Publicerat Augusti 20, 200520 yr någon som har bilder på hur vildsvinsspillning ser ut eller nån länk till var man kan hitta det?gick på två högar med för mig okänd spillning igår...visade brorsan det idag och det såg på pricken ut som tamgrisskit sa han....ibland är ju någon gris synlig i trakterna, men det vore kul och kunna jämföra med bilder från er som har gris på markerna....mvh ///Wille
Publicerat Augusti 20, 200520 yr Författare jaha, man får tacka...det var så de såg ut....men vad gör Nasse i min skog?
Publicerat Augusti 20, 200520 yr Tja, äter och gör fler små nassar. Gratulerar! Tjära in en liten gran på ett strategiskt ställe, tjära från backen och en meter upp ungefär, så kan du nog snart bekräfta att det verkligen är grisar som kommit. Vill ni ha dom kvar bör du därefter låta dom vara ifred och försäkra dig om att det stabiliserar sig flockar i området i lugn o ro. På många ställen här i Halland o Skåne har jägarna fått erfara att grisarna inte riktigt är så "omöjliga" att decimera som man ibland kan få intrycket av, om man lyssnar på en del. Ska hälsa på mina föräldrar i Fristad nästa vecka, ska hålla gluggarna öppna. ;D Far min (som inte jagar) såg en grupp dovhjortar vid vägkanten av hybergsvägen nära Gingrid. I min ungdom fanns det åtminståne ett hägn i Gingrid, rymlingar månne? Haré bra (gris bättre?) /Jörgen
Publicerat Augusti 20, 200520 yr jaha, man får tacka...det var så de såg ut....men vad gör Nasse i min skog? Det är väl bara att konstatera att Du har fåt ett nytt vilt att jaga.
Publicerat Augusti 21, 200520 yr Författare ja, vi tänkte köpa tjära, vart får man tag i det?de har ju sett strögris i byn en 4-5 ggr de senaste två åren, så man var väl inte direkt jätteförvånad heller.... ryggskott: vi bor ju en mil ifrån gingri, pappa sa att han sett två tjurar och min bror hade sett en hind längs vägen, så minst tre är det som rymt, men säkert fler ändå...
Publicerat Augusti 21, 200520 yr Har man Överskottsbolaget i närheten så kan de ha tjära till bra pris.
Publicerat Augusti 22, 200520 yr Författare ja, vi har överskottsbolaget i borås, men inte sett tjära där....nån hemsida som man kan beställa det ifrån som ni vet?
Publicerat Augusti 22, 200520 yr Skrivet: idag kl. 10:12:19Skrivet av: wille ja, vi har överskottsbolaget i borås, men inte sett tjära där....nån hemsida som man kan beställa det ifrån som ni vet? Tjäran fins i rumett länst bort till vänster där dom har olja och sådant Mvh Anders Hj
Publicerat Augusti 22, 200520 yr Tjära på ÖB 129:- / 4Kg funkar finfint på mina grisar, sedan får du rappa på rejält med foder om dom inte skall dra vidare till nya marker, jag har haft gris sporadiskt under 5 år men dom har aldrig stannat förens nu då jag har foderautomater lite här och var på strategiska platser..
Publicerat Augusti 22, 200520 yr Författare skitbra, då vet jag...synd, för jag var inne på ÖB i förra veckan, men får bli en tur dit nu igen då
Publicerat Augusti 23, 200520 yr Författare var och inhandlade tjäran idag och kom över en säck med bröd också, sedan innan visste vi en glänta i skogen som vi skulle haft åtel på om det skulle komma gris, så nu är en bok och en gran intjärade...vi har ju blivit lovade alla rester från en stor butik i stan, bröd, grönsaker och utgånget godis, så vi tänkte börja med det nu, det som läggs ut gynnar väl åtminstonde skogens andra djur om inte grisarna hittar dit...
Publicerat Oktober 5, 200520 yr Om jag har fattat rätt... Penslar man tjäran på en unggran? Lapar dom i sig tjäran då eller hur ser man att dom har varit där?
Publicerat Oktober 20, 200520 yr Om jag har fattat rätt...Penslar man tjäran på en unggran? Lapar dom i sig tjäran då eller hur ser man att dom har varit där? Dom gnider sig mot det... det sitter borst kvar på trädet om dom varit där + att det blir bökat runt trädet om dom varit riktigt ivriga. Det är ofta en hel del jord ingnidet i träran tillsammans med lösa borst. Är det galtar i farten så är ofta barken bortsprättad, ser ut som man kört med stämjärn för att få bort barken.