Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GRYTJAKT !!!!! Jag tror jag blivit frälst idag !!!

Featured Replies

Publicerat

Har idag för första gången varit på grytjakt.....DET VAR JU HELT FANTASTISKT ROLIGT !!!

Vi gick under dagen igenom totalt 8 gryt och resultatet blev 3 st grävlingar. Vi använde oss av en ung Fox-hanne och en lite mer rutinerad tysk-tik. Vi startade ca. 500m från mitt hem med tysken.....Där tog det ca. 30 sec efter skallen börjat ljuda innan en sugga kom smygandes ut ur en gång...Nr 1 var landad !

Efter besök vid 2 tomma gryt bar det iväg till ett stort stenrös (kallat "stora rävpasset"). Där blev det riktig rock`n roll. Tysken drog igång direkt och det blev en riktig fight nere under marken....Tog nog ca. 20 minuter innan ytterligare en sugga testade flyktväg förbi min granne som då säkrade nr 2.

Man får väl kalla dessa 2 första FLYT !! Dessa var ju stengryt vilket omöjliggjorde grävning och enl. hundägarn så är det inte helt vanligt att hundarna lyckas spränga grävlingar...dessa trycker helst kvar i grytet.

Efter detta begav vi oss till ett ytterligare stengryt där det nu i vanlig ordning drog igång per omgående....också denna ggn med tysken. Grävlingarna rörde sig lite oroväckande in under riktigt stora stenblock ganska djupt vilket gjorde att vi kallade in hunden och begav oss vidare.

Efter 2 tomma gryt begav vi oss till en gammal lada under vars golv det under en längre tid huserat grävling. Denna ggn fick Foxen visa vart skåpet skulle stå. Hunden hann knappt in under golvet inna det var fullt ös.... Det rörde sig utåt sidan på ladan och vidare ut i en tunnel (från golvet och ut mot en slänt) som slutade i en återvänds gränd för denna grävling...Nu var det bara att plocka fram spadar,ficklampa och dyl utrustning.....Efter 2 timmars grävande och "donande" så drog till slut Foxen ut grävlingen....Detta efter att grävlingen fått en 22:a i knoppen.

Summa summarum så är jag helt fascinerad !!! Vilken JAKT....Bockjakt my ass kan man ju bara säga.

Detta var absolut inte sista gången för mig...Tror att jag funnit mitt kall i jakten.

/Asnöjd Fredric

Publicerat
Summa summarum så är jag helt fascinerad !!! Vilken JAKT....Bockjakt my ass kan man ju bara säga.

Detta var absolut inte sista gången för mig...Tror att jag funnit mitt kall i jakten.

/Asnöjd Fredric

Den var bra :angry:

:D roligt då det finns nån som tycker grytjakt kan vara prima även det.

Publicerat

Är det inte dags att testa grävlingjaktens formel 1? :angry:

Jakten med ställande hund. :D

Publicerat
Är det inte dags att testa grävlingjaktens formel 1? :angry:

Jakten med ställande hund. :D

De är galet kul. Synd bara att det sällan är hundägare som släpper sina hundar för att ställa dom.

Mer jakt på grävling åt svenska folket!!

Publicerat
  • Författare
Är det inte dags att testa grävlingjaktens formel 1? :rolleyes:

Jakten med ställande hund. :ph34r:

Jo förhoppningsvis snart. De har även en karelare som tydligen skall vara duktig på att ställa grävling. Kan tänka mig att även det är kanonkul !!!

Publicerat

Inte undra på att du blev frälst efter en sån grytjakt. Skulle gärna vilja veta mera om tysk tiken, iom att den jobbar tydligen på ett effektivt sätt och dessutom lyder bra.

Publicerat
Inte undra på att du blev frälst efter en sån grytjakt. Skulle gärna vilja veta mera om tysk tiken, iom att den jobbar tydligen på ett effektivt sätt och dessutom lyder bra.

en på miljonen :D

kul med att du just insett meningen med livet :D kul när hundarna verkar vara duktiga oxå!!! bara spotta in nävarna och fortsätta jaga på riktigt nu! :)

Publicerat
  • Författare

Vad vill du veta ?? Kan gärna koppla dig samman med den lyckliga hundägaren...bara att PMà

Tysken var helt klart mycket mer vass mot grävlingarna vilket onekligen lyckades spränga dem 2 ggr. Foxen som är en unghund la sig lite lugnare och bara malde på medans husse grävde.....Så var det stengryt var det tysken som gällde och sandgryt = Fox.

