Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svårt att välja =S

Featured Replies

Publicerat

hejsan igen :P

Nu har jag äntligen bestämmt mig för vad för bössa jag ska köpa...

eller nästan bestämmt mig... ;D

Jag vet att jag ska has en enkelskottare i 7x57 eller 270w eller 280rem...

men jag vet inte ricktigt om jag ska ha en fallblockare eller en kipplauf  ::) ???

Tänkte att ni som äger något av dessa kan skriva fördelar respektive nackdelar med vapnen den ska andvändas för smygjakt på klövvilt.

Det blir på något sätt lättare att välja om man fått lite tips  ;)

kan ni hjälpa mig med detta vore det snällt  ;)

MVH/Jocke

Publicerat

En ruger 1 i 270 skulle inte va fel, lättsåld om man sen vill sälja bort den med.

Publicerat

Ruger #1 i 7x57 är en trevlig bössa som skjuter bra, och som inte är vansinnigt dyr. Kipplauf kostar oftast flera gånger mera, och jag tvivlar på att de är värda merkostnaden.

En lätt och smidig kombibössa är annars ett trevligt alternativ. Då kan man ju alltid skjuta ett hagelskott om man går på några duvor eller järpar som man vill ha med hem.

Pete

Publicerat

Vi är åtminstone två här på forumet som har en Ruger:1 i 7x57Mauser,jag och mecke.

Att tänka på om du inte handladdar är att tillgången på fabriksammo i 280 rem är dålig i sverige,ett öde den även delar med 7x57M.

Fördelar med no:1 som smygjaktsvapen som jag ser det.

Tack vare den korta lådan så blir totallängden även med långa pipor kort=snabb och smidig,lätt att krypa/åla med.

Den är tack vare sin mycket raka kolv lätt att skjuta med(särskillt i liggande) och ger just inget uppslag=man ser vad som händer i skottet.

Bössan är tyngre än vad man skulle kunna tro,men det ger stabilitet i skyttet vid improviserade skjutställningar och är enligt mig ingen nackdel.

Precisionen lämmnar inget övrigt att önska min bössa sätter de två första skotten riktigt tätt och det tredje nåra cm ifrån,under sex års jakt med detta vapen så har det hittills inte inträffat att jag skjutit mer än två skott vid samma tillfälle.

Jag har nu skapat ett "hål" i min vapengarderob som kommer att fyllas med en No.1 till,denna i antingen 270W eller 7 mm Rem Mag.

/Micke

Publicerat

okej...tack ska ni ha..

jo jag är sugen på en ruger 1:a men som du säger dom väger ju mer än vad man tror och jag är rädd att dom blir klumpiga att smyga med...något du upptäckt mr.mauser?

annars så är det ju en bra prislapp på den bössan..

MVH/Jocke

Publicerat
Tack vare den korta lådan så blir totallängden även med långa pipor kort=snabb och smidig,lätt att krypa/åla med.

Hur mycket kortare än en Ruger no 1 låda jämfört med t.ex Remingntons långa ?

Publicerat

rifle.

Jag har en No:1 helstock som är omgjord till halvstock,totalvikten på min bössa med en leupold Vx III 3,5-10 50 är exakt 4,0 kg,piplängd 49cm och totallängd 93cm.

Den är perfekt att smyga med tycker jag,men det är klart har man en No:1B så lär bössan väga betydligt mer,förmodligen närmare 5,0 kg.

Kari.

Lådan på min No:1 är 6cm.

/Micke

Publicerat

Köp en Ruger 1a i 7x57, jag har pangat en del med meckes och är helsåld!! ett underbart vapen och jag förstår fullt ut varför MrMauser och mecke är frälsta.

Publicerat

Köp Ruger 1.

jag har jagat med Mr Mauser ruger 1 och det är ett mycket smidigt o fint vapen

Publicerat

Ja det får nog bli en sådan... :P

har funderat länge nu och nu har jag nog äntligen bestämmt mig  :o

MVH/Jocke

Publicerat

Kan bara hålla med ovanstående ;)

Himmla trevlig bössa och är ruskigt nöjd!

Under denna säsong skall jag jaga uteslutande med #1 för att lära känna den ordentligt.

Min är en #1-A i 7x57 med en swarre 3-9x36

mecke190249.jpg

Beroende på jakt, handladdning eller ej så funkar alla de patroner du nämner.

Jag har haft/har samtliga du nämner, alla är unika på sitt sätt.

Om du inte handladdar är .270W helt klart bäst, även jaktmatch finns.

7x57 är riktigt kruteffekttiv i pipor inom spannet 20-22" och är mjuk och skjuta med samt kraft för det mesta.

Om du vill ha en längre pipa 24-26" är .280Rem svårslagen....

Kalibern styrs också till viss del av vilken Ruger modell du är intresserad av?

Fast om du vill ha en viss kaliber som finns i #1-B med 26" är det en enkel och billig affär att korta den till önskad längd.

Både .270W och .280R funkar hyffsat bra med 22" pipor fast du kan inte nyttja dess hastighets potential fullt ut vilket är synd..

Jag anser att 1-A Sporter med sin 22" och fina öppna riktmedel är det riktiga guldkornet bland Ruger #1 serien, som tur är finns den i både 7x57 & .270Win.

http://www.ruger-firearms.com/Firearms/FAP...id&famid=43

Lycka till med köpet och förhoppningsvis ännu en i gänget av nöjda #1 ägare....

Publicerat

Dom är värkligen väldigt stiliga vapen  :P

nä det blir väll upp till torsbo och klämma och känna och sedan köpa  ::)

MVH/Jocke