Publicerat Augusti 17, 200817 yr Kan bli så att det under björnjakten dyker upp en tjäder när de blir lovliga, hur gör man sen då? Tar man ur den och låter den hänga och hur länge i sådana fall? Sköt ett par gäss ifjol och den ena gav jag bort och den andra tog jag hem och slängde i ugnen, det var bra träning för käkarna och en av de längre måltider jag ätit där av frågan!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Kan bli så att det under björnjakten dyker upp en tjäder när de blir lovliga, hur gör man sen då?Tar man ur den och låter den hänga och hur länge i sådana fall? Sköt ett par gäss ifjol och den ena gav jag bort och den andra tog jag hem och slängde i ugnen, det var bra träning för käkarna och en av de längre måltider jag ätit där av frågan! jag brukar hänga dom som dom är i 40- 45 dygnsgrader, använder en suvitek dygnsgrads mätare.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Jag tar inte ur fågel då det är onödigt och bara ger flugorna fritt fram. Sedan är det nästan ett måste med viltsäck tidigt på hösten för att slippa flugor 40-45 dyngsgrader är nog lämplig tid och försök hänga svalaste stället du kan hitta! Har man tillgång till kylskåp fungera det att skära ut bröstet och lägga dem där några dagar. Sedan är det stor skillnad mellan gammal och ung då ungfågel inte behöver någon hängning.