Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ensam kulting..

Featured Replies

Publicerat

Hur stor chans har en liten ensam randig kulting o klara sig?

Eller va blir de av de ensamma små?

De måste ju få en j-vligt svår start i livet?

Setts på 2 olika åtlar 2 olika kultingar helt ensamma, långt emellan platserna så de kan inte vara samma o så blev den ena skjuten före den andra sågs..

Den sista sågs mitt på dan oxå.

Den som sköts observerades helt ensam i en timme.

Äter fast föda gör de

Va jag vet så har ingen sugga strukit med sen i våras då tåget tog en o en felsköts.

Men deras kultingar bör va döda eller iallafall rödbruna nu.

Känns olustigt att dessa 2 dyker upp samma dag.

Men o andra sidan så är det väl få som erkänner ett misstag...

• 2 weeks later...
Publicerat

Bara lugn, de klarar sig om de inte är alltför små.

Publicerat

Klarar sig gör dom säkert, frågan är på vilket sett? Det är sådana ensamma smågyltor som sedan brunstar när dom väger 40 kg levande och får kultingar i Maj.

Försök och skjuta dom är mitt råd.

Publicerat
Hur stor chans har en liten ensam randig kulting o klara sig?

Eller va blir de av de ensamma små?

De måste ju få en j-vligt svår start i livet?

Setts på 2 olika åtlar 2 olika kultingar helt ensamma, långt emellan platserna så de kan inte vara samma o så blev den ena skjuten före den andra sågs..

Den sista sågs mitt på dan oxå.

Den som sköts observerades helt ensam i en timme.

Äter fast föda gör de

Va jag vet så har ingen sugga strukit med sen i våras då tåget tog en o en felsköts.

Men deras kultingar bör va döda eller iallafall rödbruna nu.

Känns olustigt att dessa 2 dyker upp samma dag.

Men o andra sidan så är det väl få som erkänner ett misstag...

Fånga och släpp ut hos mig :D

Har ingen klar uppfattning om detta fall då jag är för dålig på gris, är lite inne på MKJ:s linje att skjuta den först som sist.

Publicerat
  • Författare

:(

Verkar vara någon som roar sig med att skjuta suggor kring oss..

Va ytterligare 3 ensamma kultingar häromkvällen.

Dessa större än den första så jag tror inte det är samma kull även om det är samma åtel.

Brodern fällde en o de stack en vända men de kom nästan direkt tillbaka o började äta så han sköt en till.

Hade det varit en sugga som ev stått o väntat i skymmundan så skulle de nog inte återvänt direkt för o äta.

Vi har annars hela sommaren haft besök av ett par grupper suggor med kultingar på den åteln.

Senaste veckorna verkar det bara vara kultingar...

Inga större klövtramp i gyttjan runt spridaren iallafall..

Mycket ledsamt :(

Publicerat
:(

Verkar vara någon som roar sig med att skjuta suggor kring oss..

Va ytterligare 3 ensamma kultingar häromkvällen.

Dessa större än den första så jag tror inte det är samma kull även om det är samma åtel.

Brodern fällde en o de stack en vända men de kom nästan direkt tillbaka o började äta så han sköt en till.

Hade det varit en sugga som ev stått o väntat i skymmundan så skulle de nog inte återvänt direkt för o äta.

Vi har annars hela sommaren haft besök av ett par grupper suggor med kultingar på den åteln.

Senaste veckorna verkar det bara vara kultingar...

Inga större klövtramp i gyttjan runt spridaren iallafall..

Mycket ledsamt :(

Det är ju fullständig förjävligt att dom inte kan hålla sig utan måste smälla på

första bästa när dom kommer fram. Det finns ju inget bättre än att sitta och titta en

stund och välja och se vilken av dom man ska ta. Urvals skytte skall det alltid vara på

åteljakt, tycker jag i alla fall.

Och kommer det bara en stor sugga så ska man låta den vara.

Calle

Publicerat

Jamen Ni,,,

Hur många jägare agerar "jägarmässigt" när det äller gris? Jag tror och då tror jag. Vi yngre vill ha gris och dom äldre inte, så dom skjuter på det dom ser Sen vet jag att vissa idioter av den yngre skaran sitter med mörkersikten, lampor o skit!! . Deta stämmer inte alltid men jag har jagat på så många marker med olika ålder på folk så att jag törs säga det. Sen kan jag tänka mig att där vildsvinen redan är etablerade är det en annan sanning, där accepteras grisen. Sen finns det ju alltid folk som vill fylla frysen för arrendepriserna är ju fruktansvärda,,,

Publicerat

Inse fakta folk! Jag kan på rak arm säga att 90% använder sig av otillåtna medel vid åteljakt. Grisarna kommer senare och senare fram på åtlarna allt eftersom vi höjer jakttrycket på dem. Säg den jägaren som tycker grisjakt slår allt annat och som sitter hemma bara för att grisarna ändrar sina vanor!? Tror ni han/hon "bara" utnyttjar månsken och snötäckt mark vid vakjakt?

