Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jägarexamen för Afrika?

Featured Replies

Publicerat

Hej

jag har klass 2 examen och är inte initresserad av att jaga älg, däremot drömme jag omr att åka till Afriika. måste jag göra klass 1 prov för det även om viltet är annorlunda därborta och läsa om älg och dovhjort är onödigt eller kan jag köpa en 9,3x62 för bara Afrika? Finns det jägarexamen för Afrika?

mvh

M98

Publicerat

Inge examen i Afrika, men du behöver ju en ganska safftig kaliber i din bössa (klass1) så då måste du ju ha examen för å köpa bössan här i hemlandet.

• 3 weeks later...
Publicerat

Skynda dig att göra den innan den sista december annars får Du göra om hela examen och det är ingen lek. Köp böckerna och läs, gå sedan och skriv privat. Uppskjutningen måste det gå att få till med någon vänlig själ.  Annars kostar det ännu mera pengar.

Publicerat

hej Nils

tack för tipset. Jag trodde att det var redan kört. jag ringde til JF och fick numret till tillsyningsmannen. Jag ska kontakta honom . jag försökte idag.men ingen svarade(skördetid). Hoppas det kommer att ordna sig. praktiken ska väl gå .men den teoretiska sidan kräver mycket minne. Det borde finnas undantag för de gamle folket. det är jobbigt å komma ihåg alla små detaljer. :(

mvh

m98

Publicerat
hej Nils

tack för tipset. Jag trodde att det var redan kört. jag ringde til JF och fick numret till tillsyningsmannen. Jag ska kontakta honom . jag försökte idag.men ingen svarade(skördetid). Hoppas det kommer att ordna sig. praktiken ska väl gå .men den teoretiska sidan kräver mycket minne. Det borde finnas undantag för de gamle folket. det är jobbigt å komma ihåg alla små detaljer. :(

mvh

m98

Menar Du att Du ska försöka m*ta honom?

;)

• 2 weeks later...
Publicerat

hej alla

jag gick och fixade älgmärken idag. nästa steg det bli elefantmärken ;D

mvh

m98

Publicerat

Man får väl ta och gratulera Dig då!

:D :D :D

Publicerat

tackar

m98

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur har det gått med det teoretiska för jag tar för givet att så gott som alla här på forumet klarar den praktiska biten från höften med några provskott.  ;D

Publicerat

Hej Nils

med hjälp av gingo-biloba( medicin för minne mot alzheimer light) och några kvällars studier. teori provet gick jätte bra, men kan du tänka dig att älgbanan gick sämre . jag hade några serier med 5+5+5+0!! ;D. jag var förvånad,men vi skött med sellier& bellot patroner :). men tillslut jag klarade det oxå som väntat. och har min lilla diplom på väggen. 8)

mvh

m98

Publicerat
Hej Nils

med hjälp av gingo-biloba( medicin för minne mot alzheimer light) och några kvällars studier. teori provet gick jätte bra, men kan du tänka dig att älgbanan gick sämre . jag hade några serier med 5+5+5+0!! ;D. jag var förvånad,men vi skött med sellier& bellot patroner :). men tillslut jag klarade det oxå som väntat. och har min lilla diplom på väggen. 8)

mvh

m98

Grattis!

Menar Du att är klar för de fem stora nu?

;)

Publicerat

hej

jepp är klar för Afrika, men the big five kräver lite mer ekonomisk tränning ;D. jag kan nöja mig med en god gemsbuck och några thomson antiloper som jag kan betala för 8)

mvh

m98

Publicerat

Sellier och bellot patroner vill jag helst undvika då dom är som gamla ryska hagelpatroner en del puffar bara och andra slår man nästan ett frivarv baklänges för.

Men det är väl bara att gratulera. Det är till att vara ute i grevens tid men bättre sent än aldrig.

Publicerat

Är inte S & B-patroner tjeckiska? ::) Husqvarna hade dom på den tiden medans jag jobbade där.

Publicerat

jepp

S&B är tjekisk och bra- har man tur set kan bli bra träffbikder,men det kommer inte ens i närheten av Norma eller lapua patroner. jag har märkt väldigt ojämna tryck i patronerna. var tredje eller fjärde skott det var svårt att öppna slutstycket på vapnet :o federal gör bra billiga övningsptroner,om man har bestämt sig att inte köpa svenska patroner ;D annars är det norma bland de bästa i mina vapen.

mvh

m98

• 2 months later...
Publicerat

Man behöver inte alls göra om hela examensprovet bara för att man inte har gjort högviltsprovet !

• 2 weeks later...
Publicerat

Från och med idag måste hela jägarexamen läsas om efter de nya reglerna för att vara gällande för högvilt. Detta innebär 7 böcker som von essens fru knåpat ihop med så mycket sakfel så att jag inte vill använda dessa böcker som undervisningsunderlag.

Frågor som:  hur förbättrar du din cylinder? och ett antal mer eller mindre luddiga saker gör att man undrar hur kompetensen ligger till hos författarna. I synnerhet inom det vapentekniska kunnandet.

Det andra alternativet är riksjägarnas dokumentation med två böcker som vid en snabb anblick känns mycket mer gediget än jägareförbundets.

Till jägareförbundets försvar ska sägas att jag hört att böckerna har eller ska omarbetas.