Publicerat Augusti 14, 200817 yr Har i alla år tills grisen gjorde intåg på våra marker åtlat och vakat räv. När grisen dök upp stötte vi dock på problem, dom tryfflade glatt i sig åtelmatrialet och stal på så sätt det från rävarna då dom är där tidigare och är betydligt mindre skygga. Det är dessutom många som inte uppskattar att man "matar" grisarna med döda hönor och annat skräp då det inte känns så aptitligt att äta dom sen, jag är nog dock av den uppfattningen att jag tror dom trycker i sig betydligt äckligare saker som man inte känner till men det man inte vet har man ju inte ont av. Vi har funderat mycket och provat några lösningar men inte riktigt fått till det. Har tex byggt ett ca 1,5 meter högt och 3 kvm stort åtelbord med en spång upp, lyckades få upp en räv förra vintern men det är ju inte direkt så att det drar alla rävar i området. Har även funderat över nån tunna som man skär hål i botten på där man sätter nät och sen sätter fast den på en stolpe relativt lågt så att grisarna inte kommer under och åt godsakerna på det viset. En annan tanke är en vägtrumma i kanske 400 storlek som man sen förankrar på marken och lägger åteln inne i den så att bara rävarna kommer in. Känns dock som att det blir mycket "fällkänsla" över det och det är säkert långt ifrån slla som går in där. Nåt jag läst nånstans är att man kan gräva ner några sj-pallar och sen fylla på med spannmål på med pressening och sen fylla över och på så vis skapa ett mustillhåll(kommer inte ihåg exakt hur det var men nåt åt det hållet), men det känns ju som att det måste kompletteras med en riktig åtel? Det här problemet måste ju andra också ha, och det måste ju finnas nån bra lösning på problemet. Tacksam för svar.
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Som du skriver, så är menyn för grisar och rävar inte alls olika, och det enda jag kan säga att du kan pröva, är att flytta rävåteln närmare bebyggelse. Att grisar skulle vara väldigt mycket mindre skygga än rävar är inget jag kan säga att jag märkt av. En åtel på hagelhåll från en ladugård har inte blivit påhälsad av några västgöta-svin... P.S Jag förstår att det är skogshöns du åtlar med, eftersom man inte får åtla med husdjur numer...
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Författare P.S Jag förstår att det är skogshöns du åtlar med, eftersom man inte får åtla med husdjur numer... Faktiskt fälthöns, men helt rätt det vore ju TOTALT idiotiskt att åtla med tamhöns.
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Författare Lite av problemet ligger ju i att vi vill ha rävåteln och grisåteln kombinerad, på så vis kan man ju även motivera dom "gamla" att skjuta en räv då och då. Annars kan det ju tyvärr va lite problem att få ut dom och vaka på endast räv, för mig är det tvärt om jag skjuter ju 10 ggr hellre en räv på vak än en gris det skulle man ju i stort sett kunna göra 4 dar i veckan om man nu kände för det.
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Lite av problemet ligger ju i att vi vill ha rävåteln och grisåteln kombinerad, på så vis kan man ju även motivera dom "gamla" att skjuta en räv då och då. Annars kan det ju tyvärr va lite problem att få ut dom och vaka på endast räv, för mig är det tvärt om jag skjuter ju 10 ggr hellre en räv på vak än en gris det skulle man ju i stort sett kunna göra 4 dar i veckan om man nu kände för det. Du har inte funderat på en mus/rått åtel för räven? Har provat något år och det drog en del räv det också. Och rätt konstruerat bör ju nassarna inte nå det heller. Jag har en foderpsridare med vete och har allt som oftast besök av rävar som letar möss.
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Författare Du har inte funderat på en mus/rått åtel för räven? Har provat något år och det drog en del räv det också. Jo absolut jag har bara inte kunskapen hur man fixar en sån. Någon???
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Författare Skämtar ni med mig det måste ju va någon som har en tanke iaf. Det berhöver ju inte va en fullt utvecklad uppfinning bara kasta ur er lite ideér så kanske man kan komma på nåt utifrån det.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Gräv ner några surströmmingsburkar och placera ett pvc-rör mot burken, för att aktivera åteln så är det bara att ta en järnstång som är vass i ena ändan och slå hål i burken med, när lukten försvunnit från första burken så är det bara att slå hål i nästa. Hoppas bara dina rävar uppskattar den ljuvliga aromen från surströmming.
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Skämtar ni med mig det måste ju va någon som har en tanke iaf. Det berhöver ju inte va en fullt utvecklad uppfinning bara kasta ur er lite ideér så kanske man kan komma på nåt utifrån det. Kasta ut litet spannmål i ett stenröse då och då medans möss och sork fortfarande är aktiva. Obs litet, annars gräver väl grisen upp stenröset också ;-)!