Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min nya tjäderklubba

Featured Replies

Publicerat

Jag är väldigt nöjd med min senaste skapelse till trädskällarjakten ^_^

Det hela började med att jag ville hitta en bra bössa för denna jaktform och några av mina krav var lätt,syntetstock,rostfritt, samt att den skulle kunna skjuta Sako 78gr. kula i lämplig fart ca:750m/s

Jag funderade först mycket runt någon fallblocks mekanism men gav upp det då det är svårt att hitta något annat än Ruger no 1 och dessa är för tunga. Så slutligen hittade jag en Remington titan i kaliber 7-08 så den köpte jag och försökte ladda den med Sako kulan vilket inte lyckades att hitta någon laddning i tillräckligt låg fart som höll mina precisions krav. Så efter lite funderingar runt olika kalibrar valde jag 7mm BR sedan var det lite funderingar runt vilken stigning som var lämplig. Sakos 7x33 har 16" stigning vilket fungerar bra till 78gr. kulan,men då går det inte att skjuta några andra kulor så det slutade med en kompromiss med en 12" då smeden hade kontakter som hade en LW. pipa feather weight sporter med 12" stigning liggandes.

Så bössan lämnades till smeden och han riktade låset och monterade pipan samt gängade den för ljuddämpare. Sedan var jag så dum att jag sålde min 6PPC och köpte en 22-250 för att testa till toppjakten :rolleyes: Det var lite förhastat och efter ett 30tal fåglar med 22-250 insåg jag att den kalibern inte är något som passar mig för toppjakten då den mosade fåglarna på håll under 200. Så jag lyckades stressa smeden så jag fick 7br:en som visade sig skjuta riktigt bra med Sierra 130 och den fungerade bra på fåglarna fast kulbanan är väl inte så bra. Sedan har jag nu även hittat en bra laddning med Sako kulan som skjuter riktigt fint och går 770m/s så jag är toppen nöjd med denna kaliber och nästa helg ska Sako kulan testas live på tjädrarna vilket blir trevligt tror jag :P

Här en bild på den en Sierra130 och Sako 78gr. visst är den gullig :blush:

post-857-1218534353_thumb.jpg

Publicerat

Jamen halledussingen vilken söt liten ammo :rolleyes:

Jag antar att du måste träna en hel del för att bli helt kompis med kulbanan, i de hastigheterna dimper den väl rätt snabbt efter ett tag?

Publicerat
Här en bild på den en Sierra130 och Sako 78gr. visst är den gullig :rolleyes:

post-857-1218534353_thumb.jpg

Den ammon liknar ju en steroidpumpad .222 ^_^

Det blir nog bra ska du se, verkar som du har bra koll på dels vad du vill ha och hur man får till det. :blush:

Publicerat
  • Författare
Jamen halledussingen vilken söt liten ammo :blush:

Jag antar att du måste träna en hel del för att bli helt kompis med kulbanan, i de hastigheterna dimper den väl rätt snabbt efter ett tag?

Kulbanan med trubb kulan är väldigt dålig, men vid jakt med trädskällaren spelar det ingen roll då hållen oftast är 20-70 meter. Det man vill åstakomma är en kula som har bra knock effekt med liten köttförstöring samt att den är väldigt stabil vid kvistträff och om den välter skrotar den inte fågeln ändå då den är ungefär lika lång som grov :rolleyes:

Publicerat
Kulbanan med trubb kulan är väldigt dålig, men vid jakt med trädskällaren spelar det ingen roll då hållen oftast är 20-70 meter. Det man vill åstakomma är en kula som har bra knock effekt med liten köttförstöring samt att den är väldigt stabil vid kvistträff och om den välter skrotar den inte fågeln ändå då den är ungefär lika lång som grov :blush:

OK jag fattar, det är en jaktform jag aldrig provat, (som så mycket annat), men det verkar väldigt spännade när man får till ett bra samspel med en väl fungerande hund. :rolleyes:

Publicerat

har inte du haft den där bössan ett bra tag lars eller har du två titan.

Publicerat

Kan inte vara lätt att vara tjäder i dina skogar!

Urgullig patron :)

/Micke

Publicerat
  • Författare
har inte du haft den där bössan ett bra tag lars eller har du två titan.

Nej jag har bara en titan.

Jag köpte den för 2år sedan som en 7-08 sedan fick jag 7br. pipan i vinter tror det var december.

