Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

allroundvapen för jakt med allroundhund

Featured Replies

Publicerat

hej,

en fundering: om du som hundförare jagar jagar med en allroundhund som wachtel på marker där det finns räv, rå, gris och annat småvilt - vad använder du då som vapen (både för ensamjakt och i lite större sällskap)? smidig studsare med syntetkolv? dubbelstudsardrilling? eller den vanliga hagelbössan...

Publicerat
hej,

en fundering: om du som hundförare jagar jagar med en allroundhund som wachtel på marker där det finns räv, rå, gris och annat småvilt - vad använder du då som vapen? smidig studsare med syntetkolv? dubbelstudsardrilling? eller den vanliga hagelbössan...

Har under senaste åren blivit mer och mer kulvapen. I de flesta fall har jag en väldigt ombyggd Hva 9,3x57, med Aimpoint och givetvis syntetkolv.I såtar med lite mer öppna ytor så är det oftast .308 McMillan, även där syntetkolv. I vissa fall så får väl hagelautomaten åka med, men med alltid med lite slugs i fickan.

Just nu klurar jag ev på att byta ut 9.3 mot en dubbelstudsare i 45-70, men får väl se hur det går..

Publicerat

Beroende på vilken inställning man har till hagelskytte på rådjur så kan ju den vanliga hageldrillingen vara ett gjutet alternativ.

Då jag anser att hagel dödar rådjur på ett förträffligt sett om man känner sina begränsningar, använder jag alltid drilling 12-12/7x57R på mina Wachteljakter.

Folk glömmer oftast riktmedlen i sådana diskussioner. Har en varipoint ställd som rödpunktsikte som hundförare. Då fixar du allt inom 50 meter (teoretiskt) ;)

Publicerat

Har jagat mest med en hagelautomat och slugs i fickorna sen jag skaffade Wachtel så att man kan skifta mellan hagel och slugs. Dock lite omständigt så i år får det nog bli dubbelstudsaren Merkel 141E toppad med en belyst S&B som får hänga med på det mesta när det gäller jakt med Wachteln.

mvh/mats