Publicerat
  • Författare
en på miljonen :)

kul med att du just insett meningen med livet :D kul när hundarna verkar vara duktiga oxå!!! bara spotta in nävarna och fortsätta jaga på riktigt nu! :D

Kan du ge dig på !!! Vi har ju nu minst 2 st gryt där det fortfarande ligger grävling i så man är ju lite sugen !!! :D

Publicerat

kul att du gillade jaktformen, är riktigt roligt.

Tysktiken är från Samjos kennel, går bra i gryt, av någon konstig anledning så lyckades jag kalla ut henne ur ena bergsgrytet, har aldrig funkat tidigare.. verkar visst ha ganska bra kontakt med henne, och det e ju bra.

Vi får väl ta något mer ryck framöver, försök få tag på lite jordgryt så vi får gräva lite, finns inge bättre.

Frei: Jag å hundarna tackar ännu en gång för oss...

Publicerat
  • Författare

Tysktiken är från Samjos kennel, går bra i gryt, av någon konstig anledning så lyckades jag kalla ut henne ur ena bergsgrytet, har aldrig funkat tidigare.. verkar visst ha ganska bra kontakt med henne, och det e ju bra.

Vi får väl ta något mer ryck framöver, försök få tag på lite jordgryt så vi får gräva lite, finns inge bättre.

Tjena !!! Jo man går ju onekligen och kikar lite extra efter gryt nu efter söndagen :angry: Snackade med en kompis vars farsa har jaktmark i Skokloster och där var vi varmt välkomna nu i september. Det skall åtminstone finnas 4 st kända gryt där ett av dem är ett STORT sandgryt med uppåt 20 st ut/ingångar..Jag bad polarn att reka lite närmare om alla ser aktiva ut så skulle han höra av sig med rapport..

Vi kanske då kan köra ett ryck till ?? Har även luskat lite med de äldre medlemmarna på marken i Forsmark hur det ser ut..Är själv lite för färsk för att veta om alla skrymslen och vrår.

/Fredric

Publicerat

en på miljonen!!!!! vad menar du first clas?????

både mamman och mormorn går att kalla ur gryt, så det måste vara fler än en på miljonen eller?

samme

Publicerat

Vore bra att dom alltid bryter då man kallar på dom. Har dock aldrig lyckats riktigt bra med tyskarna under jorden. En har jag som bryter efter en stund men dom andra jag haft jobbar tills dom e' slut eller man grävt upp dom :D

Publicerat
Vore bra att dom alltid bryter då man kallar på dom. Har dock aldrig lyckats riktigt bra med tyskarna under jorden. En har jag som bryter efter en stund men dom andra jag haft jobbar tills dom e' slut eller man grävt upp dom ;)

Det problemet har inte jag med henne, hon spontanbryter faktiskt ibland, efter ca 10- 15 min brukar första brytet bli, sen blir hon i regel mer å mer envis. Ville ha en till tysk som ordentlig förliggare, hittade faktiskt inget av värde, va mest gris det handlade om :P ... Sen vart det foxterrier, och det ångrar jag verkligen inte, törs påstå att jag är fruktansvärt nöjd med den lille herren, iaf än så länge. visar bra takter på förliggar-arbete. Med tanke på att det i största hand är grävling det handlar om så är det faktiskt förliggare som gäller :D

Publicerat
Det problemet har inte jag med henne, hon spontanbryter faktiskt ibland, efter ca 10- 15 min brukar första brytet bli, sen blir hon i regel mer å mer envis. Ville ha en till tysk som ordentlig förliggare, hittade faktiskt inget av värde, va mest gris det handlade om :P ... Sen vart det foxterrier, och det ångrar jag verkligen inte, törs påstå att jag är fruktansvärt nöjd med den lille herren, iaf än så länge. visar bra takter på förliggar-arbete. Med tanke på att det i största hand är grävling det handlar om så är det faktiskt förliggare som gäller :D

Inte vill jag heller att hunden skall bryta självmant från grimbart eller mårdhund, men då jag kallar så skulle det vara bra, men det problemet får man helt enkelt skylla sig själv för ;)