Publicerat
Nej jag har bara en titan.

Jag köpte den för 2år sedan som en 7-08 sedan fick jag 7br. pipan i vinter tror det var december.

ja det är en jäkligt fin bössa, den första remington jag sett med lite stil och kalibern verkar potent.

vad laddar du till för fart till trädskällarjakten har själv fått en mjuk laddning (ca 480 m/s) till 222 drillingen att gå hyfsat tätt efter mycket om och men.

vad tror du om den farten bakom en fmj kula jag har själv inte testat den på vilt då den är ny.

Publicerat
  • Författare
ja det är en jäkligt fin bössa, den första remington jag sett med lite stil och kalibern verkar potent.

vad laddar du till för fart till trädskällarjakten har själv fått en mjuk laddning (ca 480 m/s) till 222 drillingen att gå hyfsat tätt efter mycket om och men.

vad tror du om den farten bakom en fmj kula jag har själv inte testat den på vilt då den är ny.

Hördedu passa dig för att klaga på Remington det är underbara bössor till ett lågt pris :)

Jag har laddat 78gr. kulan till 770m/s det tror jag är ganska optimalt. Har själv jagat med 222 för trädskällaren och använde då en Lapua 55gr. laddat till 700 det fungerade bra. 480 känns onödigt lågt risken att kulan blir instabil och precisionen brukar bli dålig när kulan går genom ljudvallen. På vilket avstånd är denna laddning nere på 340m/s? Jag skulle nog rekomendera spannet 600-750

Publicerat

Har du eller smeden behövt göra något för att den ska mata den lilla knubbiga 7 mm BR ur det "blinda" magasinet?

Hur sköt vapnet innan ompipningen?

Publicerat
  • Författare
Har du eller smeden behövt göra något för att den ska mata den lilla knubbiga 7 mm BR ur det "blinda" magasinet?

Hur sköt vapnet innan ompipningen?

Vapnet sköt inget vidare som standard visserligen provade jag inte så mycket laddningar med kulor för bästa precision i den pipan. Jag har inte gjort något för att få den att mata och det fungerar rätt dåligt som den nu är ska låta smeden justera det. Jag har visserligen inget större behov av att mata från magasinet så därför inte laggt någon större enrgi att få det bra. Har testat bössan i stocken till min VSSF II och där fungerar matningen riktigt bra

Publicerat
Hördedu passa dig för att klaga på Remington det är underbara bössor till ett lågt pris :)

Jag har laddat 78gr. kulan till 770m/s det tror jag är ganska optimalt. Har själv jagat med 222 för trädskällaren och använde då en Lapua 55gr. laddat till 700 det fungerade bra. 480 känns onödigt lågt risken att kulan blir instabil och precisionen brukar bli dålig när kulan går genom ljudvallen. På vilket avstånd är denna laddning nere på 340m/s? Jag skulle nog rekomendera spannet 600-750

ja det är lite lågt men jag skulle gärna villja att det gick då det är ett stort gap till nästa sweet spot fartmässigt och precisionen är faktiskt hygglig i den farten.

den är nere i 340 m/s på 170 meter.

Publicerat
Har testat bössan i stocken till min VSSF II och där fungerar matningen riktigt bra

Okej! Är den stora skillnaden att det är ledad magasinbotten på VSSF II:an? Om inte, varför matar den bättre i den stocken?

Publicerat
  • Författare
ja det är lite lågt men jag skulle gärna villja att det gick då det är ett stort gap till nästa sweet spot fartmässigt och precisionen är faktiskt hygglig i den farten.

den är nere i 340 m/s på 170 meter.

Då är det väl bara att köra på den laddningen och ljudvallen behöver du inte vara orolig för 170meter är väldigt ovanliga skotthåll under hunjakten ;) Vilken fart är nästa laddning med godtagbar precision och vilken kula har du laddat med?

Publicerat
  • Författare
Okej! Är den stora skillnaden att det är ledad magasinbotten på VSSF II:an? Om inte, varför matar den bättre i den stocken?

