Publicerat Augusti 8, 200817 yr Pratade igår med en kompis om ett jaktarrende som vi bjöd på. Han hade hört nu vad det gick för av insatta. Arrendet var på 220ha i södra skåne med 70% öppen jordbruksmark, 25% betesmark, två vattenhål och nån dunge. Vi bjöd 25 000:- men det lär ha gått för 100 000:-!!!! Vi tänkte sätta upp 4-5 torn och då tyckte vi att alla intressanta platser var täckta. Nu skulle det sättas upp 14 torn!!!!! Helt vansinigt Det träkigaste med detta är att ägaren säkert sitter o skryter om summan för sina bondekompisar så framöver lär det vara 450:-/ha som gäller för harmark i södra skåne. Skulle det sen springa över nåt klövvilt då o då så dubblas väl snabbt prislappen.
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Pratade igår med en kompis om ett jaktarrende som vi bjöd på. Han hade hört nu vad det gick för av insatta. Arrendet var på 220ha i södra skåne med 70% öppen jordbruksmark, 25% betesmark, två vattenhål och nån dunge. Vi bjöd 25 000:- men det lär ha gått för 100 000:-!!!! Vi tänkte sätta upp 4-5 torn och då tyckte vi att alla intressanta platser var täckta. Nu skulle det sättas upp 14 torn!!!!! Helt vansinigt Det träkigaste med detta är att ägaren säkert sitter o skryter om summan för sina bondekompisar så framöver lär det vara 450:-/ha som gäller för harmark i södra skåne. Skulle det sen springa över nåt klövvilt då o då så dubblas väl snabbt prislappen. Försök att förstå nu att du jagar i helt fel landsända!! Här uppe gillar vi viltvård och tänker inte på egen ekonomisk vinning.....
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Författare Försök att förstå nu att du jagar i helt fel landsända!! Här uppe gillar vi viltvård och tänker inte på egen ekonomisk vinning..... Allt handlar väl om tillgång o efterfråga. Ni har mycket mark och lite folk medan vi har det mottsatta..
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Allt handlar väl om tillgång o efterfråga. Ni har mycket mark och lite folk medan vi har det mottsatta.. Jo nog é det mycke sanning i det! Men visst förstår du att jag skämtar med dig!?? Jag menar inget illa!
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Författare Jo nog é det mycke sanning i det! Men visst förstår du att jag skämtar med dig!?? Jag menar inget illa! Jodå, jag förstod att du skämtade, ingen fara Jag blir bara så förtvivlad över de skenande arrendepriserna. Jag blir inte utan jakt då jag har några arrende men jag skulle ju vilja "uppgradera" mig till större o mer sammanhängande bitar än de många småplättar jag har nu. Detta verka vara helt omöjligt. Jaja, jag får väl trösta mig med en jaktresa till nåt främmande land där jag har möjlighet att konkurera ut nån fattigare stackare.
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Jodå, jag förstod att du skämtade, ingen fara Jag blir bara så förtvivlad över de skenande arrendepriserna. Jag blir inte utan jakt då jag har några arrende men jag skulle ju vilja "uppgradera" mig till större o mer sammanhängande bitar än de många småplättar jag har nu. Detta verka vara helt omöjligt. Jaja, jag får väl trösta mig med en jaktresa till nåt främmande land där jag har möjlighet att konkurera ut nån fattigare stackare. Du pratar om "småplättar" som du jagar på, vilken areal handlar det om ca? Väldigt intressant i jämförelse med de marker vi jagar på här i norra delarna. Sen arrendepriserna som det verkar handla om där nere... ...det låter ju bisarrt!!!!!! Det är ju inte så att ni direkt köper jaktmarken.....
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Du pratar om "småplättar" som du jagar på, vilken areal handlar det om ca? Väldigt intressant i jämförelse med de marker vi jagar på här i norra delarna. Sen arrendepriserna som det verkar handla om där nere... ...det låter ju bisarrt!!!!!! Det är ju inte så att ni direkt köper jaktmarken..... Jag bor i Värmland, så ganska långt ned. Här jagar jag på 45000ha för 3600kr/år. Och vi är cirkus 70 - 100 pers i jaktvårdsområdet som jag förstått det. Tråkigt att det ska vara sånna skillnader baserat på var i landet man bor. Vi får väl ställa upp för våra söderboende vänner och bjuda upp dem på jakt helt enkelt
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Jag bor i Värmland, så ganska långt ned. Här jagar jag på 45000ha för 3600kr/år. Och vi är cirkus 70 - 100 pers i jaktvårdsområdet som jag förstått det. Tråkigt att det ska vara sånna skillnader baserat på var i landet man bor. Vi får väl ställa upp för våra söderboende vänner och bjuda upp dem på jakt helt enkelt Hmm.....men det är ju ändå ganska överkomliga summor.....om man jämför med andra på forumet! Själv jagar jag på 70 000 ha för 1000 kr. Samt att då har jag inte räknat in norrbottens fjällen som är i det närmaste oändligt.... Men som då tyvärr har fått nya regler....( ingen har väl missat debatten om "fjälljakten" )...och priser ! Nåja, jag tror inte man ska klaga, man har det hyfsat bra ändå.
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Författare Du pratar om "småplättar" som du jagar på, vilken areal handlar det om ca? Väldigt intressant i jämförelse med de marker vi jagar på här i norra delarna. Sen arrendepriserna som det verkar handla om där nere... ...det låter ju bisarrt!!!!!! Det är ju inte så att ni direkt köper jaktmarken..... Jag har 7 olika marker från 7 ha upp till 70 ha så totalt ca 250 ha. Sen jagar jag älg o kronhjort på olika marker om 990 & 2100 ha (jaktlag med sammanslagna marker). Köpa jordbruksmark handlar om 150-180 000:-/ha...