Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björn eftersöksträning

Featured Replies

Publicerat

Jag tränar båda hundarna i spår och har kört en hel del, skulle nu vilja testa "björnspår" finns det någonstans man kan få tag på skinn eller annat så man kan lägga spår. Jag bor på Västkusten så jag väntar mig inga skarpa men det vore kul och testa samt kul att se hundarnas reaktion på lukten.

Publicerat

Björnskinn kan man alltid få tag i till rätt pris, sen hur mycket björnlukt det finns kvar kan man sia om, bor själv söder om dalälven och kommer försöka få tag på så mycket doftbilder jag kan under björn och älgjakten jag kan, kommer köpa ett gäng sterila kompresser och köra doftbilden den vägen.

Spårmässigt tror jag det är svårt att bygga upp en hund söder om dalälven och de som är anlitade av länsstyrelsen har haft problem med spåret, utan att lägga mig i deras grunder och träning så verkar många hundar nästan diskriminera björn eller byta mot annat vilt så snart det går.

Publicerat
  • Författare

Tanken är inte att få hunden godkänd på björn men jag tror att lite nya dofter är bra för att hålla hjärnan igång, jag läste om någon björneftersöks test där många hundar växlade över till annat i spåret, Labbarna var tydligen bra på själva spåret men det ytligare moment i eftersök.....

Varför inte köra två hundar ?? För å kan man låta hundarna vara bra på det som dom är bra på.........

Publicerat

Man kör oftast två hundar, en lös framför som kan ställa björnen om den ligger i lurpass och en hund som spårar oftast en spets det också då man anväder det hundmaterial man har, blivit mer populärt att köra med stövare och fågelhundar på spåret, men att ha en hund endast för det känns lite overkill tills det inträffar.

Sen tror jag det ligger lite i vilken träning hunden får, lurar själv på ett hängöra för att vidga jakten något, alternativt få någon jaktkompis skaffa ett hängöra, vilken ras det blir vet jag inte än, gillar bayrare, men en rysstövare, plott eller schiller är bredare i sitt register.