Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjaktsladdning 2008

Featured Replies

Publicerat

Hur ser era laddningar ut inför älgjakten i år?

Kan inleda med min

338 Win mag

Nosler Partiton 210 grain

Norma URP 70,5 grain

880 m/s

Körde med 250 grain nosler partition ifjol, men då jag jagar på marker med ganska långa avstånd så provar jag en lättare kula i år.

Publicerat

Har precis skrivit i en annan tråd men kan upprepa:

kaliber 30-06

Sierra Pro Hunter rundnos 220Gr

Norma MRP 56Gr

Detta är bara mitt andra år som jägare, förra året skjöt jag med Nosler 180Gr, det funkar ju helt klart men jag hade lust att prova handladdning med lite tyngre kulor. Jag tvivlar på att det blir några långa skotthåll i de Värmländsa skogarna.

Publicerat

Min Tikka 308W:

Hornadys Interlock RN 180grs.

39grs Norma 203B

Hustruns Tikka 308W:

Hornadys Interlock RN 220grs

39grs Norma 202

Hustruns Krikko går som reservpang för oss båda, och till den använder vi Normas Oryx 180grs, helt enkelt för att vi hade ett par paket såna liggandes.. :)

Publicerat
Hustruns Tikka 308W:

Hornadys Interlock RN 220grs

39grs Norma 202

Nu blir jag nyfiken, så tunga kulor i 308 ska väl vara gränsfall, eller? Och med ett såpass snabbt krut, men jag antar att det funkar bra :)

Publicerat

375 Ruger

Hornady 270 gr interlock

Mellan 70-72 gr Norma 203-b

Uppemot 800m/s eller lite över

Kanske kör med Oryx 300 gr om tid finns till att finna laddning.

Publicerat

edit

Publicerat

Edit

Publicerat
Inte så speciellt rätt men nästan.. 57grs Norma 203-B... å sen är det väl 286grs Oryxarna väger :D Jag har en laddning klar för N135 åxå till när Norma krutet tar slut men vikten kommer jag inte ihåg..

haha jaja ett grs från krutet till kulan så var det typ rätt :D

Publicerat
Nu blir jag nyfiken, så tunga kulor i 308 ska väl vara gränsfall, eller? Och med ett såpass snabbt krut, men jag antar att det funkar bra ;)

Ja jo, jag var också fundersam på om det skulle funka med en sån pass tung kula i en Tikka Battue 308, men det var ju kul att kolla tyckte jag.

Först körde jag med 203B som ju funkar bra till min 180grs kula av samma fabrikat och modell, men si, det gick inte alls bra.

Fick inte godtagbara träffbilder med detta krut, hur jag än laborerade, så jag provade då med 202 i stället, och då började det hända grejor med träffbilderna!

Funkar bra som kula i en hundförarpang på älgjakt i björnmarker.... ;)B)

Mvh

Publicerat
Funkar bra som kula i en hundförarpang på älgjakt i björnmarker.... ;)B)

Mvh

Lätt bössa, tunga kulor och snabbt krut, låter som kännbar rekyl. Din hustru måste ha hår på bröstet ;)

Publicerat

Till älgarna blir det 150 grains Hornady Interbond påknuffad av 48 grains N540. Ska blir intressant att se effekten på en älg.

Publicerat
Lätt bössa, tunga kulor och snabbt krut, låter som kännbar rekyl. Din hustru måste ha hår på bröstet ;)

Näee..inte sist jag kollade.. B):D

Nä, faktum är att hon inte tycker det känns nått speciellt jämfört med den fabriksladdade Oryxen hon körde med förut.

Men hon är liten och lätt också, 165cm och väger 60kg, så hon följer med i rekylen på ett bra sätt och det gör väl sitt till.

Jag däremot gruvar mig för att skjuta med den bössan från bänk, jag får alltid pisk av den.. ;)

Publicerat

Till 308an blir det 150 grains ttsx. Laddning inte utprovad än :lol: . Vad tror ni? Har Norma 202 att tillgå eftersom finnkrutet är slut överallt :) . Måste ju upp i krutmängd för att klara klass 1 - kravet.

Till rigbyn är laddning och inskjutning iaf klar. Det blir så här

350 grains TSX

98 grains MRP

Slänger med en bild från inskjutningen med rigbyn. 90 m, 3 skott. Har inte mätt träffbilden men gissar mellan 20-25 mm. Träffarna över och under är från inställningsskedet. Borde duga med en så pass grovsing

post-76-1219564551_thumb.jpg