Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursobsar

Featured Replies

Publicerat

Ställde frågan under tråden om rådjursjakten 2008, men kände att ämnet kunde vara intressant att följa i en egen tråd.

Vi märkte av betydligt fler rådjur på våra marker än närmast föregående år!

Vi har gått rätt hårt åt predatorerna här hemma, men ökningen av rådjursstammen igen kanske är global? I alla fall i denna del av Sverige, som härjats av stormarna Gudrun och Per.

Så frågan är, uppfattar ni att ni har fler rådjur på markerna igen?

Publicerat
Ställde frågan under tråden om rådjursjakten 2008, men kände att ämnet kunde vara intressant att följa i en egen tråd.

Vi märkte av betydligt fler rådjur på våra marker än närmast föregående år!

Vi har gått rätt hårt åt predatorerna här hemma, men ökningen av rådjursstammen igen kanske är global? I alla fall i denna del av Sverige, som härjats av stormarna Gudrun och Per.

Så frågan är, uppfattar ni att ni har fler rådjur på markerna igen?

Näe, att hitta rådjur hos oss är ingen lätt uppgift.

Publicerat
Näe, att hitta rådjur hos oss är ingen lätt uppgift.

...och det är det inte hos oss heller jämt. Inte ens en skällande råbock fick man höra på morgonen. Konstigt! Brukar ju iaf kunna få höra dom om man inte får se den/dom. :D

Publicerat
  • Författare
...och det är det inte hos oss heller jämt. Inte ens en skällande råbock fick man höra på morgonen. Konstigt! Brukar ju iaf kunna få höra dom om man inte får se den/dom. B)

...men du matar väl generöst alla rovdjur med dina rådjur, där uppe i norr..? :D

Publicerat
...men du matar väl generöst alla rovdjur med dina rådjur, där uppe i norr..? :D

Ja visst, gör jag det! Vi har två-tre mindre stammar med rådjur i byn på bägge sidorna om älven tillsammans. Max 40-50 djur totalt kanske. Vi hittar faktiskt väldigt lite döda rådjurskadaver efter vintern här uppe. Det finns några som stödmattar dom vintertid och dom är inte särskilt skygga den årstiden heller. B)

Publicerat

ja, vi har märkt en ökning år för år de sista 5 åren, likaså på hare. vi försöker jaga räv så gott det går, våra grannlag skall ha stort + för sina insatser då de vakar mycke räv, sen att vi inte skjutit ett enda hondjur på flera år måste göra sitt....

Publicerat

Generellt på södertörn eller för den delen hela stockholms län är rådjursstammen på uppgång ordentligt.

På mina marker har det varit gott om rådjur sedan tidigt 90-tal men det beror nog mer på avskjutningspolicy än andra faktorer.

Jag skjuter inga stora mängder räv men trots det har individantalet varit stabilt de senaste 15-åren.

Skulle vi gud förbjude få in lodjur någon gång så lär alla andra beståndsreglerande faktorer sakna betydelse.....

/Micke

Publicerat

Här verkar rådjursstammen öka igen efter en kraftig tillbaka gång i 10-talet år.

I början av 90-talet sköts det ca 50 rådjur om året på våra marker,(detta var innan jag jagade här)

Förr förra året sköt vi tre, och förra ett, inte bara beroende på nedgång utan mycket pga stormar och annat som kommit mellan.

I år hoppas jag kunna gå hårdare åt rävstammen en tidigare då vi endast nedlagt någon räv om året.

Lasse

Publicerat

Tänkte samma tanke när jag var ute på bockpremiär i morse. Såg totalt ca 15 rådjur, varav fyra getter med killingar. Tycker jag kan se en skilnad från förra åretl/ Erik

Publicerat

Samma känsla här (södra Värmland - vänerbygd), vart man än går i skogen finns revirmarkeringar. Så var det inte så sent som förra året. Jag tror på kombinationen mild vinter, färre lodjur (påväg söderut) och god smågnagartillgång (så räven kanske tar något färre kid?).

