Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eftersöksträning

Featured Replies

Publicerat

Ja så har vi lagt blodspår åt våra valpar från Rävas kennel både Bo Svedin o jag..

Eftersom jag inte vill ha min tik på älg så fick det bli en klöv av vildsvin som drogs med blod i ett 150 m långt spår.

Min tik stod länge och nosade i de första bloddropparna innan hon tog ett steg i taget till att börja med..

Men sedan gick det som på räls . Även en svag vinkel tog hon utan problem..

Så nu blir det att lägga något spår då och då..

Här kanske man kan få reda på hur ofta man kan träna en unghund på 5 mån???

Publicerat

2-3 spår i månaden ugefär :rolleyes: har jag fått hört av mamre

jag la ca 2 spår i månaden åt våran hund när han var 5 månader

Publicerat

Jag är som också fundersam vad som är lämpligt att börja med. Valpen är idag bara 13 veckor så än så länge är det matspår hemma på köksgolvet som gäller, men han visar redan där fina takter tycker jag.

Men snart stundar ju älgjakten och då ska jag konservera mycket klövar och blod och annat gojs som kan vara fint att ha under senhösten och inte minst till våren. Men vad ska man anse som lämpligt att starta med? Utan att riskera att hunden tycker det blir tråkigt osv..

Publicerat
Jag är som också fundersam vad som är lämpligt att börja med. Valpen är idag bara 13 veckor så än så länge är det matspår hemma på köksgolvet som gäller, men han visar redan där fina takter tycker jag.

Men snart stundar ju älgjakten och då ska jag konservera mycket klövar och blod och annat gojs som kan vara fint att ha under senhösten och inte minst till våren. Men vad ska man anse som lämpligt att starta med? Utan att riskera att hunden tycker det blir tråkigt osv..

började med min hund redan när han var 10 vekor och som det ser ut idag så är fågel det roligase som man kan jaga tycker han :rolleyes::ph34r:

när han var så ung som 13 vekor så var det korta lätta spår första spåret jag la åt han fick ligga ca 50 min och det var lite svårt för han då för det regnade under tiden jag var in och åt skulle gå det senare på dagen :D han har ett rätt så bra inträsse fär älg nu också :D:D

Publicerat
började med min hund redan när han var 10 vekor och som det ser ut idag så är fågel det roligase som man kan jaga tycker han :ph34r::D

när han var så ung som 13 vekor så var det korta lätta spår första spåret jag la åt han fick ligga ca 50 min och det var lite svårt för han då för det regnade under tiden jag var in och åt skulle gå det senare på dagen :D han har ett rätt så bra inträsse fär älg nu också :D:D

jo nog ska det spåras alltid. väntar bara på att få tag i lite spårmateriell så att säga. annars funkar det utmärkt med falukorv tills vidare :rolleyes:

Publicerat

det är rätt det funkar jämt :D:D

Publicerat
Ja så har vi lagt blodspår åt våra valpar från Rävas kennel både Bo Svedin o jag..

Eftersom jag inte vill ha min tik på älg så fick det bli en klöv av vildsvin som drogs med blod i ett 150 m långt spår.

Min tik stod länge och nosade i de första bloddropparna innan hon tog ett steg i taget till att börja med..

Men sedan gick det som på räls . Även en svag vinkel tog hon utan problem..

Så nu blir det att lägga något spår då och då..

Här kanske man kan få reda på hur ofta man kan träna en unghund på 5 mån???

Två veckors mellanrum körde jag med upp till 6 månaders ålder har jag kört med jämten dock ej så långa spår. Sedan måste jag erkänna att jag hade luckor i träningen. Jag har iallafall inte märkt någon negtiv effekt av det hela. Min spaniel gick 600 m vid 6 månader och än idag så har hon stort intresse för spår och det är absolut inga problem. Man får nog helt enkelt känna sig för från hund till hund. Min jämte har aldrig haft något problem med spårandet och aldrig misslyckats. Kan därför säga att 2 veckors mellanrum upp till 6 mån funkade utmärkt för mig. Värt att tillägga är att jag till jämten inte har använt något blod. Endast älg/vildsvins klöv.