Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt a la kettukiller

Featured Replies

Publicerat

Så...premiären är överstökad. Hade tänkt ge er en kontinuerlig uppdatering av veckans bockjakt men tiden har varit knapp till detta...så här kommer en sammanfattning...

Måndagkväll den 15...funderade allvarligt på att bege mig ut tidigt nästa dag...var ju ändå ledig tänkte jag...men näe...vid en noggrannare titt på arbetsschemat så var det jobb som gällde....typiskt...

Tisdag den 16...mjölkar 100 kor...ganska skönt att slippa stiga upp före fan själv å passa rådjur...kändes nästan som sovmorgon måste jag säga. Senare på kvällen tar jag dock studsaren och beger mig ut i skogen..hade i stort sett bestämt mig var jag skulle sitta...Men på vägen dit så ångrade jag mig...hittade ett myckte trevligare ställe...mycket bättre utsikt...åsså var det ju inte riktigt lika långt bort...å hade ja tur så skulle jag även få lite kvällsol. Hade inte hunnit långt innan det började vibrera i fickan...en bekant ringde å berättade att hans stövartik smitigt å ville att jag skulle höra av mig om jag såg/hörde henne...Nåja, fortsatte gå å en liten stund senare var jag på plats. Hittade ett riktigt bra ställe å satt mig på ryggsäcken...upptäckte dock att den gnekade lite väl mycket så fort jag rörde mig så jag satte mig ner i mossan...kunde till å me luta omkull mig mot en rotvälta..och samtidigt ha uppsikt över hygget...kanonskönt!.

Väntade ett litet tag innan jag tog fram Buttolon..det sägs ju att riktiga bockjägare använder såna...så jag kan ju inte vara sämre...Provade litegrann men blir sedan skeptisk...inte tusan kan väl ett rådjur låta sådär...det låter ju jättelöjligt...Nåja,...typsikt nog hade jag ju glömt myggstiftet...så efter ett tag blev jag riktigt osams med myggorna...å dom var jäkligt irriterande...å jag blev förbannat less på att stirra ut över det där hygget.Bet ihop ett tag...men..näe...tusan oxå...det här funkar ju inte tänkte jag..så efter en dryg halvtimme så reste jag mig upp och smög därifrån...Gick vidare ut på några lägdor och följde kanten...smög så gott jag kunde. Satt mig sedan ner på ett superintressant ställe...hade mkt bra uppsikt över några fina vallar...Kanon tänkte jag!

Det dröjde inte många minuter så såg jag nåt som kom ut ur riset....ut på vallen...trodde först att det var en ungräv..men..näe...det var en hare som kom skuttandes...betade litegrann å fortsatte sedan in i skogen igen.Det hade då säkert gått minst en kvart...förlorade tålamodet å började titta på klockan...hm...snart blir det kolsvart...lika bra att smyga tillbaka igen...har man tur så kan man få syn på nåt djur som letat sig ut på vallen i skydd av mörkret...Men näe...stilla lugnt..

Onsdag den 17...är då ledig hela dagen vilket innebär att jag skulle egentligen kunna stiga hur tidigt som helst...men näe...hur kul känns det att sitta still mitt ute i skogen när det knappt är ljust...Sover gott till 8.30 å fixade sedan till pelletsförrådet...

Kvällen hade varit lämplig igen...men bestämde då att umgås med några bekanta..dricka kaffe å äta goda bullar...mums...

Torsdag den 18...jobbar hela dagen men har återigen allvarliga tankar på att bege mig ut i skogen på kvällen. När aftonen kommer så tar jag terriern med mig och beger mig ut på en löprunda på ca 5 km...kikar förbi ett välkänt rävgryt..men tyvärr ingen aktivitet där...hittar dock tydliga tecken på att en bock höll till där i närheten. Blir då ännu mer sugen på att passa den kvällen....Väl hemma så byter jag hund och tar med stövaren på en cykeltur på ca 5 km...Tiden går och nu tusan är det dags att bege sig ut...bara byta kläder å sen ut...men..näe..börjar tänka lite mer...fy bubblan va tråkigt det är...sitta å stirra kan jag nog göra lika bra framför tv`n...sagt å gjort...tog en snabbdusch å la mig i soffan....

Ja...åsså var det fredag..idag alltså...inte ett dugg sugen på att passa bock...har knappt tänkt tanken.Nu får man ju snart släppa stövarna å börja jaga på riktigt....med hund alltså...oj oj oj...det är livet det. Sitta å passa...jaga utan hund...pyttsan...

Mvh // Kettukiller....

Publicerat

De är därför man ska jaga predatorer istället  ;D

Publicerat
Ja...åsså var det fredag..idag alltså...inte ett dugg sugen på att passa bock...har knappt tänkt tanken.Nu får man ju snart släppa stövarna å börja jaga på riktigt....med hund alltså...oj oj oj...det är livet det. Sitta å passa...jaga utan hund...pyttsan..

Blir riktigt rörd av att läsa så visa ord.

Ett tips, skaffa en ställande hund till grävling så får du släppa 1/8 så slipper du fundera på bockarna.