Bockarna var tyvärr som bortblåsta premiärdagen ;)

Publicerat

Lodjur skulle nog bli förödande. Tur är att där jag bor (mälardalen) passar inte biotopen lodjuren, enligt svenska jägareförundet. Men en och annan stänkare kan nog komma in och härja på marken. Min svågers pappa körde på ett lodjur på E20 utanför Nykvarn. Det var nog det ända i södermanland ;) Der roliga var att han hade en extra försäkring för viltskador på bilen. Men Lodjur stod inte med på listan B) MVH Erik

Publicerat
Här verkar rådjursstammen öka igen efter en kraftig tillbaka gång i 10-talet år.

I början av 90-talet sköts det ca 50 rådjur om året på våra marker,(detta var innan jag jagade här)

Förr förra året sköt vi tre, och förra ett, inte bara beroende på nedgång utan mycket pga stormar och annat som kommit mellan.

I år hoppas jag kunna gå hårdare åt rävstammen en tidigare då vi endast nedlagt någon räv om året.

Lasse

Så var det när jag började att jaga på 90-talet. Då sköt vi ca 20-25 rådjur/år. Förra året blev det 5, med restruktioner (urvalsskjutning) Att man skjuter lite och att intresset för att jaga predatorer har ökar har nog inverkan på populationen. Men det är väll också normalt att storlekarna på stammarna går i våger. MVH Erik

Publicerat

Svårt att säga, men jag tror det är en ökning. Men räven tar fortfarande mycke kid. Flera vuxna djur, men många getter med bara en kidde. Men vi gör vad vi kan för att skjuta rävar. Två var för min far och mig än sålänge iaf.. ;)

Publicerat

Vi här i Norra Uppland tycker oss se en liten ökning av rådjuren, men jämför vi med er söder om Uppsala och söderut har ni nästintill en overklig rådjursstam jämfört med oss. Men den uppfattningen får man först när man jagat i verkligt lokattsland några år och sett med egna ögon vad katterna tar ut i beskattning. Så för våran del får dom mer än gärna vandra söderut till skafferiet. ;)B)

Har sett en hel del legor iår mot tidigare år samt getter med dubbelkid och igår en get med trippelkid vilket var helt makalöst skoj att se.

Sedan jag blev jaktledare införde jag förra året dubblé förbud och räknar jag efter har vi räddat livet på åtminstone 6 getter den gångna jaktsäsongen med den metoden vilket känns mycket bra.

Publicerat
Sedan jag blev jaktledare införde jag förra året dubblé förbud och räknar jag efter har vi räddat livet på åtminstone 6 getter den gångna jaktsäsongen med den metoden vilket känns mycket bra.

Vad innbär detta? Gäller det drevjakten.

Kan nog se en bra ökning med rådjur detta år och förmodligen har det med Gudrun och Per att göra. Då jag bor mitt i det värst drabbade området.

mvh

Publicerat
Vad innbär detta? Gäller det drevjakten.

Kan nog se en bra ökning med rådjur detta år och förmodligen har det med Gudrun och Per att göra. Då jag bor mitt i det värst drabbade området.

mvh

Ja det gäller drevjakten.

Publicerat
Lodjur skulle nog bli förödande. Tur är att där jag bor (mälardalen) passar inte biotopen lodjuren, enligt svenska jägareförundet. Men en och annan stänkare kan nog komma in och härja på marken. Min svågers pappa körde på ett lodjur på E20 utanför Nykvarn. Det var nog det ända i södermanland ;) Der roliga var att han hade en extra försäkring för viltskador på bilen. Men Lodjur stod inte med på listan ;) MVH Erik

Huh där hade jag tur, mina hemmamarker ligger inte långt från motorvägen i nykvarn !

Publicerat

Såg några Rådjur i lördags, Har sett ett gäng ute på en lågda i början av sommaren.

Publicerat

ser en ökning på marken gemfört med i fjol såg 8 rådjur mellan fredags kväll till lördag morgon ;)

ser lovande ut inför i höst då man släpper hundarna ;)