Jag vet inte riktigt men orginalstocken funkar matningen med 2skott i magasinet fler får dem att glida under slutstycket. Skillnaden är nog patronföraren som ser lite olika ut på dessa två ska testa att flytta över föraren från andra stocken och se hur den uppför sig då

Publicerat
Då är det väl bara att köra på den laddningen och ljudvallen behöver du inte vara orolig för 170meter är väldigt ovanliga skotthåll under hunjakten ;) Vilken fart är nästa laddning med godtagbar precision och vilken kula har du laddat med?

normas 50 gr fmj laddar jag med tycker den kulan funkat bra för mig.

ja blir det långa avstånd tar jag bara en annan laddning och skruvar på kulbane kompensatorn.

jag har inte testat alla farter men nästa bra laddning jag hittat ligger vid ca 780 m/s men det är klart jag kan ju gå ut till laddboa och hitta på något för att komma till lite högre fart än 480. eller ska jag ta 780 m/s laddningen

Publicerat
  • Författare

Visst var det en valp som skulle jagas in för dig? Då skulle jag nog välja 780 laddningen för den fungerar säkert och viktigast är att det ramlar ned fåglar för hunden ibörjan sedan då den börjar fungera och är ståndfast är det tid att laborera med olika laddningar :rolleyes: Välkommen till jaktens formel1 finns ingen jaktform som kan mäta sig med att jaga med en riktigt bra trädskällare speciellt i orörda fjällskogar är det den ultimata jakten för mig

Publicerat
Visst var det en valp som skulle jagas in för dig? Då skulle jag nog välja 780 laddningen för den fungerar säkert och viktigast är att det ramlar ned fåglar för hunden ibörjan sedan då den börjar fungera och är ståndfast är det tid att laborera med olika laddningar :angry: Välkommen till jaktens formel1 finns ingen jaktform som kan mäta sig med att jaga med en riktigt bra trädskällare speciellt i orörda fjällskogar är det den ultimata jakten för mig

japp det låter vettigt, det blir lite laddande med N110 till 780 m/s.

  • 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tja nu har jag klubbat något tiotal med Sako kulan den verkar fungera rätt bra. Fast några fåglar har blivit lite ful då jag skjutit på riktiga när håll och en tupp har flygit trots hyfsad träff. Den smäller mera än Wmr trots dämpare blir att köra med Wmr nu tills skogen är avlövad då skall br:en åter få träda i tjänst för en bättre utvärdering

Publicerat
Jag är väldigt nöjd med min senaste skapelse till trädskällarjakten :P

Det hela började med att jag ville hitta en bra bössa för denna jaktform och några av mina krav var lätt,syntetstock,rostfritt, samt att den skulle kunna skjuta Sako 78gr. kula i lämplig fart ca:750m/s

Jag funderade först mycket runt någon fallblocks mekanism men gav upp det då det är svårt att hitta något annat än Ruger no 1 och dessa är för tunga. Så slutligen hittade jag en Remington titan i kaliber 7-08 så den köpte jag och försökte ladda den med Sako kulan vilket inte lyckades att hitta någon laddning i tillräckligt låg fart som höll mina precisions krav. Så efter lite funderingar runt olika kalibrar valde jag 7mm BR sedan var det lite funderingar runt vilken stigning som var lämplig. Sakos 7x33 har 16" stigning vilket fungerar bra till 78gr. kulan,men då går det inte att skjuta några andra kulor så det slutade med en kompromiss med en 12" då smeden hade kontakter som hade en LW. pipa feather weight sporter med 12" stigning liggandes.

Så bössan lämnades till smeden och han riktade låset och monterade pipan samt gängade den för ljuddämpare. Sedan var jag så dum att jag sålde min 6PPC och köpte en 22-250 för att testa till toppjakten :D Det var lite förhastat och efter ett 30tal fåglar med 22-250 insåg jag att den kalibern inte är något som passar mig för toppjakten då den mosade fåglarna på håll under 200. Så jag lyckades stressa smeden så jag fick 7br:en som visade sig skjuta riktigt bra med Sierra 130 och den fungerade bra på fåglarna fast kulbanan är väl inte så bra. Sedan har jag nu även hittat en bra laddning med Sako kulan som skjuter riktigt fint och går 770m/s så jag är toppen nöjd med denna kaliber och nästa helg ska Sako kulan testas live på tjädrarna vilket blir trevligt tror jag :D

Här en bild på den en Sierra130 och Sako 78gr. visst är den gullig :P

post-857-1218534353_thumb.jpg

Jo nog är den gullig allt!!

Tror nog inte tjädrarna tycker den är lika gullig :D:D

Det kan inte bli annat änn kalas :P:D

H/Shooter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.