Publicerat Augusti 18, 200817 yr Jag har en Weaver 1,5 ggr fast förstornig på min Winchester 30-06. Alternativet är att byta till en Bushnell 3-9*40... Jag ska främst ha bössan till älgjakt, då jag har en 6,5:a till rådjur. Så vad tycker ni? Är 3 ggr för stor "minstaförstoring" för älgjakt? Jag menar, man vill ju inte bara se massa hår om älgen dyker upp på nära håll... Är tacksam för alla svar! MVH
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Allt beror på vilken typ av pass ni har. Jag körde med 2-7 och tyckte det var lagomt. Men nu har jag bytt till Leupolds QR så jag kan byta mellan en Aimpoint och kikare då blev det en 3-9. Men har ni bara någorlunda "trånga" pass så går det bra med bara en rödpunkt.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Har nyligen införskaffat en Aimpoint 9000L och måste säga att den är helt fantastisk !!! En rödpunkt utan förstoring klarar man sig fruktansvärt långt på när det gäller drev/hundjakt. Testade även liggande skytte med stöd på 100m och träffbilderna räcker utmärkt för tom fågeljakt... Ser det som det självklara valet vid avstånd upp till 70m vid jakt på högvilt..Hur ofta skjuter man på längre avstånd i dessa sammanhang ?? Tror jag såg ngn statestik att "snitt skottet" ligger på 60m...
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Jag har en Weaver 1,5 ggr fast förstornig på min Winchester 30-06.Alternativet är att byta till en Bushnell 3-9*40... Jag ska främst ha bössan till älgjakt, då jag har en 6,5:a till rådjur. Så vad tycker ni? Är 3 ggr för stor "minstaförstoring" för älgjakt? Jag menar, man vill ju inte bara se massa hår om älgen dyker upp på nära håll... Är tacksam för alla svar! MVH Ska du göra en bra affär på ett spritt nytt sådant här.... http://www.handladigitalt.se/bushnell-39x5...edel-p-637.html Är inte samma riktmedel dock, jag vet i faan vad det är på mit , liknar boons and crocket som leupold har , belyst i rött o grönt. Jag gillar inte siktet, tycker att det är skit i skymmning, men du kan vara av en annan uppfattning lasse
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Den största nackdelen jag ser med rödpunktssikten är att man lätt missar grässtrån, sly och småkvistar som är ivägen för kulbanan.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr jag tycket ta mid tusan att en kikare med mindre förstoring än 3-9 är att föredra för ren älgjakt. varför inte ett 1,5-6 eller 1-4
Publicerat Januari 6, 200917 yr Jag har en Weaver 1,5 ggr fast förstornig på min Winchester 30-06.Alternativet är att byta till en Bushnell 3-9*40... Jag ska främst ha bössan till älgjakt, då jag har en 6,5:a till rådjur. Så vad tycker ni? Är 3 ggr för stor "minstaförstoring" för älgjakt? Jag menar, man vill ju inte bara se massa hår om älgen dyker upp på nära håll... Är tacksam för alla svar! MVH tycker att man ska eftersträva minsta möjliga förstoring på älg jakt. så mitt råd till dej är aimpoint då klarar du både dom längre och kortare skotten
Publicerat Januari 19, 200917 yr Jeg bestilte nettopp en Bushnell 4200 3-9x40 fra USA. se link: http://www.opticsplanet.net/bushnell-elite...es-423944m.html Skal bli spennende å se hvordan den er. Jeg har en 2,5-10x50 fra før av som jeg er godt fornøyd med.