Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bättre eller sämre träffbilder vid rengöring av smutsig pipa?

Featured Replies

Publicerat

Hej, eftersom det verkar finnas så mycket olika åsikter om detta så skulle jag vilja göra en liten undersökning och se vad det blir i slutändan. Jag har, som en del kanske läst redan, precis fått hem en helt ny bössa och funderar över detta med brake in. Jag tvivlar på att det behövs utan tror att jag kan skjuta som vanligt och rengöra nån gång ibland som vanligt.

Vi får se om denna undersökning får mig att ändra uppfattning.

Komplettera gärna ditt svar med en post i tråden.

Mvh, Ola

Publicerat

för mig blir träffbilderna mycket bättre. dock är 5mm mycket bättre för mig.

Publicerat

Oj hur ska jag svara här?

Min .308 verkar vara helt okänslig för nedsmutsning, märker efter 200 skjutna skott ingen skillnad i precision.

Min .300H&H börjar öppna upp träffbilderna efter 30 skott...

Skulle behöva ett alternativ till att rösta på: Varierar från bössa till bössa.

/Micke

Publicerat

Som jag förstått det så skall man göra brake in om man gör rent ofta, typ efter varje skjutpass.

Gör man rent mer sällan så spelar det ingen roll om gör en brake in eller inte.

Jag upplever träffbildsförändring vid noggrann rengöring, så under jakten gör jag inte rent annat än med boresnaken, och torkar av på utsidan av vapen och ev kikare.

Sen när säsongen är över, så blir det en rejäl rengöring.

Publicerat
  • Författare
Som jag förstått det så skall man göra brake in om man gör rent ofta, typ efter varje skjutpass.

Gör man rent mer sällan så spelar det ingen roll om gör en brake in eller inte.

Jag upplever träffbildsförändring vid noggrann rengöring, så under jakten gör jag inte rent annat än med boresnaken, och torkar av på utsidan av vapen och ev kikare.

Sen när säsongen är över, så blir det en rejäl rengöring.

Ja precis, träffbildsförändring är ju inte så konstigt. Men just om den sprider mer eller mindre, det är frågan. Jag är nog inne på din linje med boresnake efter skyttet och rengöring när det gått lite fler kulor genom loppet.. Ska bli intressant att se vart siffrorna slutar på denna omröstningen faktiskt.

Publicerat

tja håller me mauser 308 +300wm märker jag ingen skillnad liksom 6mm br men visst går det att säkert krympa dem ännu mer !

men 22 250 var det lite mer känsligare !

Publicerat

Detta beror väl helt på vad det gäller för bössa tycker jag. Brake in av pipor verkar vara på modet nu och vad jag minns så fanns det ingen normal jägare som pratade om det för 10år sedan men nog sköt bössorna även då ;) Själv gör jag oftast rent efter varje pass på banan och mina bössor ändrar inte träffläget efter rengörning för gör dem det säljer jag skiten direkt :P Sedan på jakten är det smått med vapenvården och gör minsta möjliga för att hålla rosten borta bara. Jag brukar köra någon halvdan breake in på nya pipor rengör dem extra noga i början sedan en riktig stor skrubbning efter 20-30 skott

Edit: Röstade Ja, men inte så mycket bättre för dem flesta bössor jag provat skjuter bäst helt rena och sedan brukar man kunna se skillnaden efter olika antal skott vissa tål ett par hundra andra 15 så det skiljer mycket,men oftast är små kalibrar mera känsliga

Publicerat
  • Författare

Näe.. kom igen nu.. 130 visningar och 15 röster..? Bättre kan ni =) Rösta på nu =)

Publicerat

Min 243 drar lite till vänster o öppnar upp efter sir 20 smällar så då är det dax o göra rent ;)

Mvh.

Publicerat

Jag vill svara "vet ej - jag har aldrig jämfört".

Tidigare har jag varit en "anal gun scrubber" då jag gått i bänkskyttarnas skola, men nu på sistone har jag "fått lära mig" att det inte alls är nödvändigt att ständigt hålla bössan kliniskt ren.

Så för mig återstår egentligen att göra en utvärdering innan jag vet svaret på frågan.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Jag vill svara "vet ej - jag har aldrig jämfört".

Tidigare har jag varit en "anal gun scrubber" då jag gått i bänkskyttarnas skola, men nu på sistone har jag "fått lära mig" att det inte alls är nödvändigt att ständigt hålla bössan kliniskt ren.

Så för mig återstår egentligen att göra en utvärdering innan jag vet svaret på frågan.

Ja.. "började" själv som tävlingsskytt för 10år sen.. och först nu har jag börjat med jakt och jaktvapen. Är också inskolad på att göra ren och olja in och hålla på i oändlighet. Dock tveksam till att det behövs i alla lägen. Tror nog det hänger mycket på vapnets/pipans kvalité och kaliber hur mycket det behövs göras rent.

EDIT: Jag har nu inte tävlingskjutit i 10år, det blev lite tokigt där =) Var aktiv skytt under 5 år, och fram till jag nu började jaga så har jag inte rört vid ett vapen =) Blev dock förvånad över hur mycket det skiljer i teknik vid jaktskytte jämfört med t.ex. korthåll och mouserskytte.. men det är en annan tråd ;)

Publicerat

märker ingen skilnad på 30-06 an att den ändrar träffbild med skitig pipa

sen är man ju nogran och gör rent den efter varge besök på skjut banan <_<

Publicerat

Min 243 måste göras kopparren efter 20 skott.

7mm verkar okänsligare

Publicerat
Oj hur ska jag svara här?

Min .308 verkar vara helt okänslig för nedsmutsning, märker efter 200 skjutna skott ingen skillnad i precision.

Min .300H&H börjar öppna upp träffbilderna efter 30 skott...

Skulle behöva ett alternativ till att rösta på: Varierar från bössa till bössa.

/Micke

håller med .

• 2 weeks later...
Publicerat

Min 30-06a avskyr att vara ren. 8X57an känner bara lite obehag i det första skottet efter rengöring. Och min 9,3 börjar sprida efter 4 serier så hon vill alltid vara ren. Så det är spritt i skåpet.