Publicerat Augusti 18, 200817 yr hej, jag leker med tanken på att bygga en drevjakt/hundförar/eftersöksstudsare på en Sako 75 i .308w med kortad pipa - frågan är hur lång pipan behöver vara?
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Det finns ju ett minimimått enligt vapenlagstiftningen, sen är ju frågan om det räcker för att stabilisera kulan om man kapar den så kort. 45 cm om jag inte minns fel.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Det viktigaste är dock balansen när det gäller en drev bössa, för framtung blir tröttsamt men har hyfsad sving när man får fart på bössan, baktung måste drivas med muskelkraft och blir vingligt, en välbalanserad bössa är det smidigaste och snabbaste att komma till skott med, blir lättast att bära och ger det behagligaste skyttet.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr I kaliber 308 win kan du utan tvekan korta pipan till minimum måttet 45 cm utan att tappa alltför mycket hastighet och utan att vapnet förvandlas till en mindre eldkastare. Om det är så vettigt är en annan femma. Som tidigare sagt så kan du förstöra balansen i vapnet om du kapar någon cm för mycket. Sedan skulle jag inte heller rekommendera att kapa pipan till just 45 cm. Skulle du i framtiden skada kröningen i pipan så är det ett pipbyte som gäller eftersom smeden förmodligen behöver kapa bort en liten pipstump för att kröna om pipan, som i sin tur gör vapnet olagligt med tanke på en för kort pipa. Men att kapa till 47-48 cm är inga problem om bara balansen i vapnet godkänner detta.
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Om man nu absolut vill ha bössan så kort som möjligt men inte blir nöjd med balansen, det vet man ju egentligen inte innan man kapar, så måste det väl gå att fixa lite med stocken för att förändra balansen?
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Om man nu absolut vill ha bössan så kort som möjligt men inte blir nöjd med balansen, det vet man ju egentligen inte innan man kapar, så måste det väl gå att fixa lite med stocken för att förändra balansen? Ja man kan blya ned förstocken, men jag kan lova att det behövs mycket mer vikt i förstocken än vad som försvann när man kapade pipan. Alltså är det ultimata att kapa pipan i omgångar.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Eller köp en Remington mohawk 600 i kaliber 308. Lätt, smidig och mycket kort. Fast den kanske är svår att hitta. Jag har en själv men den skulle jag aldrig i livet sälja. Min ögonsten.....