Publicerat Augusti 12, 200818 yr Hur stor skillnad är det igentligen på 375H&H och 9,3x62 ? Går det att motivera byte av min pipa i 9,3x62 till 375 ?? Jag har lusläst ballistik och viktskillnader på norma.cc och det ser ju inte ut att vara ngn större skillnad... 375 skickar iväg en lite tyngre kula med ngt flackare kulbana vilket kanske är försumbart i helheten ??? eller Det skilljer 500 joul vid 200m mellan 9,3 Oryx 18,5g och 375 Oryx 19g (detta är ju en ganska hög procent av den totala anslagsenergin på 3000 resp. 3500 joul) Hur är rekylskillnaden ?? Jag förmodar att 375:ans ammo kostar en sudd mer jämfört med 9,3 ? Vinner man ngt märkbart i prestanda tycker ni ??? /Fredric....som kanske drabbats av en tillfällig sinnesförvirring som resulterat i dessa funderingar
Publicerat Augusti 12, 200818 yr Ska du bara jaga här hemma och skjuter på moderata håll, så ser jag ingen större vits med det. Köpt ammunition är betydligt dyrare, men handladdar du är det ingen nämnvärd skillnad.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr 9,3 an är tyskans svar på engelskmännens 375'a, dom gör samma jobb, lite som att jämnföra 308 och 30-06, det skiljer men inte mycket och djuren på tänker panga på känner inte av den skillnaden, om du tänkt åka till afrika och jaga så har 375'an en fördel då den anses som minimum för buffel på de flesta ställen.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Författare ok...ja det var väl ungefär vad jag själv kom fram till. Tack för era inlägg !!!