Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Några troféer från min resa

Featured Replies

Publicerat

Kom hem efter min Sydafrikaresa igår kväll. Trött och sliten efter en lång resa och dessutom utan vapenkoffert, bågen opåverkad eftersom den fick stanna kvar nere i Afrika tills nästa besök i september. Väntar på besked när bössan kommer fram, den var med till Amsterdam i alla fall.

Här är de troféer jag sköt med bågen!

Impala 22,5 tum

july_impala.gif

Duiker med speciell hornvinkel

july_duiker.gif

Resans höjdpunkt, en Nyala på 28 tum

aug_nyala.gif

Publicerat

Grattis till dessa fina troféer! B) Det var verkligen granna saker och dom lär väl pryda sin plats på väggen! :mellow:

Publicerat

Fina bilder och grattis till dessa vackra trofeer!

Blir man avis? Lite då.. :mellow:

Vad är det för båge och pilar du kör med?

Publicerat

Grattis Cc.... gott skjutet, fina djur var de!... nu längtar man juh ännu mer ner!.. inte långt kvar nu för mej!.. :mellow:

Mvh

Publicerat

Grattis cc :mellow:

Jagade du från gömsle?

/S

Publicerat
  • Författare

Svar på lite frågor;

Båge Hoyt Ultratec 2000 satt till 75 Pound med 31,5 tums draglängd, Spetsar Thunderhead 125 grains. Vad pilarna heter har jag inte i huvudet just nu men något Gold 5000 är det.

Jakten var mestadels från gömsle.

Första viltet med bågen var Impalan och vår spårare Solli (på bilden) var skeptisk till att det skulle fungera att jaga med båge. Efter att få följa ett 150 meter långt blodspår som påminde om ett brett band var han dock väldigt övertygad :)

Publicerat

ååå vackert vackert Cc! Hm, är dom inte vana med bågar där nere? Eller var du på nåt ställe där dom inte jagar med båge så mkt?

Publicerat

Grattis Cc !!! Vilka trofeer :) ... Nyalan var riktigt imponerande !

Mvh...Freddan.

Publicerat

Det är bara att konstatera, afrikanska viltet är sååå mycket segare och starkare än vårat nordiska vilt :D

Nu längtar jag ner till SA, 9 dagar kvar. Hela familjen börjar nu få resfeber (förutom jag då förståss :)).

Grattis än en gång.

/S

Publicerat

Super nice Njala

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla kommentarer.

Där jag jagar är det inte mycket bågjakt, därav okunskapen. Jag arrangerar resor för jägare med gevär till mina kontakter i Sydafrika och när jag är nere försöker jag hitta så mycket möjligheter med båge som möjligt. Har bland annat varit ute efter en riktigt stor Kudu som aldrig behagade komma in till gömslet, har dock suttit och tittat på en massa annat fint vilt som fått gå fritt. Sista dagen tyckte jag dock att Nyalan hade retat mig tillräckligt många gånger!!!!!

Publicerat

Grattis fin Nyala

Leif

Publicerat

Grattis till dom fina trofeer

Publicerat

Stort grattis CC!

Bara 4 veckor kvar innan jag står på afrikansk mark igen. Längtar förbaskat redan!

Min stora förhoppning är att få en zebra. Får jag skjuta en zebra så kan resten kvitta.

Håller som bäst på att spåna på en björnjakt i Kanada 2009. Vi får se hur upplägget blir.

Publicerat
  • Författare

JS

Zebra är verkligen ett mäktigt djur, jag hade en stor hingst på 15 meters håll utan att få rätt vinkel på den, tyckte inte att skott snett framifrån kändes bra, när den sedan stod med bredsida på ca 20 meters håll var det Bläsbockar i vägen.

Men det är som jag brukar säga när någon ber mig att beskriva skillnaden mellan att jaga med bössa och båge; 1 bågjakt utan byte slår oftast 10 lyckade jakter med bössan tack vare att man får sådan närkontakt med viltet. Hade Blue Wildebeest ungdjur på 1,5 meters håll från skjutgluggen när en flock med ca 15 djur kom in, det är en upplevelse som heter duga. <_<

Publicerat

Väldigt trevligt får jag säga, <_< hur har du tänkt att låta montera trofeén?

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Väldigt trevligt får jag säga, :rolleyes: hur har du tänkt att låta montera trofeén?

Mvh. Robban

Nyalan blir ett piedestalmontage, spegelvänt mot en kudu jag har och de skall stå på var sin sida om en soffa. Duiker och Impala har jag redan montage av större så det blir skallar.

Publicerat
  • Författare

Fick förresten hem bössan igår eftermiddag med taxi :rolleyes:

Publicerat
Fick förresten hem bössan igår eftermiddag med taxi :rolleyes:

Är det inte lite nervigt att inte ha "full" koll på var bössan tar vägen när man reser? Skönt dock, att bössan kom till rätta.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Är det inte lite nervigt att inte ha "full" koll på var bössan tar vägen när man reser? Skönt dock, att bössan kom till rätta.

Mvh. Robban

Jo det känns ganska nervigt, men till att börja med var det inte så illa eftersom jag direkt vid landning fick reda på att väskan fanns i Amsterdam och skulle komma med nästa flyg. Informerade tullen om att det skulle komma vapen utan ägare senare och dom sa att om dom bara blev tillsagda skulle dom ta hand om förvaring tills utlämning kunde ske.

Ringde på morgonen och kollade om väskan hade kommit och visst hade den det, en rutig liten väska i prasseltyg (lät inte som min Tuffpak) var inlämnad till tullen för säker förvaring !?!?!?!?!

Då började det kännas lite nervigt! Två timmar senare hade dom dock fått koll på min väska igen och klockan 4 på em var den utkörd i oskadat skick!