Publicerat
Inse fakta folk! Jag kan på rak arm säga att 90% använder sig av otillåtna medel vid åteljakt. Grisarna kommer senare och senare fram på åtlarna allt eftersom vi höjer jakttrycket på dem. Säg den jägaren som tycker grisjakt slår allt annat och som sitter hemma bara för att grisarna ändrar sina vanor!? Tror ni han/hon "bara" utnyttjar månsken och snötäckt mark vid vakjakt?

Frontier

Var är källförteckningen till detta, eller är det subjektiv guttfeeling vi pratar om här? Jag känner ingen och vi har ändå jagat gris i mer än 7 år på mina marker. Vad menar du med otillåtna medel föresten. Typ ljusförstärkare eller lampa?

I skyddsjakten i gröda är risken för feluttag stor om man inte är försiktig, vi skjuter inte på vuxna djur förens vi med 100% säkra på att det är en galt. Till det har vi också ordnat dsipenserade hjäpmedel i form av lampa. Vi har f.ö. inte heller skjutit en sugga på åteljakt på mer än 4 år. Det har hänt för hundarna dock.

Tror att man skall vara lite försiktig att generalisera, som lantbrukare finns det tillfällen jag avskyr svinen under året, men för det skulle jag aldrig falla mig in att skjuta en sugga med berått mod.

MVH

Publicerat

Tror väl att 90% är en väl hög siffra MEN jag vet flera som använder lampor tex. sedan har vi gruppen som skiter i allt och som skjuter på allt. Lidande blir bara svinen och alla som sköter det här snyggt. Tror inte du ska behöva känna dig träffad Magnus

Publicerat
Frontier

Var är källförteckningen till detta, eller är det subjektiv guttfeeling vi pratar om här? Jag känner ingen och vi har ändå jagat gris i mer än 7 år på mina marker. Vad menar du med otillåtna medel föresten. Typ ljusförstärkare eller lampa?

I skyddsjakten i gröda är risken för feluttag stor om man inte är försiktig, vi skjuter inte på vuxna djur förens vi med 100% säkra på att det är en galt. Till det har vi också ordnat dsipenserade hjäpmedel i form av lampa. Vi har f.ö. inte heller skjutit en sugga på åteljakt på mer än 4 år. Det har hänt för hundarna dock.

Tror att man skall vara lite försiktig att generalisera, som lantbrukare finns det tillfällen jag avskyr svinen under året, men för det skulle jag aldrig falla mig in att skjuta en sugga med berått mod.

MVH

Finns det någon källförteckning för dylikt? Tror inte det heller! Blev kanske lite tokigt - att 90% av "alla" använder sig av detta, men jag känner riktigt många som jagar på detta viset. Jag håller med att det var lite dum framställning av mig från början. Jo, jag menar både ljusförstärkare och lampor.

Jag tror lampor kommer att legaliseras i någon form och då menar jag lampor med skymningsrelä som ALLTID är tända i mörker. Används bara svaga diodlampor som gör att det precis går att se vilken gris som är framme, äventyrar det inte ett ev. eftersök där grisen skyggar för strålkastare. I så fall får vi plocka ner månen som ibland kastar ett ljus likvärdigt en mindre strålkastare.... och för att inte tala om solen!!

Ljusförstärkare däremot är jag helt emot till friska grisar. Det finns inte en chans att någon gris klarar sig undan någon gång under dygnets 24 timmar.

Problemet är varken lampor eller ljusförstärkare, utan vilka de är som personer som använder sig av detta.

Publicerat
Ljusförstärkare däremot är jag helt emot till friska grisar. Det finns inte en chans att någon gris klarar sig undan någon gång under dygnets 24 timmar.

Problemet är varken lampor eller ljusförstärkare, utan vilka de är som personer som använder sig av detta.

Bra skrivet, jag har i diskutioner varit lite för att använda ljusförstärkare när och om den blir tillåten, bara för att kunna avlossa ett bättre skott på grisen. :P

Nu när jag läser det du skriver så har jag faktiskt inte tänkt på det på de viset. B)

Du har helt rätt ingen gris kommer att gå fri någonsin, du har just ändra min uppfattning i frågan. B)