Publicerat Augusti 18, 200817 yr Hur ser era laddningar ut inför älgjakten i år? Kan inleda med min 338 Win mag Nosler Partiton 210 grain Norma URP 70,5 grain 880 m/s Körde med 250 grain nosler partition ifjol, men då jag jagar på marker med ganska långa avstånd så provar jag en lättare kula i år.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Har precis skrivit i en annan tråd men kan upprepa: kaliber 30-06 Sierra Pro Hunter rundnos 220Gr Norma MRP 56Gr Detta är bara mitt andra år som jägare, förra året skjöt jag med Nosler 180Gr, det funkar ju helt klart men jag hade lust att prova handladdning med lite tyngre kulor. Jag tvivlar på att det blir några långa skotthåll i de Värmländsa skogarna.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Min Tikka 308W: Hornadys Interlock RN 180grs. 39grs Norma 203B Hustruns Tikka 308W: Hornadys Interlock RN 220grs 39grs Norma 202 Hustruns Krikko går som reservpang för oss båda, och till den använder vi Normas Oryx 180grs, helt enkelt för att vi hade ett par paket såna liggandes..
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Hustruns Tikka 308W:Hornadys Interlock RN 220grs 39grs Norma 202 Nu blir jag nyfiken, så tunga kulor i 308 ska väl vara gränsfall, eller? Och med ett såpass snabbt krut, men jag antar att det funkar bra
Publicerat Augusti 18, 200817 yr 375 Ruger Hornady 270 gr interlock Mellan 70-72 gr Norma 203-b Uppemot 800m/s eller lite över Kanske kör med Oryx 300 gr om tid finns till att finna laddning.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Inte så speciellt rätt men nästan.. 57grs Norma 203-B... å sen är det väl 286grs Oryxarna väger Jag har en laddning klar för N135 åxå till när Norma krutet tar slut men vikten kommer jag inte ihåg.. haha jaja ett grs från krutet till kulan så var det typ rätt
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Nu blir jag nyfiken, så tunga kulor i 308 ska väl vara gränsfall, eller? Och med ett såpass snabbt krut, men jag antar att det funkar bra Ja jo, jag var också fundersam på om det skulle funka med en sån pass tung kula i en Tikka Battue 308, men det var ju kul att kolla tyckte jag. Först körde jag med 203B som ju funkar bra till min 180grs kula av samma fabrikat och modell, men si, det gick inte alls bra. Fick inte godtagbara träffbilder med detta krut, hur jag än laborerade, så jag provade då med 202 i stället, och då började det hända grejor med träffbilderna! Funkar bra som kula i en hundförarpang på älgjakt i björnmarker.... Mvh
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Funkar bra som kula i en hundförarpang på älgjakt i björnmarker.... Mvh Lätt bössa, tunga kulor och snabbt krut, låter som kännbar rekyl. Din hustru måste ha hår på bröstet
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Till älgarna blir det 150 grains Hornady Interbond påknuffad av 48 grains N540. Ska blir intressant att se effekten på en älg.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Lätt bössa, tunga kulor och snabbt krut, låter som kännbar rekyl. Din hustru måste ha hår på bröstet Näee..inte sist jag kollade.. Nä, faktum är att hon inte tycker det känns nått speciellt jämfört med den fabriksladdade Oryxen hon körde med förut. Men hon är liten och lätt också, 165cm och väger 60kg, så hon följer med i rekylen på ett bra sätt och det gör väl sitt till. Jag däremot gruvar mig för att skjuta med den bössan från bänk, jag får alltid pisk av den..
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Till 308an blir det 150 grains ttsx. Laddning inte utprovad än . Vad tror ni? Har Norma 202 att tillgå eftersom finnkrutet är slut överallt . Måste ju upp i krutmängd för att klara klass 1 - kravet. Till rigbyn är laddning och inskjutning iaf klar. Det blir så här 350 grains TSX 98 grains MRP Slänger med en bild från inskjutningen med rigbyn. 90 m, 3 skott. Har inte mätt träffbilden men gissar mellan 20-25 mm. Träffarna över och under är från inställningsskedet. Borde duga med en så pass grovsing