Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gåsbröst

Featured Replies

Publicerat

har skjutit ett gäng med kanadagäss under veckan som gått, och undrar om ni har några fina recept. det är bara bröstbitarna som jag tänkt ta tillvara.....

Publicerat

Jag brukar också bara ta ut bröstbitarna.

Steker på svag värme, puttra i 45min i rödvin, någon klyfta vitlök, charlottenlök, salvia och salt och peppar. Fyller på med lite vin efter en kvart. Slänger i en kalvbuljongtärning de sista 10 minuterna och häller ev i lite vatten. Sila såsen, och red av med majsena. Servera med kokt potatis och gele.

Gås är gott..! Men den ska hänga i 30 dygnsgrader - glöm inte det.

Publicerat
  • Författare

tack för svaret, det blev några stycken gäss (7st) så jag har ju några omgångar att prova lite olika varianter....

Publicerat

Har hört att rökt gåsbröst ska vara svårslaget, har aldrig provat själv, men det är nog värt ett försök?

• 10 months later...
Publicerat
Har hört att rökt gåsbröst ska vara svårslaget, har aldrig provat själv, men det är nog värt ett försök?

Låter gott...

Publicerat

Rökte några st tillsammans med annat kött och

det blev fantastiskt bra,rekommenderas!

/Magnus

Publicerat
Rökte några st tillsammans med annat kött och

det blev fantastiskt bra,rekommenderas!

/Magnus

Läste nånstans,,antagligen här på forumet,,, att man kan ha dom i ugnen med bacon?? skulle tydligen bli smasken?

Publicerat

Vi har också skickat gåsbröst på rökning det blir gott i tunna skivor. Mikael

• 1 month later...
Publicerat

Hej

ska gäss hänga hela? Hur blir det om man tar bort bröst+lår och hänger de i vacuumpåsar?

MVH

Ale

Publicerat
Hej

ska gäss hänga hela? Hur blir det om man tar bort bröst+lår och hänger de i vacuumpåsar?

MVH

Ale

Jag hänger alla fåglar hela (ej urtagna), med undantag för duvor. (de plockar jag ut brösten på direkt på plats.

Att stycka ur de bitar man vill ha och sedan hänga dem i vacuumpåsar är nog ingen höjdare tror jag...

Hänger man gås t ex tillräckligt länge så är de mycket lättare att plocka än om de bara har hängt i någon dag.

Publicerat
Jag hänger alla fåglar hela (ej urtagna), med undantag för duvor. (de plockar jag ut brösten på direkt på plats.

Att stycka ur de bitar man vill ha och sedan hänga dem i vacuumpåsar är nog ingen höjdare tror jag...

Hänger man gås t ex tillräckligt länge så är de mycket lättare att plocka än om de bara har hängt i någon dag.

Aha! Du hänger dem innan du tar ut dem.... för- och nackdelar att ta ut innan?

Bör inte smaken förbli mer delikat om de hänger urtagna?

Tack så mycket

Cascaio

Publicerat
Aha! Du hänger dem innan du tar ut dem.... för- och nackdelar att ta ut innan?

Bör inte smaken förbli mer delikat om de hänger urtagna?

Tack så mycket

Cascaio

Fördelen är att det då inte finns några ytor för eventuella flugor att ta sig in i samt personligen tycker jag att smaken förbättras om man hänger dem icke urtagna. Dock är jag inte 100% säker på att detta är applicerbart på sjöfågel med mycket tran, men det kan nog någon annan svara på.

Hjärta, lever och muskelmage tar inte stryk av att hänga på detta sättet. (jag använder det mesta på mitt vilt :D )