Publicerat Augusti 18, 200817 yr Fick turen att fånga en gädda i veckan som gick Skulle vilja spara huvudet för framtida stöd i minnesbilderna och hittade jättefina instruktioner kring hur man gör (gjorde) med formalin - men det finns inte att uppbringa längre (som privatperson - dessutom kraftigt allergeniskt/canserogent så det är väl inte tillrådligt att använda). Har sökt kontakt på museer då de lär ha frystorkmöjligheter men de hänvisar bara till Naturhistoriska Riksmuseet. Att lämna in det till konservator kostar ca 5'000kr vilket känns mindre aktuellt... Så till min fråga; har ni några andra idéer? Jag vill behålla huvudet med skinn på med munnen uppspänd - så ingen kokning eller lägga i myrstackar-varianter Jag skulle alltså gärna göra det själv. Principiellt handlar det om att torka ut skinnet och bevara lyster och form (när det är torrt kan man lacka det har jag hört). Bifogar en bild Tack på förhand! /Johan
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Fick turen att fånga en gädda i veckan som gick Skulle vilja spara huvudet för framtida stöd i minnesbilderna och hittade jättefina instruktioner kring hur man gör (gjorde) med formalin - men det finns inte att uppbringa längre (som privatperson - dessutom kraftigt allergeniskt/canserogent så det är väl inte tillrådligt att använda). Har sökt kontakt på museer då de lär ha frystorkmöjligheter men de hänvisar bara till Naturhistoriska Riksmuseet. Att lämna in det till konservator kostar ca 5'000kr vilket känns mindre aktuellt... Så till min fråga; har ni några andra idéer? Jag vill behålla huvudet med skinn på med munnen uppspänd - så ingen kokning eller lägga i myrstackar-varianter Jag skulle alltså gärna göra det själv. Principiellt handlar det om att torka ut skinnet och bevara lyster och form (när det är torrt kan man lacka det har jag hört). Bifogar en bild Tack på förhand! /Johan Som jag har förstått det, det lilla jag läst om det, så går det inte att bevara lyster. De helt enkelt stoppar upp, låter torka och sedan motivlackar de gäddan efter fotografi. Så jag tror inte det går att bevara färg och lyster på något bra sätt
Publicerat Augusti 18, 200817 yr En kompis till mig la ett gäddhuvud i formalinlösning för konservering i ett antal dygn innan han satté upp det på en träsklöd. Länkar! http://www.google.se/search?client=firefox...le-s%C3%B6kning Lycka till!
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Sätt en pinne lagom stor i käften (på gäddan dårå )..o spänn upp gapet. Låt torka några veckor eller va de nu tar på flugfri plats. Köp klarlack på sprayburk o spruta rikligt överalt ett par ggr så blir resultatet som bilden Glömde damma av den mindre.. De har nog iallafall 2 år på nacken är isfiske gäddor. 6.1 kilos på den stora. Grabben har dem i sitt rum de mindre har han tagit själv o varit med på den stora. Billigt o hyfsat bra.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Sätt en pinne lagom stor i käften (på gäddan dårå )..o spänn upp gapet.Låt torka några veckor eller va de nu tar på flugfri plats. Köp klarlack på sprayburk o spruta rikligt överalt ett par ggr så blir resultatet som bilden De har nog iallafall 2 år på nacken är isfiske gäddor. Härligt, tackar!! Billigt, enkelt och bra Fina firrar du har, nästan tripp trapp trull - den naturliga näringskedjan i is-sjöar förstår jag Jag återkommer med ev resultat /Johan
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Försöker du dig på en av egen konservering så bör du nog se till att behandla den med formalin. Problemet blir annars att den drar till sog småkryp av allehanda slag, dessa kan sedan ge sig på annat i hemmet... Talar av egen erfarenhet då jag fick päls/fläskängrar i flugbindningsmaterialet Jag har monterat skallen av en Havskatt på 18,3kg och den hade jag i formalin i ett ½-år innan jag hängde upp på tork, köpte "glasögon" av en konservator som jag sedan monterade i skallen, resultatet blev riktigt bra! Lycka till med experimentet!
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Jo fläskängel i torkade räskinn har jag haft o nån pälsätarkryp i rådjurs "attrappen" i garaget. Men gäddhuvuden har hitills varit fria från ohyra, kanske överdriven spraj lackering har hjälpt till?
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Författare Försöker du dig på en av egen konservering så bör du nog se till att behandla den med formalin. Problemet blir annars att den drar till sog småkryp av allehanda slag, dessa kan sedan ge sig på annat i hemmet... Talar av egen erfarenhet då jag fick päls/fläskängrar i flugbindningsmaterialet Jag hade gärna gjort det med formalin, men det verkar helt omöjligt att få tag på... /J