kort rör vilket gör siktet lite svårmonterat. Å andra sidan så monterar man bara siktet en gång. Jag har däremot inga problem med att använda det vid låga förstoringar. Om sen synfältet är aningan snävt gör inte mig nåt eftersom man kan/ska använda båda ögonen vid snabbskytte. Riktmedlet är ett av de bästa som finns och uppväger mycket av nackdelarna med siktet. Att det sen är betydligt billigare än Varipoint m fl är ju ingen nackdel. Funderar skarpt på ett 2,5-10X56 för rådjursstudsaren.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hej! jag köpte ett sånt sikte i somras och jagade för första gången i lördags med det. jag är inte så rutinerad men jag blev iallafall ruggit nöjd
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Jag har planer på att köpa mig en Tikka T3 308 lite längre fram i år troligen och till den ska jag nog ha en Trijicon 3-9x40, det är tänkt att vara en allt i allo bössa men jag är dock lite osäker på optiken för att jag inte har så mycket erfarenhet med sånt men har läst mycket positivt om Trijicon. Bössan kommer nog användas i början mest till älgjakt men jag kommer nog försöka använda bössan mer i framtiden till en del vakjakt. Är det någon som har mycket erfarenhet av detta kikarsikte, pacco kanske? Tack på förhand för all hjälp! optiken kommer att duga gött gött som allt i allo bössa ! men jag tycker om det börjar bli mer o mer vakjakt så skulle jag gå helst på en 56m eller 50 om man inte vill ha så stort annars håller jag med grabbarna ! trijinon är absolut ingen dåligt sikte tvärt om du kommer att bli nöjd !