Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga

Vad gör du med boken? 25 röster

1. 1. Rösta på ett alternativ nedan

• Uppskattar den och tycker det är kul att få med
      84%
      21
    • Bläddrar igenom och hivar iväg inom kort
      16%
      4

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tänkte mig utsätta er alla för en liten enkät

Hoppas många svarar :D

Vad skulle ni tycka om ni när ni hämtar valpen från uppfödaren, förutom att få med det vanliga, som stamtavlan, vet.bes.intyg, köpekontrakt, foder etc. även fick med en liten bok som uppfödaren själv skrivit om rasen som täcker det viktigaste som händer i hundens liv från valp till unghund, med en del tips om lite av varje, lista på hur ofta och hur mycket valpen äter till en början, när den ska vaccineras igen etc. samt rasbeskrivning?

Uppskattat eller är det något ni skulle bläddra igenom lite snabbt och sedan stuva undan/slänga?

Vill ju kolla lite hur landet ligger innan jag gör och beställer böcker, då de ju kostar en skaplig peng..

Vill ju inte lägga de pengarna på något som hivas iväg bara.. Då kan man hellre göra något annat för pengarna :o

Det är alltså en riktig bok på 20-30 sidor som jag funderar på att skriva. Iofs med mjuk pärm, men även..

Publicerat

Jag är övertygad om, att som ny valpköpare så slukar man glupskt en sådan bok.

Trevligt initiativ!

Publicerat

Jag är övertygad om att den kommer att läsas i frisk takt, risken som jag ser det är att den sedan kommer att stuvas undan i ett hörn, jag hade nog gjort så.

Eller kanske inte, vore lite roligt att ha en bok som uppfödaren skrivit. ;)

Svårt detta, jag smiter till skog o funderar lite..

Publicerat

Det tycker jag är omöjligt att svara på utan att ha sett boken.

Du får ursäkta, men det beror ju helt på ditt kunnande om rasen och hur välskrivet det är.

Saker som också spelar in är väl var man själv står. Första valpen, första av rasen. Då är det säkert uppskattat. Men du säljer väl även till de som har stor erfarenhet av rasen?

Så i mina ögon så är det en fråga som är svår att besvara.

Publicerat

Skulle absolut läsa från pärm till pärm ;)

\mats

Publicerat
  • Författare
Det tycker jag är omöjligt att svara på utan att ha sett boken.

Du får ursäkta, men det beror ju helt på ditt kunnande om rasen och hur välskrivet det är.

Det är alltså inte en faktaspäckad rasbok som det handlar om, utan en bok om valpens första år, med lite tips och råd om just valpens uppväxt :P

Publicerat
  • Författare
Skulle absolut läsa från pärm till pärm :P

\mats

:D

Publicerat

Vad skulle ni tycka om ni när ni hämtar valpen från uppfödaren, förutom att få med det vanliga, som stamtavlan, vet.bes.intyg, köpekontrakt, foder etc. även fick med en liten bok som uppfödaren själv skrivit om rasen som täcker det viktigaste som händer i hundens liv från valp till unghund, med en del tips om lite av varje, lista på hur ofta och hur mycket valpen äter till en början, när den ska vaccineras igen etc. samt rasbeskrivning?

Uppskattat eller är det något ni skulle bläddra igenom lite snabbt och sedan stuva undan/slänga?

Vill ju kolla lite hur landet ligger innan jag gör och beställer böcker, då de ju kostar en skaplig peng..

Vill ju inte lägga de pengarna på något som hivas iväg bara.. Då kan man hellre göra något annat för pengarna :lol:

Det är alltså en riktig bok på 20-30 sidor som jag funderar på att skriva. Iofs med mjuk pärm, men även..

Röstat på översta alternativet för det är bra för en valpköpare att få den infon från uppfödaren. Jag har själv gjort så till dom som har köpt settervalpar av mig. Fodermängd, byte till annat foder pg a ålder, vaccineringskomihåg, m. m. :D Förslag på böcker att läsa för dressyrträning, dressyrkursledare, m. m. :D

Publicerat

Skulle garanterat upskatta det. Speciellt som det var nu för mig med första hunden, då har man kanske inte riktigt koll på alla små detaljer som än kan vara ack så viktiga. Sen kanske man får vara försiktig med "egna" åsikter och hålla sig rent till fakta. Men tycker helt klart du ska lägga ner den tid och pengar det kostar då det säkert blir uppskattat :rolleyes:

Kan även ta en bok som prov ex :rolleyes:

• 5 weeks later...
Publicerat

Vill ju inte lägga de pengarna på något som hivas iväg bara.. Då kan man hellre göra något annat för pengarna :D

Det är ganska vanligt att uppfödarna inom Retriever skickar med en sådan bok/häfte. Det står lite om hundarna bakom valpen i den, matråd, lite bra saker att tänka på i träningen och grundläggande övningar mm. Jag är väl inte den som läser sådant så noga längre men jag sparar de alla efter att jag läst igenom de. Alltid bra att ha och man kan om inte annat få en till tips i de tills den dag man gör en egen bok som ens egna valpköpare ska ha :D

Tycker att det är trevligt om uppfödare skickar med sånt också förutom "de vanliga" sakerna. Jag hade uppskattat det mkt när jag skaffade Taxen och nu Terriern.

:D